V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

The Settlers: Dědictví králů

Z Multimediaexpo.cz

The Settlers: Dědictví Králů, v originálním znění The Settlers: Heritage of Kings a zjednodušeně The Settlers V je v řadě pátý díl série počítačových strategií The Settlers.

Logo hry (celé série, 2018)

Obsah

Provedení

Heritage of Kings bylo oproti předchozím dílům kompletně předěláno, což snížilo ohlas u znalců série The Settlers[1]

Změny oproti ostatním dílům

Od vydání The Settlers: Heritage of Kings se hra změnila a nabrala na vážnosti a hlavně byla provedena v 3D formě. Doba trvání jednotlivých úrovní zůstala zhruba stejná, ale hospodaření se omezilo na peníze, jíl, železo, kámen, dřevo a síru. K jakékoliv z těchto surovin ale už nebyla existenciálně nutná nějaká budova. Peníze přicházeli z daní, dřevo těžili ručně nevolníci a stejně tak mohli těžit ostatní suroviny na povrchových dolech, nebylo to ovšem moc efektivní a lepší bylo postavit doly (síra, železo) a kamenolomy. Materiál se však dále nezpracovával. Postavením pily se nedosáhlo výroby prken, ale pouze zvýšení produkce dřeva a možnosti vynalézat nové technologie (ostřené šípy, zpevněné kopí,..). Dřevo bylo potřebné pouze coby platidlo pro stavení nových budov.

Z her také zmizeli dopravci přenášející suroviny od místa těžby k místu zpracování. Pracovníci, jako kameník nebo kovář si pro suroviny chodili sami do dolů. Bylo tedy nutné budovy stavět u sebe, aby většinu pracovní doby nestrávili na cestě.

Bojová stránka hry

Bojová část her značně posílila. Přibylo jednotek (voják s mečem, lučišník, kopiník, kanón, lehká a těžká jízda,... a jejich různě vylepšené verze) a možností (bojové formace) a pravidel boje. Kopiník měl silný účinek proti budovám a jezdectvu, ale už ne proti pěchotě. Lučišník byl dobrý v boji proti pěchotě, ale proti budovám nikoliv, atp...

Technologické změny

Pátý díl série byl také prvním, který byl kompletně proveden ve 3D. Díky tomu bylo možné pohled na hru otáčet ve dvou směrech, což bylo občas nutné kvůli viditelnosti. Mezi některými úrovněmi se hráč dočká kratších videosekvencí.

Mise

Ve hře je celkem 15 misí, nepočítaje první, naučnou úroveň, kde se pouze hráč dozvídá, jak hru ovládat a jak si počínat[2]. Dále je k dispozici několik samostatných map, které nezasahují do příběhu a jsou z většiny určené pro hru více hráčů.

Celé staré království Dariova otce se rozkládá na 13 provinciích

  • Thalgrund
  • Ridgewod
  • Grawford
  • Cleycourt
  • Potopa (The Flood)
  • Barmecia
  • Fouklung
  • Norfolk
  • Kaloix
  • Morová nákaza (The Great Plague)
  • Old Kings Castle
  • Cloudy Mountains
  • Evelance
  • Pustiny
  • Bitva o Evelance

Příběh

Staré království je v rozpadu a rozděleno na mnoho malých provincií. Hra začíná, když je napadena vesnice mladého kralevice Daria. Ten spěchá na pomoc, ale přichází pozdě. Jeho matka mu na smrtelné posteli sdělí, že on je následovníkem trůnu staré říše. Dario musí porazit temnou armádu, která plundruje celou oblast. Postupně se k němu přidávají další hrdinové (Erec, Helias, Ari, Pilgrim a Salim), kteří mu pomáhají proti temnému Mordredovi.

Helias je Daria strýc, původní král, který se vzdal vlády a přenechal říši mladšímu bratrovi, otci Daria. Proti nim stojí na straně Mordreda Heliasův syn (Dariův bratranec) Kerberos, který se nesmířil s tím, že jeho otec se vzdal trůnu a připravil jej tak o dědictví království.

Hrdinové

Hrdinové jsou postavy, které jednak prochází příběhem hry, ale také jde o lepší bojové jednotky, které mají zvláštní schopnosti a větší odolnost, než ostatní vojáci.

Dario – hrdina

Více o postavě Daria v samostatném článku
Zvláštní schopnosti: Ochrana jednotek, Sokolí oko, Strážce

Dario vyrůstal spolu se svým přítelem Erecem a tehdy netušil, jaký osud jej čeká, protože neznal ani svou minulost. Žil v malé vesničce zvané Thalgrund na západě do doby než vesnice byla napadena vojáky Mordreda. Po ubránění vesnice Dario spěšně vyráží do vesnice Ridgewood, kde žije jeho matka, aby se ujistil, že je v bezpečí. Doráží však ovšem v poslední chvíli, aby zachránil vesnici, ale již ne svou matku. Teprve při její smrti se dozvídá, že on je právoplatným dědicem trůnu starého království a syn "starého krále" Kerona.

Postupně s ostatními hrdiny zatlačuje temná vojska zpět, usmiřuje zemi po letech bezvládí a blíží se ke starému hradu jeho otce. Tam se utkává s Kerberem a zjišťuje, že Kerberos je nejen Mordredův přisluhovač, ale také syn staršího bratra krále Kerona - Heliase. Když Dario získá zpět starý hrad vydává se zničit Mordreda a vrátit své zemi mír jednou provždy.

Erec – rytíř starého císařství

Zvláštní schopnosti: Aura síly, Vír

Erec je už od dětství Dariův věrný přítel a pobočník, který jej následuje po celou dobu hry. Už když spolu v dětství trénovali umění boje s mečem věděl, že jsou si rovni. Přesto tušil, že Dario je k něčemu předurčený díky schopnostem jednat s lidmi a moudře se rozhodovat.

Erec je ve hře nejlepší bojová jednotka, dokonce lepší než sám Dario. Jeho Aura síly dává všem blízkým spolubojovníkům větší odvahu a chuť boje, zatímco Vír uštědří blízkým nepřátelům silná zranění. Dokáže tak zničit poměrně větší skupinky nepřátel. I jeho odolnost je předpokladem skvělé bojové jednotky.

Helias – Moudrý

Zvláštní schopnosti: Přesvědčování, Požehnání

Před dávnými lety se tento charismatický a čestný muž vzdal starého císařství ve prospěch svého mladšího bratra Kerona, Dariova otce. Helias se vydal na zbožnou cestu a stal se z něj kněz. Ví, že hrubá síla někdy nezmůže nic a sám disponuje schopností diplomacie na nejvyšší úrovni.

Helias se ve hře na boj příliš nehodí. Je dobrý jako strážce sídla a v několika misích působí jako vyjednávač. Pokud už je napaden může pomoci svými schopnostmi Požehnání, kdy požehná svým spolubojovníkům, a Přesvědčování kdy přiměje několik nepřátelských jednotek, aby se přidaly na jeho stranu v boji.

Ari – zbojnický rytíř

Zvláštní schopnosti: Kamufláž, Přivolání zbojníků

Ari byla odchována mezi psanci v hlubokých lesích starého císařství, kde se také naučila mistrně ovládat svůj luk a souznění s přírodou. Od chvíle, co se přidala k Dariovi k němu i cítí něco více než povinnost odvděčit se mu za svou svobodu a záchranu z pevnosti Mary De Mortfichet.

Ari není tvořena pro boj z blízka. Její síla je v jejím luku a umění se skvěle zamaskovat. Stane se tak na určitou dobu absolutně neviditelnou pro své nepřátele. Pokud už hrozí přímý střet, může zavolat na svou obranu zbojníky, kteří se z čistajasna objeví z okolních lesů.

Salim - jasnovidec

Zvláštní schopnosti: Pokládání pastí, Léčení

Saracénský válečník o kterém koluje spoustu fám a těžko říct, co je z nich pravda. Pravda je, že je trochu podivín, ale také skvělý válečník a spolubojovník celého společenstva.

Jeho schopnost léčení se skvěle hodí do boje, kdy i hrdinům dochází síly. Kladení pastí je naopak vhodné do úzkých soutěsek, kudy bude muset projít nepřítel.

Poutník – odborník na zbraně

Zvláštní schopnosti: Kladení bomb, Pružinový kanón

Poutník, v originálním znění Pilgrim je hornický syn a jako takový už odmala rozumí trhavinám. Doprovází Daria na jeho cestě obnovení starého císařství.

Poutník může zničit překážející kamenný zával díky umění s výbušninou. V boji se nejvíce docení jeho schopnost sestrojení pružinového kanónu, který útočí na blížící se nepřátelské jednotky.

Záporné postavy

Za záporné postavy si hráč zahraje pouze v dodatečných mapách a hře více hráčů, nikoliv během kampaně. Jde vlastně taktéž o hrdiny, pouze příběhem dané na stranu zla.

