Focke-Wulf Fw 189

Z Multimediaexpo.cz

Focke-Wulf Fw 189
Focke Wulf Fw189.jpg
Focke Wulf Fw 189
Základní charakteristika
Určení Průzkumný letoun
Spojovací letoun
Výrobce Focke-Wulf
Konstruktér Kurt Tank
První let Červenec 1938
Zařazen 1940
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 846
Varianty
Uživatel Německo
Maďarsko
Slovenský štát

Focke Wulf Fw 189 byl německý dvoutrupý dvoumotorový taktický průzkumný a spojovací letoun užívaný v druhé světové válce. První prototyp stroje vzlétl v červenci roku 1938, sériová výroba probíhala v letech 1940 - 1944. 337 ks Focke Wulfů Fw 189 bylo za války vyrobeno i v továrně Aero ve Vysočanech.

Obsah

Vznik a vývoj

V únoru 1937 německé říšské ministerstvo vyhlásilo soutěž na jednomotorový průzkumný letoun s dobrým výhledem z kabiny. Soutěž vyhrála firma Arado, ale firma Focke-Wulf byla pověřena vývojem alternativního typu s dvěma trupy, motory Argus As 410 a zaskleným trupem. Kurt Tank začal práce na prototypu v dubnu. Na projektu průzkumného letounu pracovala i firma Blohm & Voss, jejíž projekt byl ještě více netradiční. Dr. Richard Vogt vypracoval stroj Bv 141, který měl asymetrický tvar a byl uzpůsoben pro let velmi nízkou rychlostí. Tento typ se však do sériové výroby nedostal. Do výroby byl nakonec přijat projekt konstruktéra Tanka.

První Fw 189 byl postaven v červenci 1939; jednalo se o stroje cvičné verze B a celkově bylo vyrobeno jen 13 ks této verze. K jednotkám první stroje přišly nejvíce vyráběné verze A až v roce 1941 během útoku na SSSR. Existovalo několik variant Fw 189 A-1 s třemi podvariantami: U-1 byla standardní, U-2 byla upravena pro pouštní podmínky a U-3 byly dva speciálně upravené stroje pro generála Kesselringa a Jeschonneka. Verze Fw 189 A-2 měla posílenou výzbroj na základě zkušeností z východní fronty, kulomety MG 15 byly nahrazeny dvojkulomety MG 81Z. Druhá cvičná verze nesla označení Fw 198 A-3. K boji proti pozemním cílům byla nejprve vyrobena verze Fw 189 A-4 s lepším pancéřováním, dvěma 20 mm kanóny MG 151/20 a dvěma kulomety. Na sklonku války Němci experimentovali i s bojovou verzí Fw 189 C postavenou v prototypech V1b a V6, která však nikdy nebyla sériově vyráběna. Stroje se kromě Německa vyráběly i v okupované francouzské továrně Bordeaux-Merignac. Spolu s prototypy bylo postaveno 864 ks Fw 189[1].

Bojové nasazení

Zadní část kabiny

První jednotka vybavená stroji Fw 189 byla LG 2. Většina strojů byla nasazena na východní frontě, kde se k nim dostaly i slovenské a maďarské letectvo. Jedna letka operovala i v Severní Africe. Navzdory napohled chatrné konstrukci si zde stroje Fw 189 vysloužily respekt. Vynikaly zejména svou obratností, která je spolu s velkou odolností vůči poškození dělala těžkým terčem. Němečtí letci byli s Fw 189 schopni prudkými obraty vymanévrovat i jinak celkem obratné sovětské stíhačky. Sovětská vojska přezdívala Fw 189 rama (rám).

Jeden Fw 189 operoval iv rámci kombinované letky během SNP, kde sloužil k navádění povstaleckých stíhačů Bf 109G-6.

Dodnes se zachoval jen jeden exemplář Focke-Wulf Fw 189, který byl nalezen poškozený v lesnaté oblasti severního Ruska, kde byl sestřelen 4. května 1943. V roce 1992 byl prodán do Spojeného království, kde byl zrestaurován a od roku 1996 i opět letuschopný.

Hlavní technické údaje

Americká vojenská obrazová příručka (1943)
  • Osádka: 3
  • Rozpětí: 18,40 m
  • Délka: 12,03 m
  • Výška: 3,10 m
  • Nosná plocha: 38 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 2 680 kg
  • Vzletová hmotnost: 3 950 kg
  • Pohonná jednotka:Argus As 410
    • Výkon pohonné jednotky: 350 kW

Výkony

  • Maximální rychlost: 360 km/h
  • Dostup: 8 400 m
  • Dolet: 670 km

Výzbroj

  • 2× kulomet MG 17 ráže 7,92 mm
  • 2× kulomet MG 15 ráže 7,92 mm
  • 200 kg pum

Reference

  1. Chris Bishop - THE ENCYCLOPEDIA OF WEAPONS OF WORLD WAR II ISBN 0-7607-1022-8, Barnes & Noble, Inc., Londýn, s. 429


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Focke-Wulf Fw 189