General Electric J79

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 7. 3. 2009, 02:12; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Motor General Electric J79 vystavený v Muzeu USAF na základně Wright-Patterson AFB v Daytonu, stát Ohio

General Electric J79 byl americký proudový motor, vyvíjený v první polovině 50. let 20. století jako nová pohonná jednotka pro novou generaci bojových letounů. Poprvé byl testován na létající zkušebně, v upraveném bombardéru Boeing B-47 Stratojet, 20. května 1955. První letoun poháněný motorem J79 vzlétl v únoru 1956, šlo o předsériový Lockheed YF-104A Starfighter). Poháněly letouny F-104 Starfighter, Convair B-58 Hustler, F-4 Phantom II, North American A-5 Vigilante, či IAI Kfir. Celkem bylo vyrobeno více než 17 000 motorů J79.

Hlavní technické údaje

J79-GE-17

  • Jednohřídelový turbokompresorový motor s přídavným spalováním
  • Kompresor: 17stupňový axiální, se stavitelnými lopatkami statoru
  • Spalovací komora: smíšená trubko-prstencová, s 10 plamenci
  • Turbína: třístupňová axiální
  • Délka: 5260 mm
  • Průměr: 993 mm
  • Hmotnost suchého motoru: 1746 kg
  • Poměr tah÷hmotnost: 4,65
  • Stupeň stlačení: 13,5÷1
  • Statický tah: 52,96 kN na vzletovém režimu, 79,62 kN s přídavným spalováním