Kerberos – černý rytíř

Zvláštní schopnosti: Aura strachu, Pekelný křik

Kerberos netouží po ničem jiném než po tom, co mu jeho otec vzal, když se vzdal trůnu. Chce vládnout celému císařství a pakliže toho má šanci dosáhnout jako generál temného Mordreda, pak to zkusí i takto.

Jeho Aura strachu dokáže velmi oslabit morálku jeho nepřátel v jeho blízkosti. Pekelný křik pak způsobí hromadný úprk nepřátelských civilních i vojenských jednotek.

Mary De Mortfichet – podvodnice

Zvláštní schopnosti: Demoralizace, Jed

Podlá hraběnka vládnoucí sídlu Kaloix, které ve spojenectví s Mordredem nechala otrávit a zpustošit. Ačkoliv se na hlavní hrdiny tváří přívětivě, plánuje pouze vše ve svůj prospěch.

Demoralizací umí snížit útočnou sílu jejích nepřátel v její blízkosti a Jed používá k otrávení všech nepřátelských jednotek, které se nacházejí na blízku.

Ostatní postavy

Ostatní postavy, které se ve hře vyskytují se dělí na 3 skupiny:

  • Skupina kterou hráč přímo ovládá - kam má jít, co dělat...
  • Skupina kterou hráč ovládá nepřímo - neovlivní její pohyb, ale může ovlivnit její náladu, chování (např. vysokými daněmi)
  • Skupina kterou hráč neovládá vůbec - tedy nepřátelské jednotky, ale především nezávislé obchodníky, kteří slouží k výměnnému obchodu apod.

Bojové jednotky

Ať už jde o lučišníky, bojovníky s mečem nebo halapartníky, vždy se verbuje velitel jednotky, který velí určitému počtu vojáků. Podle vynalezených technologií to jsou 3 až 8 vojáků, kteří jsou ochotni za svého velitele položit i život a ten tedy může v boji padnout až jako úplně poslední. Každá z jednotek je určená pro jiný druh boje.

Zvláštní kategorií jsou jednotky neživé, tedy zejména kanóny. Jejich velmi pomalý pohyb vynahrazuje drtivá síla i slabších modelů.

Nevolníci

Nevolníci (v originále Serfs) jsou po hrdinech a bojových jednotkách poslední, které může hráč přímo ovládat. Nechtějí plat ani neplatí daně. Jejich daní jsou odvedené práce. Jsou ideální pro těžbu dřeva, ale už se moc nehodí na těžbu ostatních surovin, která jim trvá dlouho a je lepší stavět důl (v případě kamene kamenolom).

Nevolníci především staví nové budovy. Na jedné mohou pracovat až čtyři najednou. V případě poplachu i oni vezmou do rukou nejbližší zbraň a postaví se na obranu usedlosti.

Rolníci, horníci, kněží, inženýři,...

Všechny spojuje několik věcí. Všichni chtějí někde spát a někde jíst a pokud mají obojí, tak pracují a přináší do osady cenné suroviny, zlepšení morálky obyvatel nebo nové technologie. Kromě toho všichni do jednoho platí daně, které jsou hlavním přísunem peněz do pokladny.

Všichni do jednoho touží po své posteli a po teplém jídle na farmě. Pokud to nemají, mohou pracovat méně, protestovat nebo dokonce odejít z vesnice. Aby mohli pracovat co nejdéle potřebují svá sídla i farmy nablízku svému pracovišti, pokud tomu tak není, tráví většinu pracovní doby na cestě. Toto platí obzvláště u alchymistů, kameníků apod. kteří kromě zmíněné cesty ještě musí urazit další pro potřebný materiál.

Obchodníci, poutníci...

Zpravidla jde o obyvatele jiných sídel než které patří hráči. Obchodníci mají své tržiště, ale může jít například o poutníky a jiné osoby samostatně stojící v lesích. Mluvit s nimi může pouze některý z hrdinů. U obchodníků lze získat v dané úrovni cennou surovinu od poutníků zase cenné informace o zdrojích surovin, nepřátelských pozicích apod.

Datadisky

Ke hře samotné později vyšly dva dodatečné datadisky:

  • The Settlers: Heritage of Kings - Expansion Disc
  • The Settlers: Heritage of Kings - Legends Expansion Disc

První datadisk přidává možnost stavby mostů a několik dalších postav (Drake, Yuki, Kala) Druhý datadisk umožňuje hrát za Kerbera

Později vyšla verze Gold Edition obsahující kromě samotné hry již oba zmíněné datadisky.

Reference

  1. Katka Kalinová, recenze hry na Bonusweb, 23.2. 2005
  2. AbecedaHer, návod na hru na Doupě, 3.3. 2006

Související články

Externí odkazy