Douglas DC-2

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 4. 5. 2014, 14:53; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Douglas DC-2
Soubor:Douglas DC-2.jpg
DC-2 PH-AJU
Základní charakteristika
Určení Dopravní a transportní letoun
Výrobce Douglas Aircraft
Konstruktér
První let 11. května 1934
Zařazen 18. května 1934
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 156 ks
Varianty
Uživatel USA (USAAC, USAAF, USMC,USN)
Austrálie, Anglie, Československo, Finsko, Německo, Španělsko,

Douglas DC-2 byl dvoumotorový dopravní letoun vyráběný od roku 1934; soutěžil s letounem Boeing 247.

Letoun vycházel z prototypu DC-1 s několika úpravami (delší trup, 14 míst pro cestující, silnější motory). Letoun jako první koupila společnost TWA; stroj zaujal i ostatní americké dopravce a TWA následovaly. Letouny pro evropské zákazníky (KLM, LOT, Swissair, CLS a LAPE) se montovaly ve firmě Fokker v Nizozemsku.

I když byl letoun později zastínen úspěšným následníkem DC-3, tak byl první letoun, který ukázal, že pasažér může cestovat pohodlně a spolehlivě. Na důkaz toho se první letoun společnosti KLM (DC-2 PH-AJU) účastnlil závodu MacRobertson Air Race mezi Londýnem a Melbourne. Z dvaceti účastníků dorazil druhý za letounem de Havilland DH.88. Cesta letounu DC-2 trvala 90 h a 13 min, ve vzduchu byl 81 h a 10 min.

Letouny DC-2 zakoupila roku 1936 i Československá letecká společnost.

Obsah

Varianty

Několik letounů DC-2 bylo vyrobeno pro vojenské letectvo s několika úpravami:

  • 1 XC-32 - 16místný transportní letoun, později létající velitelské stanoviště.
  • 18 C-33 - Transportní letoun pro náklad; na konci trupu měl odklápěcí dveře.
  • 2 YC-34 - Letoun pro VIP. později přeznačen na C-34.
  • 1 C-38 - Upravená verze C-33 s kýlovkou a ocasními plachami jako DC-3. Poháněly ho dva motory Wright R-1820-45 o výkonu 930 hp (694 kW) každý. Původní označení bylo C-33A.
  • 35 C-39 - Letoun složený z dílů pro DC-2 a DC-3. Poháněly ho dva motory Wright R-1820-55 o výkonu 975 hp (727 kW) každý
  • 1 C-41 - Letoun pro VIP. S motory Pratt & Whitney R-1830-21 o výkonu 1200 hp (895 kW) každý
  • 1 C-42 - Letoun pro VIP. S motory Pratt & Whitney R-1830-21 o výkonu 1200 hp (895 kW) každý, plus dva podobné přestavěné C-39.
  • R2D - Jeden transortní letoun pro US Navy.
  • R2D-1 - Čtyři transportní letouny pro US Navy.

24 dopravních DC-2 na začátku druhé světové války byly označeny C-32A.

  • DC-2A - Označení dvou civilních DC-2 s motory Pratt & Whitney Hornet.
  • DC-2B - Označení dvou DC-2, prodaných do Polska (LOT). Letoun poháněly dva britské motory Bristol Pegasus VI.

Dochované stroje

DC-2 - c/n 1404

V současné době už žádný letoun DC-2 není ve službě. Nicméně 4 přežily do 21. století :

Specifikace (DC-2)

Technické údaje

  • Posádka: 2 - 3
  • Kapacita: 14 cestujících
  • Délka: 19,1 m
  • Rozpětí: 25,9 m
  • Výška: 4,8 m
  • Hmotnost (prázdný): 5 650 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 8 420 kg
  • Pohonná jednotka: 2× hvězdicový motor Wright Cyclone GR-F53, každý o výkonu 730 hp (540 kW)

Výkony

  • Maximální rychlost: 338 km/h
  • Dolet: 1 750 km
  • Dostup: 6 930 km
  • Stoupavost: 310 m/min

Externí odkazy