Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Hawker Hurricane
Z Multimediaexpo.cz
Hurricane | ||
Sea Hurricane (2004) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhač | |
Výrobce | Hawker | |
Konstruktér | Sydney Camm | |
První let | 6. listopadu 1935 | |
Zařazen | 1937 | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1937 - 1944 | |
Vyrobeno | cca 14 000 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | Royal Air Force | |
Hawker Hurricane byl britský jednomístný stíhací letoun sloužící v RAF a v letectvech dalších spojeneckých armád během druhé světové války. Hurricany spolu se Spitfiry tvořily základ britského stíhacího letectva během bitvy o Británii.
Letoun vznikl v polovině 30. let, šlo o první moderní stíhací jednoplošník britského Royal Air Force. Postupně ovšem byl vytlačován modernějším a výkonnějším Spitfirem, byť ten byl výrobně náročnější — a také dražší. Později se Hurricane uplatnil jako stíhací bombardér, vyzbrojen 40mm kanóny v severní Africe ničil tanky německého Afrikakorpsu či jako námořní Hawker Sea Hurricane operoval z palub britských letadlových lodí).
Obsah |
Technický popis
Hawker Hurricane Mk. I byl jednomotorový samonosný dolnoplošník. Kovová kostra křídel byla u prvních sériově vyráběných strojích potažena plátnem, později bylo zkonstruováno nové celokovové křídlo (vnějšími tvary bylo shodné, ovšem celokovová konstrukce křídla byla provozně výhodnější — navíc nové křídlo bylo lehčí než křídlo smíšené konstrukce). Ocasní plochy, kormidla i křidélka byla potažena plátnem. Trupová příhrada byla vyrobena z trubek, které byly vzájemně spojeny pomocí kovových spojovacích dílů, konstrukce byla šroubována a z části nýtována (firma Hawker měla tuto technologii patentovanou; byla používána i u předcházejících konstrukcí dvouplošníků, mj. i stíhacího stroje Hawker Fury). Trup byl v přední části potažen duralovými plechy, zbytek byl potažen plátnem. Motor Rolls-Royce Merlin poháněl třílistou stavitelnou kovovou vrtuli. Podvozek byl záďový, zatahovací, hlavní podvozkové nohy se zatahovaly směrem k trupu.
Specifikace (Hurricane IIC)
Technické údaje
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 12,19 m
- Délka: 9,83 m
- Výška: 4,01 m
- Nosná plocha : 23,92 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 2 606 kg
- Vzletová hmotnost: 3 479 kg
- Vzletová hmotnost s přetížením: 3 951 kg
- Pohonná jednotka: 1× Rolls-Royce Merlin XX, vidlicový kapalinou chlazený čtyřdobý zážehový dvanáctiválec s reduktorem, přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním odstředivým kompresorem
- Výkon pohonné jednotky: 1185 hp (883,7 kW) ve výšce 6400 m
Výkony
- Maximální rychlost: 538 km/h ve výšce 6 550 m
- Dostup: 10 970 m
- Počáteční stoupavost: 14,1 m/s
- Dolet: 965 km
- Plošné zatížení: 145,4 kg/m²
- Poměr hmotnost/výkon: 3,93 kg/kW
Výzbroj
- IIA: 8 × kulomet Browning ráže 7,7 mm
- IIB: 12× kulomet Browning ráže 7,7 mm
- IIC: 4× 20 mm kanón Hispano Mk II
- IID: 2× 40 mm kanón Vickers S , 2× kulomet Browning ráže 7,7 mm
- Bomby (IIC & IID):
- 2× 250 lb bomby, nebo
- 2× 500 lb bomby
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |