V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Jakovlev UT-2

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 29. 4. 2014, 14:21; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Jakovlev UT-2
Yak-UT-2 a.jpg
Jakovlev UT-2
Základní charakteristika
Určení cvičný letoun
Výrobce Jakovlev
Konstruktér Alexandr Jakovlev
První let 1935
Zařazen 1937
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 7 243
Varianty
Uživatel SSSR

UT-2 byl sovětský cvičný letoun používaný ve druhé světové válce. První prototyp pod označením AIR-10 vzlétl v roce 1935. Sériová výroba stroje začala v roce 1937 a ukázalo se, že se jedná o úspěšný typ. Tento dvoumístný školní letoun byl v různých obměnách vyráběn až do roku 1947 a bylo vyrobeno celkem 7 243 kusů.

Verze letounu

  • AIR-10 – prototyp školního letadla
  • AIR-11 – prototyp třímístného turistického letadla
  • AIR-12 – prototyp dvoumístného stroje pro dálkové přelety
  • UT-2 – sériová verze
  • AIR-16 – prototyp čtyřmístného letounu s motorem Renault o výkonu 161 kW
  • AIR-20 – verze letounu AIR-10 s motorem Renault Bengali o výkonu 103 kW
  • UT-2M – modernizovaná sériová verze vyráběná od roku 1940
  • UT-2MW – modernizovaná verze vyráběná od roku 1942
  • UT-2L – modernizovaná verze UT-2MW, vyráběná od roku 1943, stala se podkladem pro letoun Jak-18
  • UT-2MB - plán verze lehkého bombardéru s výzbrojí dvou kulometů ŠKAS a možností nést až 200 kg bomb nebo neřízené rakety

Technické údaje

UT-2

Verze UT-2M

  • Osádka: 2
  • Motor: M-11D/K
  • Výkon: 92 kW
  • Rozpětí: 10,20 m
  • Délka 7,35 m
  • Výška: 3,04 m
  • Plocha křídel: 17,00 m2
  • Vlastní hmotnost: 660 kg
  • Vzletová hmotnost: 1 010 kg
  • Maximální rychlost: 185 km/h
  • Dostup: 3 830 m
  • Dolet: 950 km