Holešovická přístavní dráha
Z Multimediaexpo.cz
Holešovická přístavní dráha byla železniční vlečka spojující nádraží Praha-Bubny a Holešovický přístav.
Byla uvedena do provozu 6. června 1910 a zrušena mezi 25. červnem a 16. červencem v roce 1998.[1]
V roce 2013 byla část dráhy obnovena.
Obsah |
Trasa
Železnice vycházela se severní části Bubenského nádraží, kde se v Plynární ulici křížila s tramvajovou tratí k vozovně Centrála v Holešovické elektrárně. Poté, co roku 1936 byla vybudována tramvajová trať procházející Argentinskou ulicí, přes Trojský most (dnes most Barikádníků) na Vychovatelnu, se vlečka křížila s tramvají ještě podruhé. Dále pokračovala Jankovcovou ulicí k přístavu. Ze severního bubenského zhlaví vedla ještě jedna větev do panelárny Prefa. Při budování nového nádraží Praha-Holešovice byla vlečka do Prefy propojena spojovací tratí s tímto nádražím. Na druhém konci tratě pokračovalo Nádraží Holešovice - překladiště úvratí a pod Libeňským mostem jako vlečka Tesly Holešovice.
Využití dráhy
Dráha sice sloužila především k dopravě nákladu z Holešovického přístavu, ale byly na ni napojeny i vlečky z ostatních přilehlých podniků. Počátkem osmdesátých obsluhovala podniky Pergamenka, Hutní odbytová základna, Správa spojů, SUPRO, Pražské pekárny a mlýny, Čisticí stanice osiv, Prefa, Tesla Holešovice, Rybena a Domácí potřeby.
Provoz na dráze
Pro větší bezpečnost obě křížení s tramvajovou tratí hlídali dva železniční zřízenci, kteří praporkem nebo lampou zastavovali provoz při průjezdu vlaku po trati. Ty pro vzrůstající silniční provoz nahradila v druhé polovině šedesátých let světelná signalizace.
Zánik dráhy
Od roku 1986, kdy byla vlečka z přístavu zakončena na Holešovickém nádraží ztrácel úsek mezi Bubenským nádražím a Argentinskou ulicí na významu. Křížení v Argentinské ulici bylo zalito asfaltem a poté i v Plynární. K poslednímu využití části vlečky mezi Argentinskou a Plynární došlo v roce 1991, kdy na ní byl vystaven salónní vůz prezidenta republiky T.G.Masaryka. v rámci Všeobecné Československé výstavy. V roce 1998, když bylo při rekonstrukce tramvajové tratě křížení rozebráno. V roce 2002 byla při opravě vozovky část kolejí křížení s Argentinskou ulici. V září 2004 vydal Drážní úřad povolení ke zrušení vlečky na území se změněným územním plánem. Poté bylo zrušeno kolejiště v přístavu a vlečka Prefy. V roce 2013 bylo kolejiště v přístavu obnoveno.
Reference
- ↑ Vlečka v Jankovcově ulici, web Pražské tramvaje, stránka nedatována
Externí odkazy
- Vlečka v Jankovcově ulici, web Pražské tramvaje, stránka nedatována
- Nákladní vlak na Holešovické přístavní dráze v roce 2013, video na YouTube
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |