V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Jaguar XJS

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 30. 9. 2010, 19:55; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Jaguar XJS Coupe 1991
Jaguar XJs 1994
Jaguar XJS TransAm 1977

Jaguar XJS je sportovní automobil typu GT vyráběným od roku 1975 dvacet jedna let do roku 1996 Britskou automobilkou Jaguar Cars Limited. Nahradil model E-type a jeho následovníkem se stal model XK8. Vyrobeno bylo přes 115 000 vozů.

Stejně jako jeho předchůdce model E-type, směřoval XJS na trh lehkých sportovních automobilů typu GT. Jako přímý následovník svého slavného předchůdce model čelil časté kritice, protože podle odborníků mu nebyl model XJS dostatečně podobný. Díky naprosto odlišným světlometům, plastovým nárazníkům a ztísněnému interiéru mu kvůli tomutu problému málem hrozil předčasný konec. Přičemž v mnohém převyšoval svého předchůdce. Snad proto si zákazníci začali zvykat na odlišný design a prodeje se začaly zvyšovat. Napomohly skvělé jízdní vlastnosti, zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,8 sek. a maximální rychlost 245 km/h, ketrá řadila model XJS mezi velmi rychlé automobily.

Zpočátku vůz poháněl motor V12 s průměrnou spotřebou 22 l/100km, což byla v době ropné krize velmi riskantní volba. Po osmi letech od uvedení nahradil stávající pohonnou jednotku motor V6 DOHC o objemu 3,5 litru, který dosahoval ještě většího zrychlení. V roce 1986 se představilo provedení kabrio s označním XJS-C a o dva roky později provedení convertible. V tomto období se začaly prodeje prudce zvyšovat a model se stal velmi úspěšným. Navíc se v roce 1991 představil nový facelift původnho modelu. Změnil se tvar oken, koncových světel, nový pohodlnější interiér a nárazníky a také nový čtyřlitrový motor V12 s katalizátorem. V roce 1993 ho nahradil motor s vyšším objemem. Vůz e také proslavil na závodním poli. V osmdesátých letech se vozy v provedení XJS TWR staly několikrát vítězy Grand Prix, přičemž porážely vozy stáje BMW Motorsport. Důkaz o kvalitě zpracování je i ten, že na jeho základě byl postaven vůz Aston Martin DB7. Jedinou špatnou stránkou byla horší antikorozní ochrana prvních kusů.

Technická data

  • Motor: V 12 DOHC, V6, 5994 ccm
  • Výkon: 285 k, 208 k, 222 kW
  • Točivý moment 471 Nm
  • Max. rychlost 245 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,8 sek.
  • Rozměry d x š x v: 4870 x 1790 x 1260 mm, Rozvor 2590 mm
  • Hmotnost: 1687
  • Počet vyrobených vozů: 115 413

Externí odkazy