Jakovlev Jak-44

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 29. 4. 2014, 14:21; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Jakovlev Jak-44
Základní charakteristika
Určení Palubní letoun včasné výstrahy
Výrobce Jakovlev
Konstruktér
První let
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty včasná výstraha,
protiponorková, transportní,
pátrací, záchranná
Uživatel Sovětské námořnictvo

Jakovlev Jak-44 byl uvažovaným letounem včasné výstahy pro sovětské námořnictvo na jeho letadlové lodě třídy Uljanovsk a Admirál Kuzněcov a to především ve verzi Jak-44E.

Obsah

Vznik letounu

Jak-44E vzniknul kvůli potřebě palubního letadla včasné výsrahy s pevným křídlem, pro stavěné sovětské letadlové lodě třídy Uljanovsk (Projekt 1153 a 1160) a později Admirál Kuzněcov (Projekt 1143.5). Původně měl letouny Jak-44E nést už Baku (Admirál Gorškov) a tak byl vývoj a stavba stroje svěřena konstruční kanceláři Jakovlev. První projekt počítal se svislým startem a proto, byl vývoj Jaku-44E značně pomalí a proto zůstal Baku bez radiolokačního letouny s pevným křídlem.

Budoucnost

Jelikož Rusko a Čína plánují stavbu nových letadlových nosičů a Indie přestavuje bývalou sovětskou letadlovou lod Admirál Gorškov a zahájila stavbu vlastních dvou menších nosičů ADS, tak se uvažuje o vzkříšení projektu Jak-44E, jelikož oproti americkému E-2C Hawkeye má témeř dvojnásobný dolet, možnost navádět protilodní střely a nepotřebuje ke startu katapulty! Rusko sice uvažuje o verzi letounu Su-33UB, ale největší šanci na obnovení projektu by mohl mít stroj v Indii.

Technické údaje

  • Osádka: 6
  • Rozpětí: 25,7 m
  • Délka: 20,4 m
  • Výška: 8,5 m
  • Hmotnost prázdného stroje: 21 200 k
  • Max. vzletová hmotnost : 40 000 kg
  • Pohonná jednotka: 2 x Progress D-27 každý s výkonem 10100 kW (motory s tzv. volným dmychadlem)

Výkony

  • Maximální rychlost: 740 km/h
  • Dolet: 4 000 km
  • Dostup: 13 000 m
  • Vytrvalost: 12 hodin

Viz také