Heinkel He 162

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 5. 12. 2009, 21:55; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Heinkel He 162 během poválečných zkoušek v USA

Heinkel He 162 Spatz byl německý proudový stíhací letoun, který sloužil v řadách Luftwaffe v posledních měsících druhé světové války. Letoun byl znám i pod označením Volksjäger (lidový stíhač) nebo také chybně Salamander (Mlok).

Obsah

Vývoj

Soubor:He-162A-2DSCF0846.jpg
Heinkel He 162 A-2 v muzeu RAF v Hendonu

Vzhledem ke kritické situaci Třetí říše v roce 1944, kdy se začal projevovat nedostatek strategických materiálů pro výrobu letadel (kovových slitin), pro jejich provoz (leteckého benzínu) i nedostatek vycvičených pilotů, bylo rozhodnuto o vývoji a výrobě jednoduchého proudového stíhacího letounu, kterému tyto nedostatky nebudou vadit. Měl být vyráběn ze dřeva nekvalifikovanou pracovní silou, proudový motor by nespaloval nedostatkový benzín, ale kerosen a pilotovat ho měli mladí piloti jen se základním výcvikem.

8. září 1944 byly vydány podrobné požadavky na nový letoun. Měl dosahovat rychlosti nejméně 750 km/h, délka vzletu neměla přesáhnout 500 m, vytrvalost ve vzduchu měla dosáhnout alespoň 30 minut, hmotnost zůstat pod 2000 kg a vyzbrojen měl být jedním nebo dvěma kanóny ráže 30 mm. Komise RLM hodnotila 19. září 1944 celkem pět návrhů, z nichž do užšího hodnocení postoupily návrhy firem Blohm und Voss (P 211) a Heinkel (P 1073). 23. září rozhodl Hermann Göring osobně o vítězství Heinkelova návrhu.

Nový typ byl nejprve označován jako He 500, ale od listopadu 1944 dostal nové označení He 162 a jméno Spatz (Vrabec). První let provedl prototyp He 162 V1 6. prosince 1944, ale letové zkoušky pokazil už 10. prosince, kdy se rozpadla část křídla vinou nedodržení technologie výroby (nebylo použito doporučené lepidlo).

Výroba

Kvůli spojeneckým náletům byla výroba nového letounu roztroušena na mnoho míst v Německu a byly do ní zapojeny desítky dílen pod kódovým označením Salamander. Nezkušenost těchto dílen s leteckou výrobou se ale nepříznivě projevila v kvalitě zpracování vyrobených letounů.

Sériová výroba se rozběhla v lednu 1945 a hlavní výrobní variantou byl He 162 A-2 s motory BMW 003E-1 a dvěma kanóny Mauser MG 151/20 ráže 20 mm. Vyrobena byla i malá série verze A-1 s kanóny MK 108 ráže 30 mm, která se ale jinak od A-2 nijak nelišila.

Operačního nasazení se He 162 dočkal u 1. a 2. Gruppe Jagdgeschwader 1. S jejím přezbrojováním na nový typ se začalo v únoru a 20. dubna 1945 byla jednotka prohlášena za plně bojeschopnou. Od 20. dubna do 7. května jednotka vzlétala proti spojeneckým bombardérům a docílila dvou vzdušných vítězství.

Specifikace (He 162 A-2)

Nákres He 162

Technické údaje

  • Posádka: 1
  • Délka trupu: 9,27 m
  • Délka s Pitotovou trubicí: 9,87 m
  • Rozpětí: 7,24 m
  • Výška: 2,60 m
  • Nosná plocha: 11,60 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 1663 kg
  • Vzletová hmotnost: 2466 kg
  • Pohonná jednotka: 1× proudový turbokompresorový motor BMW 003E-1/2
  • Tah motoru (průměrný): 7,84 kN (800 kp)

Výkony

  • Maximální rychlost:
    • s časovým limitem 30 s: 890 km/h (u země), 905 km/h (ve výšce 6000 m)
    • v normálním motorovém režimu: 790 km/h (u země), 838 km/h (ve výšce 6000 m)
  • Vytrvalost: 30 min (u země, při max. výkonu), 83 min (ve výšce 11 000 m)
  • Dostup: 12 000 m
  • Dolet: 390 km (u země), 975 km (ve výšce 11 000 m)
  • Stoupavost: 19,2 m/s (u země), 9,9 m/s (ve výšce 6000 m)

Výzbroj

  • kanón MG 151/20 ráže 20 mm, každý se 120 náboji (He 162 A-2)
  • kanón MK 108 ráže 30 mm, každý se 50 náboji (He 162 A-1)

Literatura

  • SCHMID, Jaroslav. Letadla 1939-1945 Stíhací a bombardovací letadla Německa 1. díl. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 1993. ISBN 80-85784-02-5.
  • BALOUS, Miroslav; BÍLÝ, Miroslav. Heinkel He 162 Spatz. 2. vyd. Praha : MBI, 2006. ISBN 80-86524-12-4.

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Heinkel He 162