10 (linka metra v Paříži)

Z Multimediaexpo.cz

Geograficky přesná mapa dráhy
Vstup do stanice Vaneau

10 Linka 10 je jedna z linek pařížského metra a v systému MHD je značena světle hnědou barvou. Prochází jižní částí města horizontálním směrem ze stanice Boulogne – Pont de Saint-Cloud na jihozápadním předměstí Paříže ve městě Boulogne-Billancourt do stanice Gare d'Austerlitz v jihovýchodní části Paříže. Linka je dlouhá 11,7 km, má 23 stanic a ročně přepraví 41,5 miliónů cestujících (2004). Zvláštností linky je jednosměrně vedený provoz na západním konci linky v úseku Boulogne – Jean JaurèsJavel – André Citroën.

Obsah

Historie

První úsek linky 10 byl otevřen 30. prosince 1923 mezi stanicemi Invalides a Croix-Rouge (ta později uzavřena). Dnes je většina tohoto úseku součástí linky 13. Dne 10. března 1925 došlo k prodloužení na východ od Croix Rouge o jednu stanici Mabillon a další úseky tímto směrem následovaly 14. února 1926 po Odéon, 15. února 1930 po Place d'Italie a 7. března 1930 po Porte de Choisy.

26. dubna 1931 byl ovšem úsek mezi Place Monge a Porte de Choisy připojen k lince 7, která byla propojena se severní částí tunelem pod Seinou. Linka 10 byla též zároveň propojena do stanice Jussieu.

27. července 1937 došlo k dalšímu přesunu tras mezi linkami. Úsek na lince 10 DurocInvalides vedoucí na sever byl připojen k tehdejší lince 14, která zanikla v roce 1976 sloučením s linkou 13. Ze stanice Duroc byl na lince 10 nově otevřen úsek západním směrem do stanice La Motte-Picquet a linka odtud dále pokračovala po starší trase La Motte-PicquetPorte d'Auteuil, která do té doby byla součástí linky 8.

Nástupiště ve stanici Mirabeau: přední kolej slouží k nástupu cestujících, po zadní koleji vlak projíždí do další stanice
Scháma umístění stanice Porte Melitor a neveřejné koleje

Trať od stanice metra La Motte-Picquet až k tunelu pod Seinou je stavěna běžným způsobem. Za řekou však byla trať z technických důvodů postavena netradičně. První pozoruhodnou stanicí je Mirabeau na pravém břehu řeky. Od východu sem vedou koleje, které leží ve větší hloubce než obvykle, neboť podcházejí tunelem pod Seinou. V místě stanice měl stát kruhový objezd, a proto byla stanice rozdělena na dvě části - Église d'Auteuil pro západní směr a Mirabeau pro východní. Zdejší kostel měl však nestabilní základy, a proto bylo nutné zvýšit polohu stanice. Tím ovšem vznikl velký výškový rozdíl, které musel vlak z tunelu pod Seinou do nedaleké stanice překonat. Proto nájezdová rampa začíná ihned po opuštění tunelu a pokračuje přes stanici Mirabeau, kterou vlak v tomto směru jen projíždí do stanice Église d'Auteuil. Odtud pokračoval přes další stanice do tehdejší konečné Porte d'Auteuil a vracel se opět do Mirabeau z opačné strany.

Ve stanici Porte d'Auteuil se počítalo s pozdějším napojením do stanice Porte Molitor a přes ní propojením s linkou 9. Tato větev měla sloužit především při dopravě na nedaleký stadion Parc des Princes. Vzhledem k očekávané silné dopravě byla stanice Porte d'Auteuil postavena velmi velkoryse - s pěti kolejemi a třemi nástupišti. Projekt byl sice stavebně realizován, ale stanice Porte Melitor nebyla nikdy pro veřejnost otevřena a spojení nebylo uvedeno do provozu.

Kromě toho se ve stanici Porte d'Auteuil nachází podzemní depo, které slouží i pro linku 9 díky spojení touto pro veřejnost nepřístupnou tratí.

12. července 1939 byla linka prodloužena na východ ze stanice Jessieu do Gare d'Austerlitz (tehdy pod názvem Gare d'Orléans-Austerlitz).

2. září 1939 byly, tak jako i mnohé jiné stanice, uzavřeny z důvodu vypuknutí války a mobilizace zaměstnanců stanice Croix-Rouge a Cluny – La Sorbonne. Po válce již zůstaly zavřené. Stanice Cluny – La Sorbonne byla znovu otevřená až 15. prosince 1988, aby se umožnil přestup cestujících z linky 10 na linku RER B, pro kterou byla 17. února otevřena stanice Saint-Michel – Notre-Dame a linku RER C, která byla v provozu od roku 1979.

Na počátku 80. let byla linka prodloužena ještě západním směrem za hranice Paříže. 3. října 1980 od Porte d'Auteuil po Boulogne – Jean Jaurès a 2. října 1981 do stanice Boulogne – Pont de Saint-Cloud.

Další rozvoj

Prodloužení linky z Gare d'Austerlitz má sice podporu městské rady, ovšem nebylo zahrnuto do plánů na rozvoj metra do roku 2030. Linka by mohla pokračovat jižním směrem přes současné stanice Chevaleret na lince 6 a Bibliothèque François Mitterrand na lince 14 za hranice Paříže do sousedního města Ivry-sur-Seine.[1]

Nástupiště stanice Cluny - La Sorbonne
Nástupiště stanice La Motte-Piquet - Grenelle
Nástupiště stanice Michel Ange - Auteil
Nástupiště stanice Sèvres - Babylone

Seznam stanic

Linka 10
stanice přestupy
Boulogne – Pont de Saint-CloudLogo Paris tram ligne2.pngT2
Boulogne – Jean Jaurès
Porte d'Auteuil → Boulogne - Pont de Saint-Cloud
Michel-Ange – Molitor → Gare d'AusterlitzParis m 9 jms.png9
Michel-Ange – Auteuil → Boulogne - Pont de Saint-CloudParis m 9 jms.png9
Chardon-Lagache → Gare d'Austerlitz
Église d'Auteuil → Boulogne - Pont de Saint-Cloud
Mirabeau → Gare d'Austerlitz
Javel – André CitroënParis rer C jms.pngC
Charles Michels
Avenue Émile Zola
La Motte-Picquet – GrenelleParis m 6 jms.png Paris m 8 jms.png6, 8
Ségur
DurocParis m 13 jms.png13
Vaneau
Sèvres – BabyloneParis m 12 jms.png12
Croix-Rouge (uzavřena 1939)
Mabillon
OdéonParis m 4 jms.png4
Cluny – La SorbonneParis rer B jms.png Paris rer C jms.pngB, C
Maubert – Mutualité
Cardinal Lemoine
JussieuParis m 7 jms.png7
Gare d'AusterlitzParis m 5 jms.png Paris rer C jms.png 25 railtransportation.png5, C
Plán linky 10

Reference

  1. (francouzsky) Une nouvelle frontière pour la ligne 10 ?, MétroPole, 9. července 2009

Externí odkazy


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
10 (linka metra v Paříži)