V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Dreadnought

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 2. 5. 2009, 14:12; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Dreadnought je označení pro kategorii bitevních lodí s větším počtem těžkých děl v pancéřových věžích a vesměs s turbínovým pohonem. Název je odvozen od britské bitevní lodě Dreadnought (Neohrožený), která byla spuštěna na vodu 10. 2. 1906. Její stavbou byla završena myšlenka tzv. „all big gun battleship“ publikovaná v roce 1903 italským konstruktérem Cunibertim v ročence Jane's.

V Británii představoval hlavního stoupence Cunibertiho myšlenky tehdejší první námořní lord Fisher, který navzdory konzervativnímu postoji admirality prosadil stavbu této kvalitativně nové kategorie bitevní lodě a upevnil tak prvenství Británie mezi námořními mocnostmi.

Proti starším bitevním lodím (též řadové lodě nebo predreadnoughty) měly dreadnoughty cca dvakrát silnější hlavní výzbroj (8 - 12 děl ráže 305 mm, nejčastěji ve dvoudělových pancéřových věžích ). Díky turbínovému pohonu disponovaly vyšší rychlostí (obvykle 21 - 23 uzlů). Výtlak prvních dreadnoughtů se pohyboval kolem 20 000 tun. První britské lodě tohoto typu postrádaly střední dělostřelectvo. Brzy po Británii zavedly lodě tohoto typu také ostatní námořní mocnosti:

  • Německo 1909 (třída Nassau)
  • USA 1909 (třída South Carolina)
  • Francie 1910 (třída Courbet)
  • Rakousko-Uhersko 1912 (třída Tegetthof)
  • Japonsko 1912 (třída Kawači)
  • Rusko 1914 (třída Gangut)

V důsledku soupeření mocností o dominanci v námořním zbrojení docházelo k zesilování výzbroje, pancéřování a tím i velikosti dreadnoughtů. Pro lodě s ráží hlavních děl vyšší než 305 mm se začalo užívat názvu superdreadnought (první byly britské lodě třídy Orion v roce 1912 s výzbrojí 10 děl ráže 343 mm. Vývoj dreadnoughtů vyvrcholil za první světové války konstrukcí lodí třídy Queen Elisabeth (Velká Británie) a Baden (Německo) s děly ráže 380 mm. V souvislosti s loděmi konstruovanými po 2. světové válce se již označení dreadnought nevyskytuje. Zajímavostí je fakt, že v německém námořnictvu bylo pojmenování dreadnought odmítáno a místo něj byl pro tuto kategorii lodí užíván název Gross Linienshiff (velká řadová loď).