V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Heinkel He 178

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 22. 8. 2015, 22:32; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Heinkel He 178
Flughafen Rostock-Laage1.JPG
He 178 (replika na letišti v Rostocku)
Základní charakteristika
Určení experimentální letadlo
Výrobce Heinkel
Konstruktér
První let 27. srpna 1939
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno
Varianty
Uživatel

Heinkel He 178 byl první letoun na světě, který úspěšně létal poháněn pouze proudovým motorem. Vznikl ze soukromé iniciativy firmy Heinkel. Poprvé vzlétl 27. srpna 1939 pilotovaný Erichem Warsitzem.

Tomu předcházelo ještě krátké vyskočení o tři dny dřív, ale tehdy letadlo neletělo skutečně.

Obsah

Vývoj

V roce 1936 mladý inženýr Hans von Ohain podal patent na používání spalin z plynové turbíny jako prostředek na pohon. Prezentoval svůj návrh Heinkelovi, který mu slíbil pomoc. Von Ohain úspěšně předvedl svůj první motor v roce 1937 a krátce na to se objevily plány otestovat motor v letadlech. Heinkel He 178 byl navržen s třetím von Ohainovým motorem, který spaloval dieselové palivo. Výsledkem bylo malé letadlo konvenční konstrukce, s vysoce osazenými dřevěnými křídly. Motor měl nasávací otvor v přídi letounu. Letoun měl tříbodový podvozek ostruhového typu, se zvýšenou ostruhou s kolečkem, která poskytovala pilotovi při pojezdu a vzletu výborný výhled. Při prvním letu byl podvozek pevný, později byl předělán na zasunovací.

Letadlo mělo velký úspěch, i když šlo jen o testovací model. S rychlostí 650 km/h rychlejší, než jakékoliv vojenské letadlo na světě až do roku 1944, kdy vzlétl Me 262 a Me 163 Komet. 1. listopadu 1939 zorganizoval Heinkel demonstraci pro RLM (říšské ministerstvo letectví). Vrchní velení Luftwaffe proudové letadlo nezaujalo, i když jeho výkony, hlavně rychlost byly na tu dobu úžasné. Nejvyšší představitelé německého letectva byli zatím spokojeni se stíhačkou Messerschmitt Bf 109 a tak projekt nepodpořili. Heinkel byl však neústupný a rozhodl s pokračovat ve vývoji. Vyvíjel dvoumotorovou proudovou stíhačku Heinkel He 280, kde zužitkoval to, co se od He 178 naučil. Heinkel He 178 byl umístěn v Deutsches Technikmuseum, kde byl zničen při náletu v roce 1943.

Specifikace

Technické údaje

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 7,20 m
  • Délka: 7,48 m
  • Výška: 2,10 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 1570 kg
  • Vzletová hmotnost: 1950 kg
  • Pohonná jednotka: 1x Heinkel He S 3B
  • Maximální rychlost: 640 km/h

Externí odkazy

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Heinkel He 178