Aiči B7A
Z Multimediaexpo.cz
Aiči B7A | ||
Aiči B7A2 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | torpédový a střemhlavý bombardér | |
Výrobce | Aiči Kókúki | |
Konstruktér | Norio Ózaki | |
První let | květen 1942 | |
Zařazen | 1944 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 114 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | Japonsko | |
Aiči B7A2 Rjúsei (japonsky: 流星, Meteor, Létavice) byl japonský střemhlavý bombardovací-torpédový palubní letoun, užívaný ve druhé světové válce. Byl pokračováním známého a úspěšného letounu Aiči D3A. Spojenecké kódové označení typu bylo Grace.
Vývoj
Počátky letounu lze vystopovat v roce 1941, kdy ve firmě Aiči začal vývoj nového typu letounu, označeném jako projekt AM-23. V květnu roku 1942 byl postaven první prototyp, který byl vybaven motory NK9B Homare 11. Tyto se však ukázaly jako nevyhovující a tak zkoušky dalších prototypů probíhaly velmi pomalu, přičemž se čekalo na dodávku nového kvalitnějšího motoru. Tím se stal NK9C Homare 12, který společnost Nakadžima začala dodávat až na počátku roku 1944. Roku 1945 se staly továrny firmy Aiči jednak cílem bombardování, jednak je postihlo silné zemětřesení. Mezitím došlo k vyprojektování nového typu B7A3, avšak v případě tohoto stroje zůstalo jen u prototypů.
Užití
Aiči B7A2 se měl stát důležitým palubním letounem japonského vojenského námořníka. Vzhledem k tomu, že Japonsko v závěru války rychle a postupně přicházelo o své letadlové lodě, vzlétaly tyto letouny z pozemních základen. Některé z nich byly využity pro účely sabevražedných útoků kamikaze.
Technické údaje
- Typ: jednomotorový palubní bombardovací a torpédový-bombardovací letoun.
- Osádka: 2
- Motorová jednotka: 1x motor Nakadžima NK9B Homare 11 s výkonem 1342 kW, později 1x motor NK9C Homare 12 s výkonem 1361 kW
- Výzbroj: 2 kanóny typ 99 ráže 20 mm, 1x obranný kulomet typ 92 ráže 7,7 mm, příp. 13 mm, jedna puma až do hmotnosti 800 kg nebo dvě pumy ráže 250 kg nebo jedno torpédo o hmotnosti 800 kg
- Rozpětí: 14,40 m
- Délka: 11,49 m
- Výška: 4,07 m
- Nosná plocha: 35,40 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 3 614 kg
- Vzletová hmotnost: 5 700 kg
- Max. rychlost: 543 km/h
- Cestovní rychlost: 370 km/h
- Výstup do 6000 m: 10:20 min
- Dostup: 8 950 m
- Dolet: 1 850 km s výzbrojí / 3040 km
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |