Herní konzole

Z Multimediaexpo.cz

The Arcade Turbo Joystick Transparant.png

Herní konzole je elektronické zařízení fungující na principu počítače, které je primárně určeno pro hraní her, v tomto případě takzvaných videoher. Jako výstupní zařízení většinou slouží běžná barevná televize, méně často pak počítačový monitor. Konzole je možné dělit podle provedení na stolní a kapesní. V případě kapesních je zobrazovacím zařízením zpravidla LCD. V současné době mezi nejrozšířenější patří výrobky firmy Nintendo, Microsoft a Sony. Zároveň, jak postupuje vývoj technologií kupředu, snaží se moderní herní konzole nabízet více než pouhé hraní. Uživatel si může například pustit DVD anebo se připojit k internetu. V tomto směru se od herních konzolí příštích generací očekává stále větší přibližování se k univerzálnosti tradičního počítače. Mnozí se domnívají, že jediným podstatným rozdílem by tak nakonec mohla zůstat jen naprostá závislost na jediném výrobci v rámci jednotlivých značek kontrastující s relativně otevřeným konkurenčním prostředím počítačových architektur, jakou je například PC.

Obsah

Rozdělení konzolí

Stolní

Běžné herní konzole. Přístroj v provedení domácího spotřebiče se připojuje buď k monitoru nebo televizoru. Hry se ovládají speciálním ovladačem zvaným gamepad. Tyto konzole mají mechaniky nebo slot pro určité paměťové médium, např. paměťovou kartu, cartridge nebo disketu. U současných konzolí je i možnost spojit přístroj s internetem.

Kapesní

Tyto herní konzole jsou menší a lehčí než stolní, nazývají se též handheld. Mají svůj vlastní displej, který tvoří jeden konstrukční celek společně s ovládacími prvky a zdrojem (dobíjecí akumulátor nebo baterie). Tyto přístroje většinou nepoužívají disková média, nýbrž paměťové cartridge (výjimkou je PSP, které má UMD disk i slot pro paměťové karty), případně mají hry v paměti uložené napevno. Většina moderních handheldů umožňuje spojení s dalšími handheldy za účelem vícečlenných herních interakcí.

Jednoúčelové

Zvláštní skupina herních konzolí, které nemají žádnou mechaniku či slot. Hry mají pevně uložené v paměti.

Historie herních konzolí

Historie herních konzolí sahá až do začátku 70. let minulého století.

1. generace

První herní systémy (1972 – 1977)

2. generace

Rané 8-bitové systémy (1979 – 1984)

  • Sega SG-1000 (1983)
  • Vectrex (1982)
  • Emerson Arcadia 2001 (1982)
  • Atari 5200 (1982)
  • Adventure Vision (1982)
  • Coleco Colecovision (1982)
  • Matel Intellivision (1980)
  • APF Imagination Machine (1979)
  • Magnavox Odyssey² (1978)
  • Bally Astrocade (1977)
  • Atari 2600 (1977)
  • RCA Studio II (1976)
  • Fairchild Channel F (1976)

Kapesní:

  • Nintendo Game & Watch (1980, víc jak 50 verzí)
  • Elektronika IM (1985-1993, sovětská kopie Nintendo Game And Watch)
  • MB Microvision (1979)

3. generace

8-bitové systémy (1985 – 1990)

4. generace

16-bitové systémy (1989 – 1995)

  • Philips CD-i (1991)
  • Super Nintendo Entertainment System (1991) / Nintendo Super Famicom (1990, japonská verze)
  • Neo-Geo (1990) + nástavby: Neo-Geo CD, Neo-Geo CDZ
  • Sega Genesis (1989) / Sega Mega Drive (1988, japonská verze) + nástavby: Sega CD (1992), Sega 32X / Sega Genesis 32X / Sega Mega Drive 32X / Sega Super 32X (1994)
  • SNK TurboGrafx 16 (1989) + další verze: SNK TurboGrafx-CD, SNK TurboDuo[1992], SNK TurboExpress, SNK SuperGrafx

Kapesní:

5. generace

32-bitové/64-bitové systémy (1993 – 1999)

Kapesní:

  • Bandai WonderSwan Color (2000, pouze v Japonsku)
  • Bandai Swan Crystal (2002)
  • Bandai WonderSwan (1999)
  • SNK Neo Geo Pocket Color (1999)
  • SNK Neo Geo Pocket (1998, pouze v Japonsku)
  • Nintendo Game Boy Color (1998)
  • Nintendo Game Boy Light (1995, pouze v Japonsku)
  • Nintendo Game Boy Pocket (1995)

6. generace

Odstupující systémy (1998 – 2006)

Kapesní:

7. generace

Současné systémy, tzv. „next-gen“ (2005 – dosud)

Kapesní:

Související články