Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Boeing 707
Z Multimediaexpo.cz
Boeing 707 | ||
Vzlet Boeingu 707-320B Air India v Basileji (1976) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Boeing Airplane Company | |
Konstruktér | ||
První let | 20. prosince 1957 | |
Zařazen | říjen 1958 (Pan American) | |
Vyřazen | ||
Výroba | 1957 až 1990 | |
Vyrobeno | 1 010 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | ||
Boeing 707 je čtyřmotorové proudové dopravní letadlo, první svého druhu na americkém kontinentu; civilní verze prototypu 367-80.
Vývoj
První prototyp Boeing Model 707-121 byl v barvách letecké společnosti Pan Am zalétán 20. prosince 1957 s motory Pratt and Whitney JT3C-6 s tahem po 57,8 kN.
Varianta pro australskou leteckou společnost Qantas nesla označení 707-138 se zkráceným trupem. Dálkový typ 707-320 Intercontinental pro Pan Am z roku 1959 měl prodloužený trup na 46,61 m s maximální kapacitou 189 cestujících. Na křídla byly namontovány motory Pratt and Whitney JT4A-3 nebo -4 po 70,4 kN, či -9 po 74,7 kN tahu. V témže roce byla vyrobena první verze s dvouproudovými motory označená Model 707-420 Inercontinental. Pohonné jednotky tvořily britské motory Rolls-Royce Conway Mk. 508 s tahem po 77,9 kN. Tyto letouny održela dopravní společnost BOAC v počtu 18 kusů, Air India 6 letounů značené 707-437, Varig 2 kusy, Lufthansa 5 a El Al 3 stroje.
V roce 1961 zalétaná verze Model 707-120B měla Kreugerovy klapky na náběžné hraně křídla i mezi proudovými motory Pratt and Whitney JT3D-1 s tahem po 75,6 kN, nebo -3 s tahem zvýšeným na 80,1 kN. Pro společnost Braniff byla v pěti kusech vyrobena varianta Model 707-22' s proudovými motory Pratt and Whitney JT4A-3 po 70,3 kN. Zástavbou proudových motorů JT3D-3 do draku -320 v roce 1962 vznikla verze Model 707-320B. Tento typ měl křídla zakončená novými koncovými oblouky, které snižovaly indukovaný odpor a zvětšené rozpětí vodorovné ocasní plochy. Příďový podvozek obdržel přepracované zakrytování zatažených kol. Letecká společnost Avianca zakoupila tyto stroje značené jako 707-359B, Aerolineas Argentinas jako Model 707-387B. Celková produkce dosáhla 188 kusů.
Letoun se dočkal i nákladní verze (707-320C Convertible) s dvouhřídelovými dvouproudovými motory Pratt and Whitney JT3D-7 nebo -8A o vzletovém výkonu 93,4 kN z roku 1963. Na levé straně trupu před křídlem přibyla nákladová vrata. Společnost Alia obdržela letouny značené jako 707-3D3C. Celkem bylo vyrobeno 373 exemplářů.
Poslední variantou vyráběnou až do roku 1980 byla 707-3K1C, která již byla zcela nezávislá na pozemních zdrojích elektrického proudu a stlačeného vzduchu díky zabudované jednotce APU v kořeni pravého křídla. Dodává elektrickou energii do systémů letounů i při zastavených pohonných jednotkách. Z původního prototypu 367-80 byly dále vyvinuty vojenské verze: Model 707-120 používá vojenské letectvo USA označené VC-137A, 707-320B přeznačené na VC-137C, E-3A Sentry, Boeing E-6 Mercury, C-135, KC-135 a dokonce prezidentský speciál Air Force One.
Technické údaje
Verze | 707-020 | 707-120B | 707-320B |
---|---|---|---|
Kapacita (2 třídy) | 110 | 147 | |
Kapacita (1 třída) | 179 | 202 | |
Maximální vzletová hmotnost | 116 570 kg | 151 320 kg | |
prázdná hmotnost | 46 786 kg | 55 580 kg | 66 406 kg |
Dolet | 6 820 km | 6 920 km | |
Cestovní rychlost | 1000 km/h | 972 km/h | |
Délka | 41,5 m | 44,1 m | 46,6 m |
Rozpětí | 39,9 m | 44.4 m | |
Výška | 12,5 m | 12,9 m | |
Pohonná jednotka (4 x) | Pratt & Whitney JT3C-7 | Pratt & Whitney JT3D-1 - 75,6 kN | PW JT3D-3 - 80 kN PW JT3D-7 - 84,4 kN |
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |