Focke-Wulf Fw 189
Z Multimediaexpo.cz
Focke-Wulf Fw 189 | ||
Focke Wulf Fw 189 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | Průzkumný letoun Spojovací letoun | |
Výrobce | Focke-Wulf | |
Konstruktér | Kurt Tank | |
První let | Červenec 1938 | |
Zařazen | 1940 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 846 | |
Varianty | ||
Uživatel | Německo | |
Maďarsko Slovenský štát |
Focke Wulf Fw 189 byl německý dvoutrupý dvoumotorový taktický průzkumný a spojovací letoun užívaný v druhé světové válce. První prototyp stroje vzlétl v červenci roku 1938, sériová výroba probíhala v letech 1940 - 1944. 337 ks Focke Wulfů Fw 189 bylo za války vyrobeno i v továrně Aero ve Vysočanech.
Obsah |
Vznik a vývoj
V únoru 1937 německé říšské ministerstvo vyhlásilo soutěž na jednomotorový průzkumný letoun s dobrým výhledem z kabiny. Soutěž vyhrála firma Arado, ale firma Focke-Wulf byla pověřena vývojem alternativního typu s dvěma trupy, motory Argus As 410 a zaskleným trupem. Kurt Tank začal práce na prototypu v dubnu. Na projektu průzkumného letounu pracovala i firma Blohm & Voss, jejíž projekt byl ještě více netradiční. Dr. Richard Vogt vypracoval stroj Bv 141, který měl asymetrický tvar a byl uzpůsoben pro let velmi nízkou rychlostí. Tento typ se však do sériové výroby nedostal. Do výroby byl nakonec přijat projekt konstruktéra Tanka.
První Fw 189 byl postaven v červenci 1939; jednalo se o stroje cvičné verze B a celkově bylo vyrobeno jen 13 ks této verze. K jednotkám první stroje přišly nejvíce vyráběné verze A až v roce 1941 během útoku na SSSR. Existovalo několik variant Fw 189 A-1 s třemi podvariantami: U-1 byla standardní, U-2 byla upravena pro pouštní podmínky a U-3 byly dva speciálně upravené stroje pro generála Kesselringa a Jeschonneka. Verze Fw 189 A-2 měla posílenou výzbroj na základě zkušeností z východní fronty, kulomety MG 15 byly nahrazeny dvojkulomety MG 81Z. Druhá cvičná verze nesla označení Fw 198 A-3. K boji proti pozemním cílům byla nejprve vyrobena verze Fw 189 A-4 s lepším pancéřováním, dvěma 20 mm kanóny MG 151/20 a dvěma kulomety. Na sklonku války Němci experimentovali i s bojovou verzí Fw 189 C postavenou v prototypech V1b a V6, která však nikdy nebyla sériově vyráběna. Stroje se kromě Německa vyráběly i v okupované francouzské továrně Bordeaux-Merignac. Spolu s prototypy bylo postaveno 864 ks Fw 189[1].
Bojové nasazení
První jednotka vybavená stroji Fw 189 byla LG 2. Většina strojů byla nasazena na východní frontě, kde se k nim dostaly i slovenské a maďarské letectvo. Jedna letka operovala i v Severní Africe. Navzdory napohled chatrné konstrukci si zde stroje Fw 189 vysloužily respekt. Vynikaly zejména svou obratností, která je spolu s velkou odolností vůči poškození dělala těžkým terčem. Němečtí letci byli s Fw 189 schopni prudkými obraty vymanévrovat i jinak celkem obratné sovětské stíhačky. Sovětská vojska přezdívala Fw 189 rama (rám).
Jeden Fw 189 operoval iv rámci kombinované letky během SNP, kde sloužil k navádění povstaleckých stíhačů Bf 109G-6.
Dodnes se zachoval jen jeden exemplář Focke-Wulf Fw 189, který byl nalezen poškozený v lesnaté oblasti severního Ruska, kde byl sestřelen 4. května 1943. V roce 1992 byl prodán do Spojeného království, kde byl zrestaurován a od roku 1996 i opět letuschopný.
Hlavní technické údaje
- Osádka: 3
- Rozpětí: 18,40 m
- Délka: 12,03 m
- Výška: 3,10 m
- Nosná plocha: 38 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 2 680 kg
- Vzletová hmotnost: 3 950 kg
- Pohonná jednotka: 2× Argus As 410
- Výkon pohonné jednotky: 350 kW
Výkony
- Maximální rychlost: 360 km/h
- Dostup: 8 400 m
- Dolet: 670 km
Výzbroj
Reference
- ↑ Chris Bishop - THE ENCYCLOPEDIA OF WEAPONS OF WORLD WAR II ISBN 0-7607-1022-8, Barnes & Noble, Inc., Londýn, s. 429
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |