Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !
Boeing B-17 Flying Fortress
Z Multimediaexpo.cz
Boeing B-17 Flying Fortress | ||
TB-17G-30DL 42-38091 na cestě s pumami | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | bombardér | |
Výrobce | Boeing Airplane Company | |
Konstruktér | Edward C. Wells E. Gifford Emery | |
První let | 28. července 1935[1] | |
Zařazen | duben 1938 | |
Vyřazen | 1968 (Brazilské letectvo) | |
Výroba | 1936-1945 | |
Vyrobeno | 12 731[2] | |
Varianty | ||
Uživatel | USAAF | |
Boeing B-17 Flying Fortress byl americký dálkový bombardovací letoun, který byl používán za druhé světové války. Byl znám pod pojmenováním Létající pevnost (překlad Flying Fortress).
Obsah |
Vývoj
Počátek vývoje B-17 spadá již do roku 1934. Roku 1935 vznikl ve firmě Boeing Airplane Company prototyp, který měl přes počáteční úspěšné zkoušky nehodu, při níž byl zničen. Vývoj pokračoval dále a počátkem roku 1937 byly uskutečněny další zkoušky s kusově vyráběnými prototypy. V měsíci červnu 1939 vzlétl první letoun typu B-17B, který nesl přísně tajný zaměřovač firmy Norden. Další letouny typu C byly vyráběny od roku 1940. Roku 1941 bylo do Velké Británie dodáno 20 kusů tohoto typu, které byly označeny jako Fortress Mk.I a které sloužily v RAF. Verze E, která byla vyráběna od roku 1941 měla již celkem sedm střeleckých postů, přičemž osádku tvořilo 10 mužů. Na jaře roku 1942 začala výroba typu F, od roku 1943 byly vyráběny B-17 typu G se se střeleckou věží v přídi trupu. Do července roku 1945 bylo celkem vyrobeno 12.730 kusů letounů B-17 všech typů.
Během války došlo i k pokusu o postavení vylepšené verze B-17 s motory Allison V-1710. Po postavení jednoho zkušebního kusu, označeného XB-38, byl ale program zrušen a nedostatkové motory využity pro stíhací stroje.
Bojové použití
Po vstupu USA do války byly B-17 nasazené primárně pro denní nálety nad okupovanou Evropu, jejich hlavním cílem se staly německé průmyslové oblasti a města. Tyto nálety měla zajišťovat americká 8. letecká armáda v Spojeném království a 15. letecká armáda v Itálii. Jejich činnost se doplňovala s akciemi britského Bomber Command, které operovalo svými těžkými bombardéry zejména v noci. Stroje B-17 se zúčastnili operace Pointblank, která měla zajistit leteckou nadvládu Spojenců na nebi západní Evropy, a připravit půdu pro operaci Overlord.
B-17 však byly nasazeny v menší míře i v Pacifiku.
Tato letadla přistála v roce 1944, během SNP i na slovenském letišti Tri Duby s americkou vojenskou misí a nákladem zbraní. O těchto událostech a historii mluví také dokumentární film Muži z B-17 z roku 1991.
Podle předválečné koncepce amerického letectva byl B-17 strategickou zbraní; se svým velkým dostupem a doletem, schopný způsobit velké škody hluboko v nepřátelském týlu a navíc vysokou mírou pasivní ochrany. Mezi největší kvality stroje, které si pochvalovali zejména jejich posádky, patřila jeho výdrž a konstrukční pevnost, která umožňovala snést velké bojové poškození, nouzové přistání "na břiše", či schopnost letu pouze s jedním funkčním motorem. To způsobilo, že přesto, že byl stroj srovnatelný s bombardérům B-24 Liberator, letci 8. letecké armády obecně více oblíbili B-17. Uvádí se, že posádky B-17 sestřelily 6 659 nepřátelských letadel.
Technické údaje
B-17F Flying Fortress
- Posádka: 10
- Dělka: 22.,78 m
- Rozpětí: 31,93 m
- Výška: 5,82 m
- Nosná plocha: 131,92 m²
- Hmotnost (prázdný): 16 206 kg
- Hmotnosť (vzletová): 25 628 kg
- Pohonná jednotka: 4x hvězdicový motor Wright R-1820-97 „Cyclone“, každý o výkonu 895 kW
- Maximální rychlost: 523 km/h (ve výšce 7 620 m)
- Cestovní rychlost: 360 km/h (ve výšce 4 570 m)
- Dostup: 11 430 m
- Dolet: maximální dolet 7 113 km s přídavnými nádržemi; běžný dolet 2 575 km s nákladem 2 722 kg pum
Výzbroj
- 13x pohyblivý kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm
- 7 983 kg pum v trupové pumovnici (kapacita 4 355 kg – zpravidla šest 726 kg pum, nebo osm 454 kg pum, nebo šestnáct 227 kg pum) a dvě 1 814 kg pumy na vnějších závěsech
B-17G Flying Fortress
- Posádka: 10
- Délka: 22,78 m nebo 22,66 m s věží „Cheyenne“
- Rozpětí: 31,93 m
- Výška: 5,82 m
- Nosná plocha: 131,92 m²
- Hmotnost (prázdný): 20 212 kg
- Hmotnost (vzletová): 32 659 kg
- Pohonná jednotka: 4x hvězdicový motor Wright R-1820-97 „Cyclone“, každý o výkonu 895 kW
- Maximální rychlost: 486 km/h (ve výšce 7 620 m)
- Cestovní rychlost: 462 km/h (ve výšce 7 620 m)
- Dostup: 10 850 m
- Dolet: maximální dolet 5 472 km; běžný dolet 2 897 km se standardní zásobou paliva a nákladem 1 814 pum
Výzbroj
- 13x pohyblivý kulomet M2 Browning ráže 12,7 mm
- 7 983 kg pum v trupové pumovnici (kapacita 4 355 kg – zpravidla šest 726 kg pum, nebo osm 454 kg pum, nebo šestnáct 227 kg pum) a dvě 1 814 kg pumy na vnějších závěsech
Reference
- ↑ The Boeing Logbook: 1933 – 1938 (anglicky)
- ↑ YENNE, Bill. B-17 at War. St Paul, Minnesota : Zenith Imprint, 2006. ISBN 0-7603-2522-7. Strana 8.
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |