V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.

Bugatti Royale

Z Multimediaexpo.cz

Replika Bugatti Royale v technickém muzeu Sinsheim

Bugatti Royale je luxusní limuzína nejvyšší třídy, kterou konstruktér Ettore Bugatti vyráběl v letech 19281931. Postaveno bylo pouze 7 kusů.

Historie

Ettore Bugatti se dlouho zaobíral myšlenkou sestrojit luxusní a výkonný vůz, posledním impulzem byla poznámka jisté Angličanky, která poznamenala, že Bugatti vyrábí sice rychlé automobily, ale když chce někdo nejlepší, musí se obrátit na Rolls-Royce.

Bugatti původně plánoval výrobu 25 kusů typu Royale s motory o objemu válců 15 litrů, z toho jeden vůz byl určen pro španělského krále Alfonse XII., ve skutečnosti však pro hospodářskou světovou krizi bylo postaveno pouze 7 kusů, ze kterých se dodnes dochovalo 6 kusů (2 ve Francii, 4 v USA). Ze všech motorů tedy bylo v automobilech použito pouze 7, ostatní byly použity ve speciálních aerodynamických Bugattiho lokomotivách (se dvěma až čtyřmi motory Royale dosahovaly vlaky rychlosti až 200 km/h).

Motor

Motor tohoto rozměrově obřího vozu je řadový osmiválec OHC o objemu 12 753 cm³ až 14 726 cm³, který vznikl rozpůlením Bugattiho leteckého šestnáctiválce z první světové války. Motor sám byl dlouhý 1420 mm se značným točivým momentem o výkonu 275 až 300 k při 1700 ot/min, k jeho mazání bylo potřeba 23 litrů oleje a k chlazení 48 litrů vody. Vrtání/zdvih 125mm/130mm, 3 ventily na válec (2 sací a jeden výfukový).

Hmotnost samotného motoru je 380 kg, jen kliková hřídel vážila 137,5 kg. První stupeň třístupňové převodovky sloužil k rozjetí a ke strmému stoupání, druhý rychlostní stupeň mohl automobil díky jeho pružnosti použít z klidu až do 150 km/h. Maximální rychlost dle druhu karoserie až 200 km/h.

Rozměry: délka až 6,5 metrů, rozvor 4320 mm, rozchod 1600/1600 mm, hmotnost 3175 kg, spotřeba 40 litrů benzínu na 100 km.

Podvozek: rám žebřinový, vpředu tuhá náprava s půleliptickými pružinami, vzadu tuhá náprava s čtvrteliptickými pružinami směřujícími dopředu. Brzdy bubnové, řízení šnekové. Spojka suchá jednokotoučová, převodovka třístupňová.

Kola a pneumatiky: 24palcové ráfky ze slitiny, pneumatiky Rapson 6,75×36 (celkový průměr kol 970mm).

Karoserie: dvou až čtyřdveřová dle přání zákazníka.