The final launch of the Allmultimedia.org will take place on February 24, 2026
(shortly after the 2026 Winter Olympics).
Dovolená : 23. prosinec 2025 — 29. prosinec 2025
Holidays : December 23, 2025 — December 29, 2025
Bristol Beaufort
Z Multimediaexpo.cz
| Bristol Beaufort | ||
| | ||
| Bristol Beaufort | ||
| Základní charakteristika | ||
|---|---|---|
| Určení | bombardér | |
| Výrobce | Bristol Aeroplane Company | |
| Konstruktér | ||
| První let | 15. října 1938 | |
| Zařazen | 1939 | |
| Vyřazen | 1944 | |
| Výroba | ||
| Vyrobeno | 2080 kusů | |
| Varianty | ||
| Uživatel | Royal Australian Air Force | |
| RAF Coastal Command Fleet Air Arm | ||
Bristol Beaufort byl britský dvoumotorový torpédový bombardér užívaný za druhé světové války. Vznik typu lze vystopovat až do roku 1935, kdy byly vypsány specifikace M.15/35 na rychlý dvoumotorový torpédový jednoplošník, schopný nést jedno osmnáctipalcové letecké torpédo, a G.24/35 na námořní průzkumný letoun, v obou případech měl operovat z pozemních základen.
O rok později byly nahrazeny specifikacemi 10/36, slučující požadavky do jediného čtyřmístného stroje. Soutěže se svými projekty zúčastnily firmy Bristol, Blackburn a Avro. Poslední odpadla již ve fázi projektu, Blackburn realizovala projekt B-26 (později neúspěšný typ Blackburn Botha) a firma Bristol uspěla s typem 152. Bristol i Blackburn v roce 1936 získaly zakázku na výrobu sériových letounů, a to bez stavby a zkoušek prototypu, jen na podkladě rozpracovaných projektů (!!), firma Bristol měla dodat 78 letounů (dostaly přidělena sériová čísla L4441-L4518). Zde se začal projevovat stále zřetelnější fakt, že se stále rychleji začíná schylovat k novému válečnému konfliktu a času najednou nebylo nazbyt (toto by nebyl jediný příklad, který bychom mohli nalézt). S prvními pěti kusy se počítalo ke zkouškám. První sériový Beaufort, stroj sériového čísla L4441, prvně vzlétl 15. října 1938 (poháněly jej motory Taurus II). Zde se projevily následky horečného vývoje a urychleného zavedení typu do sériové výroby, takže byl nutný nějaký čas k odstranění závad nevyzrálé konstrukce.
Typ byl nasazen nejen v Evropě, resp. v Atlantiku, ale též v Pacifiku.
Mezi nejznámější akce tohoto stroje patří útoky na německé válečné lodě Scharnhorst a Gneisenau.
Technická data typu Beaufort Mk.I
- Osádka: 4
- Pohonná jednotka: dva vzduchem chlazené dvouhvězdicové čtrnáctiválce s šoupátkovým rozvodem Bristol Taurus XVI
- Výkon motoru: 1 130 hp (843 kW)
- Rozpětí: 17,628 m
- Délka: 13,462 m
- Výška: 4,343 m
- Nosná plocha: 46,73 m2
- Hmotnost prázdného stroje: 5 942 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 9 630 kg
- Max. rychlost: 418 km/h v 1 524 m
- Operační dostup: 5 030 m
- Dolet: 2 575 km
- Výzbroj: 4x 7,7mm kulomet; 1x torpédo nebo max. 907 kg bomb
Výroba
- 1015 kusů Mk.I
- 415 kusů Mk.II
Externí odkazy
|
|
| Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
|---|
| Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
