Curtiss P-36 Hawk
Z Multimediaexpo.cz
Curtiss P-36 Hawk | ||
Curtiss P-36 Hawk | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letoun | |
Výrobce | Curtiss-Wright Corporation | |
Konstruktér | ||
První let | 27. května 1935 | |
Zařazen | 1938 | |
Vyřazen | 1954 (Argentina) | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 900 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | USAAC | |
Francie, Finsko, RAF |
Curtiss P-36 Hawk (Curtiss Hawk Model 75) byl americký stíhací letoun v konce 30. let 20 století. Patřil k prvním stíhacím letounům nové generace, jednoplošníky s celokovovou konstrukcí, zatahovacím podvozkem a výkonnými motory. Letoun, který je známý především jako předchůdce typu Curtiss P-40 Warhawk, na počátku druhé světové války již nepatřil k výkonostní špičce. Přestože americké armádní letectvo ho používalo jen omezeně, bojově ho používala Francie, Velká Británie, Finsko, nebo Čína.
Obsah |
Vývoj
Letoun Curtiss P-36 byl zkonstruován na základě soutěže v roce 1935. Celokovový letoun byl poháněn motorem R-1670 o výkonu 850 hp který byl však slabý. Stejně nedostatečná byla i výzbroj, která se skládala z jednoho kulometu ráže 12,7 mm a jednoho kulometu ráže 7,62 mm. Armáda typ přijala, roku 1937 si ho objednala a o rok později přicházely k útvarům první stroje. Průběžně však docházelo k modernizaci, do letadel byl instalován nový motor Pratt-Whitney R-1830-S1C3-G o výkonu 1050 hp, byla posilněna výzbroj.
Roku 1938 byly letouny dodány do Francie, kde se po vpádu německých vojsk staly překvapivě zdatnými soupeři německých strojů. Po pádu Francie byly kořistní stroje dodány do Finska, kde bojovaly proti letounům Rudé armády. Další stroje odebrala Velká Británie a použila je v Indii a v severní Africe pod názvem Mohawk. P-36 byly dodávány i do dalších států. Celkem bylo vyrobeno 900 kusů všech verzí.
Použití
I přes konstrukční zastaralost stroje byl letoun Curtiss P-36 významnou posilou pro státy bojující proti Německu.
Hlavní technické údaje
P-36A
- Posádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 11,303 m
- Délka: 8,867 m
- Výška: 2,9 m
- Nosná plocha: 21,00 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 2 116 kg
- Vzletová hmotnost: 2 661 kg
- Maximální rychlost: 518 km/h
- Cestovní rychlost: 418 km/h
- Dostup: 9 857 m
- Stoupavost: 13 m/s
- Dolet: 1 046 km
Pohonná jednotka
- 1× dvouhvězdicový vzduchem chlazený čtrnáctiválec Pratt-Whitney R-1830-S1C3-G „Twin Wasp”
- Výkon motoru: 1050 k (783 kW)
Výzbroj
- 1× 7,62 mm kulomet
- 1× 12,7 mm kulomet
Prameny
- VÁLKA, Zbyněk. Stíhací letadla 1939-45/USA-Japonsko. Olomouc : Votobia, 1996. 88 s. ISBN 80-7198-091-9.
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |