V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Hawker Hurricane

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 1. 6. 2014, 07:49; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Hurricane
Hawker Hurricane03.jpg
Sea Hurricane (2004)
Základní charakteristika
Určení stíhač
Výrobce Hawker
Konstruktér Sydney Camm
První let 6. listopadu 1935
Zařazen 1937
Vyřazen
Výroba 1937 - 1944
Vyrobeno cca 14 000 kusů
Varianty
Uživatel Royal Air Force

Hawker Hurricane byl britský jednomístný stíhací letoun sloužící v RAF a v letectvech dalších spojeneckých armád během druhé světové války. Hurricany spolu se Spitfiry tvořily základ britského stíhacího letectva během bitvy o Británii.

Letoun vznikl v polovině 30. let, šlo o první moderní stíhací jednoplošník britského Royal Air Force. Postupně ovšem byl vytlačován modernějším a výkonnějším Spitfirem, byť ten byl výrobně náročnější — a také dražší. Později se Hurricane uplatnil jako stíhací bombardér, vyzbrojen 40mm kanóny v severní Africe ničil tanky německého Afrikakorpsu či jako námořní Hawker Sea Hurricane operoval z palub britských letadlových lodí).

Obsah

Technický popis

Hawker Hurricane Mk. I byl jednomotorový samonosný dolnoplošník. Kovová kostra křídel byla u prvních sériově vyráběných strojích potažena plátnem, později bylo zkonstruováno nové celokovové křídlo (vnějšími tvary bylo shodné, ovšem celokovová konstrukce křídla byla provozně výhodnější — navíc nové křídlo bylo lehčí než křídlo smíšené konstrukce). Ocasní plochy, kormidla i křidélka byla potažena plátnem. Trupová příhrada byla vyrobena z trubek, které byly vzájemně spojeny pomocí kovových spojovacích dílů, konstrukce byla šroubována a z části nýtována (firma Hawker měla tuto technologii patentovanou; byla používána i u předcházejících konstrukcí dvouplošníků, mj. i stíhacího stroje Hawker Fury). Trup byl v přední části potažen duralovými plechy, zbytek byl potažen plátnem. Motor Rolls-Royce Merlin poháněl třílistou stavitelnou kovovou vrtuli. Podvozek byl záďový, zatahovací, hlavní podvozkové nohy se zatahovaly směrem k trupu.

Specifikace (Hurricane IIC)

Hurricane Mk1 (R4118), jediný letuschopný stroj z bitvy o Británii

Technické údaje

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 12,19 m
  • Délka: 9,83 m
  • Výška: 4,01 m
  • Nosná plocha : 23,92 m2
  • Hmotnost prázdného letounu: 2 606 kg
  • Vzletová hmotnost: 3 479 kg
  • Vzletová hmotnost s přetížením: 3 951 kg
  • Pohonná jednotka:Rolls-Royce Merlin XX, vidlicový kapalinou chlazený čtyřdobý zážehový dvanáctiválec s reduktorem, přeplňovaný jednostupňovým dvourychlostním odstředivým kompresorem
  • Výkon pohonné jednotky: 1185 hp (883,7 kW) ve výšce 6400 m

Výkony

  • Maximální rychlost: 538 km/h ve výšce 6 550 m
  • Dostup: 10 970 m
  • Počáteční stoupavost: 14,1 m/s
  • Dolet: 965 km
  • Plošné zatížení: 145,4 kg/m²
  • Poměr hmotnost/výkon: 3,93 kg/kW

Výzbroj

    • IIA: 8 × kulomet Browning ráže 7,7 mm
    • IIB: 12× kulomet Browning ráže 7,7 mm
    • IIC: 4× 20 mm kanón Hispano Mk II
    • IID: 2× 40 mm kanón Vickers S , 2× kulomet Browning ráže 7,7 mm
  • Bomby (IIC & IID):
    • 2× 250 lb bomby, nebo
    • 2× 500 lb bomby

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Hawker Hurricane