Motorem našeho webového serveru bude pekelně rychlý
procesor AMD Ryzen Threadripper 7960X (ZEN 4).
AVE
Z Multimediaexpo.cz
AVE (zkratka španělského Alta Velocidad Española „španělská vysoká rychlost“, ale také španělsky „pták“) je označení pro vysokorychlostní vlaky a tratě na území Španělska. Provozovatelem je národní železniční dopravce RENFE. Maximální provozní rychlost vlaků je 300 km/h (původní předpoklady byly 350 km/h).
Obsah |
Tratě
Úvod
Na rozdíl od konvenčních tratí, které mají rozchod 1 668 mm, mají tratě AVE (LAV) normální rozchod. Napájecí soustava je ~25 kV; 50 Hz (zbytek sítě a úseky ve městech =3 kV). Hlavním uzlem systému je nádraží Madrid Puerta de Atocha.
Síť
21. dubna 1992 - zprovoznění první tratě Madrid - Córdoba - Sevilla (stavba trvala 4 roky). Na trati 471 km dlouhé byla zpočátku maximální rychlost jen 270 km/h, od r. 1994 ji soupravy překonávají za 2h 30min. rychlostí 300 km/h.
1. října 2003 - zprovoznění tratě Madrid - Zaragoza - Lleida
16. prosince 2006 - zprovoznění tratě Córdoba - Antequera-Santa Ana (- Bobadilla)
18. prosince 2006 - zprovoznění tratě Lleida - Camp de Tarragona
22. prosince 2007 - zprovoznění tratě Madrid - Valladolid
24. prosince 2007 - zprovoznění tratě Antequera-Santa Ana - Málaga
20. února 2008 - zprovoznění tratě Camp de Tarragona - Barcelona. Původně měla být trať zprovozněna na konci roku 2007, z důvodu opoždění prací plánovaných říjen 2007 byl termín odložen. Pokračováním bude trať směrem k francouzským hranicím. Komplikací je však trasování těsne vedle základů kostela Sagrada Familia v Barceloně.
19. prosince 2010 - zprovoznění tratě Madrid - Valencie a Cuenca - Albacete [1]
V červenci 2009 vlaky AVE na trati Madrid – Barcelona poprvé porazily v počtu přepravených cestujících leteckou dopravu. V červenci cestovalo na této trase 251 754 osob vlakem a 246 654 letadlem.[2]
Vozový park
Vzhledem k rozdílnému rozchodu jsou vlaky většinou uzpůsobeny pouze k provozu na tratích AVE. Napájení je dvousystémové (~25 kV; 50 Hz/=3 kV). Používané jednotky
- AVE S-100 - vyráběny konsorciem Alstom - Bombardier
- Euromed (AVE S-101) - vyráběny konsorciem Alstom - Bombardier (rozchod: 1 668 mm)
- Talgo 350 (AVE S-102) - výrobce španělská firma Talgo
- Velaro E (AVE S-103) - výrobce německý Siemens, identické s jednotkami ICE 3
- AVE S-104 - výrobce firma Alstom
- Alvia 120 - s měnitelným rozchodem; rychlost pouze 250 km/h; výrobce španělská firma CAF
- Talgo 250/Alvia 130 - s měnitelným rozchodem; rychlost pouze 250 km/h; výrobce španělská firma Talgo
- Talgo 6/Talgo 200 - s měnitelným rozchodem; rychlost pouze 260 km/h
Reference
- ↑ (španělsky) Nueva conexión de alta velocidad de Madrid a Valencia
- ↑ (španělsky) El AVE supera por primera vez al avión entre BCN y Madrid El Periódico, 15. 8. 2009.
Externí odkazy
- Problémová poloha LAV u Sagrada Familia v Barceloně
- AVE na Rail.sk (SK)
- Vlaky AVE (ES)
|
|
Vysokorychlostní vlaky >> 249 km/h |
---|
AGV • AVE • ETR 401 • ETR 450 • CRH • ETR 460 • ETR 480 • ETR 500 • ETR 600 • ETR 610 • Eurostar • ICE • KTX • RENFE S-120 • Šinkansen • Talgo • TGV • Thalys • V 250 • Zefiro |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |