Area 51: The Alien Interview

Z Multimediaexpo.cz

Area 51: The Alien Interview je dokumentární film publikovaný v roce 1997. Zachycuje údajný výslech mimozemšťana na vojenské základně Spojených států amerických v Oblasti 51, jehož záznam byl získán od muže jménem Victor.

Obsah

Původ záznamu

Victor tvrdí, že snímek je kopií přísně tajného videozáznamu, pořízeného na vojenské základně USA v Oblasti 51. Ze strachu před odhalením své skutečné identity Victor nikdy neprozradil, zda byl zaměstnancem základny, pouze řekl, že "měl důvod být v Oblasti 51 (…) více než jedenkrát." Přestože dokument označuje za kopii propašovanou z Oblasti 51, odmítá prozradit jakékoli detaily a nikdy nesdělil, kde ke zkopírování došlo. Naznačil pouze, že využil příležitosti ke zkopírování během "snížení bezpečnosti", ke kterému došlo při hromadném převodu videodokumentace z analogové do digitální formy.

26. července 1996 kontaktoval Victor po několika neúspěšných pokusech přesvědčit televizní stanice, aby odvysílaly jeho video, studio Rocket Pictures, nezávislou společnost distribuující video se sídlem v Los Angeles. Ředitel společnosti Tom Coleman i přes prvotní pochybnosti přislíbil po telefonickém rozhovoru natočení dokumentárního filmu založeného na zmíněném videozáznamu. Ještě před zahájením natáčení požádal Coleman o vyjádření nestranné experty a také videozáznam přehrál odborníkovi na UFO Seanu Davidu Mortonovi.

Morton zmínil video 13. března 1997 v pořadu Arta Bella na radiové stanici Coast to Coast AM, čímž první informace o nahrávce pronikly na veřejnost. Samotný Viktor hovořil s Bellem o dva měsíce později - při hovoru z mobilního telefonu a s použitím zařízení, které maskovalo jeho skutečný hlas, uvedl další podrobnosti o obsahu videa.

Obsah záznamu

Záznam trvá 2 minuty 55 sekund. V levém dolním rohu je zachycena bytost označovaná DNI/27; hodiny zobrazené uprostřed dolní části obrazovky se pohybují od "04:00:18:15" do "04:03:12:25".

Drobný tvor, který zcela odpovídá zažité představě o šedých mimozemšťanech, sedí za stolem. Stvoření, jež bylo podle Victora do Oblasti 51 dopraveno po sestřelení jeho lodi v roce 1989, je za stolem v místě nejvzdálenějším od kamery. Je umístěno za sklem, které Victor označil jako „bioochranná bariéra“, bránícím údajného vetřelce před mikroby a viry. Ve skle se odráží pravděpodobně dvě televizní obrazovky. Na hlavě mimozemšťana si lze všimnout několika podlitin a Morton předpokládá, že přístroj stojící před ním na stole je monitor srdeční činnosti.

Osoba, jíž Victor označil za armádního důstojníka pokoušejícího se s bytostí telepaticky komunikovat, je v popředí nalevo, zatímco civilně oblečená postava střídavě vstupuje a odchází ze záběru v popředí napravo. Místnost, ve které rozhovor probíhá, je velmi slabě osvětlena, a proto dělá tma z obou osob pouze obtížně rozeznatelné tmavé stíny. Ze stejného důvodu je trvale viditelná pouze hlava mimozemšťana, přestože krátce je možné zahlédnout i horní část jeho trupu.

Přibližně v polovině videozáznamu začíná být vetřelec znatelně rozrušený a projevují se u něj silné křeče doprovázené dušením. Vojenský úředník dává signál dvěma zdravotníkům, kteří s rouškami na obličeji přicházejí mimozemšťanovi na pomoc. Zatímco jeden svítí kapesní svítilnou, druhý stírá od úst tvora pěnu. V tomto momentě video končí.

Záznam je bez zvuku - Victor jej prý záměrně odebral, aby zachoval anonymitu jeho účastníků.

Dokumentární film

Samotný dokument zůstává v otázce pravosti záznamu neutrální a nabádá diváky, aby si vytvořili vlastní názor z dostupných informací. Moderátorem je herec Steven Williams; jeho vstupy jsou natočeny v Nevadě nedaleko pohoří, na jehož opačné straně je samotná Oblast 51. Po představení a krátké zmínce o historii základny následuje několik hraných rekonstrukcí založených na teoriích a dohadech o událostech, které se udály od zřízení základny roku 1949. Zahrnuta jsou také interview s Bobem Lazarem a Davidem Adairem, kteří oba tvrdí, že byli v Oblasti 51 svědky výzkumu mimozemských technologií, a také interview s Colemanem o jeho prvním setkání s Victorem.

Obsažen je také rozhovor se zřetelně nervózním Victorem, který se natáčení zúčastnil až po dohodě s Colemanem, jež mu zaručovala, že nebude muset zmiňovat fakta umožňující odhalení jeho identity. Viktor má obličej ve stínu a opět používá přístroj k utajení hlasu. Po prvních dvou minutách se však zvedá k odchodu a prohlašuje rozhovor za ukončený, protože má pocit, že jeho dohoda s Colemanem není dodržována. Následuje dlouhý rozhovor mimo kameru o otázkách, které mohou a nemohou být pokládány, a poté se Victor do interview vrací, aby mluvil o obvyklém průběhu rozhovorů mezi lidmi a mimozemšťany, o svém názoru na korupci ve vládě a o svém osobním bezpečí, až je nakonec příliš emocionálně rozrušen na to, aby pokračoval.

Věrohodnost záznamu

Argumenty "pro"

  • Morton považuje video za "revoluční" a rysy mimozemšťana za vysoce shodné s pečlivým výzkumem pravděpodobných biologických vlastností těchto bytostí založeném na "nesčetných" popisech od osob, které s nimi údajně přišly do styku. Navíc podotýká, že zkratka "DNI" v dolní části obrazovky by mohla zastupovat Oddělení zahraničních záležitostí (Departure of Naval Intelligence), což je britský termín (v USA je tento úřad nazýván Office of Naval Intelligence).
  • Spisovatel Whitley Strieber v dokumentu tvrdí, že bytost se pohybuje stejným způsobem jako ty, které jej v roce 1986 unesly.
  • Bel říká, že na základě nesčetných telefonátů posluchačů do jeho radiového pořadu při rozhovoru s Victorem cítil, že mluví pravdu.
  • Expert na UFO Robert Dean označil záznam za "silný", "skutečný" a založený na jeho vlastních údajných zkušenostech s mimozemskými bytostmi, které získal jako armádní vyšetřovatel v 60. letech 20. století.
  • Německý spisovatel a odborník na UFO Michael Hesemann řekl, že Victorova výpověď o dopravení bytosti do Oblasti 51 po havárii jeho plavidla v roce 1989 odpovídá záznamu Vzdušných sil Jihoafrické republiky o sestřelení mimozemské lodi nad pouští Kalahari taktéž v roce 1989. Hesemann tvrdí, že mu jeho zdroje řekly o dvou přeživších pasažérech stroje, jež byli dopraveni právě do Oblasti 51.

Argumenty "proti"

(Příklady z rozhovorů v dokumentu)

  • Expert na analýzu obrazu Jim Dilettoso nejprve tvrdil, že záznam byl zkopírován z filmové pásky, což protiřečilo tvrzení Victora o tom, že záznam pochází z videopásky. Na základě dalších rozborů Dilettoso vyvodil, že nelze zcela vyloučit velmi vzácné podmínky, za jejichž splnění by kopie z videozáznamu skutečně vzniknout mohla. Tím se však jeho analýza stala poměrně neprůkaznou.
  • Hollywoodský animátor a odborník na líčení John Criswell si myslí, že „nejspíš jde o podvod“, avšak nevylučuje možnou autenticitu bytosti. Držitel Oscara a expert v oblasti líčení a trikových záběrů Rick Baker je ale méně přesvědčený než Criswell. Baker vcelku rychle prohlásí stvoření za padělek, čili loutku.
  • Samotným producentům dokumentu se zdá podezřelé, že Victorovi podle jeho vlastních slov jde hlavně o peněžní zisk, a nakonec na vysílacích právech záznamu skutečně velmi zbohatl, což je ale v rozporu s jeho tvrzením, že pouze chtěl veřejnosti ukázat pravdu o existenci mimozemšťanů. Victor podotýká, že „cítil potřebu určitého drobného ocenění v podobě finanční nezávislosti“, aby mohl bojovat s možnými následky zveřejnění tajné vojenské operace.

Kritika

Diváci si všimli určitých prvků v dokumentu, které jsou kromě samotného záznamu vetřelce také značně podezřelé. Mnozí poukazují na Victorovo ochotnické přehrávání a jeho dva zcela nepodstatné výbuchy, jež mají dodat dramatický efekt. Upozorňují také na relativně neupřímné Colemanovy výroky a fakt, že přestože podle samotného dokumentu má jeho společnost Rocket Pictures film produkovat a distribuovat, ve skutečnosti tomu tak není.

Victorův hlas není modifikován příliš pečlivě a zvuková analýza poukazuje na skutečnost, že k tomu, abychom slyšeli jeho skutečnou výšku, stačí rozhovor přehrát se slabým zvýšením rychlosti. To u mnohých vyvolává otázku, proč nešel Victor v ukrývání svého hlasu dále, když se tolik bojí o svůj život a pokouší se vyhnout zatčení na příkaz vlády.

Méně skeptičtí diváci na druhou stranu oceňují, že od doby, kdy bylo video poprvé vysíláno, proti němu nikdo veřejně nevystoupil a že se žádný z aktérů na dokumentu nepodílel čistě kvůli vlastnímu zviditelnění.

Externí odkazy