Bell XFL Airabonita

Z Multimediaexpo.cz

Verze z 1. 10. 2015, 22:03; Sysop (diskuse | příspěvky)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Bell XFL Airabonita
061019-F-1234P-024.jpg
Základní charakteristika
Určení prototyp palubního stíhacího letounu
Výrobce Bell Aircraft Corporation
Konstruktér
První let 3. května 1940
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 1
Varianty
Uživatel US Navy

Bell XFL Airabonita bylo prototyp palubního stíhacího letounu, vyvinutého firmou Bell pro US Navy. Typ měl podobnou konstrukci jako před ním vyvíjený typ Bell P-39 Airacobra. Airabonita se na první pohled lišila jen v tom, že měla záďový podvozek, na rozdíl od příďového podvozku u typu P-39. Základní koncepce jinak byla totožná. Jednalo se o stroj s motorem uloženým v těžišti letounu a dálkovým pohonem vrtule v přídi stroje. První a jediný prototyp XFL-1 poprvé vzlétl 3. května 1940.

Airabonitu poháněl vidlicový kapalinou chlazený dvanáctiválcový motor Allison XV-1710-6. Ten se stejně jako u typu P-39 nacházel uprostřed trupu, za kabinou pilota a poháněl třílistou vrtuli spojovacím hřídelem. Vyzbrojen měl být kanónem ráže 37 mm, nebo kulometem ráže 12,7 mm, který by střílel dutým vrtulovým hřídelem a dvěma synchronizovanými 7,62 mm kulomety v přídi.

Kvůli problémům s pohonnou jednotkou se opozdilo předání Airabonity americkému námořnictvu ke zkouškám až do února 1941. Z testů byl prototyp v prosinci 1941 vrácen firmě Bell k úpravám, ale než byly dokončeny, rozhodlo se americké námořnictvo, že Airabonita není vhodná pro další vývoj a program ukončilo.

Americké námořnictvo dalo přednost výrazně výkonnějšímu a perspektivnějšímu letounu Vought F4U Corsair.

Obsah

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 1 muž (pilot)
  • Rozpětí: 10,67 m
  • Délka: 9,07 m
  • Výška: 3,89 m
  • Nosná plocha: 21,55 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 2 341 kg
  • Vzletová hmotnost: 3 017 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 3 271 kg
  • Maximální rychlost: 541 km/h ve výšce 3048 m
  • Dostup (operační): 9 421 m
  • Dolet: 1725 km
  • Stoupavost: 13,4 m/s
  • Plošné zatížení: 140 kg/m²

Pohonná jednotka

  • 1× vidlicový, kapalinou chlazený dvanáctiválec Allison XV-1710-6
  • Výkon motoru: 1150 hp (857,5 kW)

Výzbroj

  • 2× 7,62mm synchronizovaný kulomet v trupu
  • 1× 12,7mm nesynchronizovaný kulomet, nebo 37 mm nesynchronizovaný kanón v ose vrtule

Externí odkazy