Železniční trať Brno - Jihlava

Z Multimediaexpo.cz

Nástupiště a koleje jihlavského nádraží
Železniční stanice Třebíč za pozdního zimního odpoledne
Most přes Libušino údolí.

Železniční trať BrnoJihlava je v jízdním řádu pro cestující označena jako číslo 240. Jedná se o hlavní, z větší části jednokolejnou neelektrizovanou trať.

Obsah

Historie

Do provozu byla uváděna postupně po částech, jelikož původně byla součástí tří tratí s rozdílným účelem. Jako první byl v roce 1856 vystavěn úsek z Brna do Božího Požehnání (dnes Zastávka u Brna. Vlastníkem byla Brněnsko-rosická dráha, která se zabývala především přepravou uhlí z Rosicko-Oslavanského uhelného revíru do Brna. v roce 1871 Rakouská severozápadní dráha postavila trať z Jihlavy do Okříšek jako součást své hlavní trati z Vídně do Děčína. V roce 1871 Rakouská společnost státní dráhy převzala a v roce 1879 i odkoupila Brněnsko-rosickou dráhu a krátký úsek ze Střelic do Brna se stal součástí hlavní trati společnosti z Vídně přes Prahu k saským hranicím u Děčína. V roce 1886 Rakouská společnost státní dráhy vystavěla spojující trať mezi Okříšky a Zastávkou u Brna jako součást tzv. Českomoravské transverzálky, jejíž stavbu tehdy stát podporoval.[1]

Až do modernizace a novostavby tratě přes Žďár nad Sázavou (1953) představovala hlavní spojnici Brna a Vysočiny. V letech 1938-1945 byla součástí jediného spojení Prahy a Brna na území Protektorátu.

Současnost

Současná trať č. 240 zahrnuje úsek Brno - Zastávka u Brna (dříve Boží Požehnání) otevřený již roku 1856; úsek Okříšky - Jihlava byl jako součást Rakouské severozápadní dráhy vystavěn v roce 1871; podstatný mezilehlý úsek byl uveden do provozu v červnu roku 1886.

Budoucnost

Výhledově se uvažuje o vybudování zastávek Sudice (úsek Kralice nad Oslavou – Rapotice); Ostopovice, Brno Starý Lískovec, Brno Vídeňská (vše v úseku Troubsko – Brno Horní Heršpice) a v závislosti na vedení tratě v brněnském uzlu i o zastávce Brno Štýřice (úsek Brno Horní Heršpice – Brno hlavní nádraží).

Elektrifikace má být rozdělena na dvě etapy: Brno - Rapotice a Rapotice - Jihlava. V květnu 2011 bylo zahájeno územní řízení pro elektrifikaci úseku Brno - Zastávka. Po obdržení územního rozhodnutí a vydání stavebního povolení bude vybrán zhotovitel stavby. Výstavba úseku Brno - Zastávka se předpokládá v letech 2013–2014. Tato stavba bude z cca 80-85% finacována z dotací EU. V rámci elektrifikace má dojít ke zdvojkolejnění úseku Střelice - Zastávka u Brna, které umožní jízdu vlaků mezi Brnem a Zastávkou v 15minutovém taktu. V rámci rekonstrukce má být zřízena nová zastávka Brno-Starý Lískovec v prostoru východně od ulice Šoustalovy. K zastávce má být prodloužena ulice Osová, po které sem mají být protaženy některé linky brněnské MHD. Zřízení dalších uvažovaných zastávek (Brno - Vídeňská, Ostopovice) není zahrnuto do této akce.[2]

Stanice a zastávky

Kraj Vysočina

Jihomoravský kraj

Související články

Reference

  1. Historie tratí; elektronická databáze; Sekera, P.
  2. http://tomcat.cenia.cz/eia/download.jsp?view=eia_cr&id=JHM669&file=oznameniDOC


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Železniční trať Brno - Jihlava