Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Daimler-Benz DB 603

Z Multimediaexpo.cz

DB 603

Daimler-Benz DB 603 byl německý letecký motor používaný během druhé světové války. Jednalo se o kapalinou chlazený, vidlicový dvanáctiválec, montoval se do letounů Me 410, Do 335, He 219, Ta 152C a Dornier Do 217 (verze M a N).

Zvlaštností je, že s tímto letadlovým motorem byl navržen i automobil Mercedes T80.

Obsah

Varianty

Vyráběné verze

  • DB 603A, nominální výška 5700 m, palivo 87oktanový benzín B4
Maximální výkon: 1 290 kW (1 750 hp) při 2 700 ot./min. na úrovni mořské hladiny
Bojový výkon: 1 165 kW (1 580 hp) při 2 500 ot./min. na úrovni mořské hladiny
  • DB 603AA, DB 603A s nominální výškou 7300 m, palivo B4
Maximální výkon: 1231 kW (1670 HP) při 2 700 ot./min. na úrovni mořské hladiny
Bojový výkon: 1165 kW (1580 HP) při 2 500 ot./min. na úrovni mořské hladiny
  • DB 603E, nominální výška 7000 m, palivo B4
Maximální výkon: 1 327 kW (1 800 hp) při 2 700 ot./min. na úrovni mořské hladiny
Bojový výkon: 1 161 kW (1 575 HP) při 2 500 ot./min. na úrovni mořské hladiny

Prototypy a další verze

  • DB 603G (výroba odřeknuta)
Maximální výkon: 1 395 kW (1 900 HP) při 2 700 ot./min. na úrovni mořské hladiny
Bojový výkon: 1 145 kW (1 560 HP) při 2 700 ot./min. na úrovni mořské hladiny
  • DB 603L/LA (prototyp s dvoustupňovým kompresorem, palivo B4)
Maximální výkon: 1 470 kW (2 000 HP)
  • DB 603N (prototyp s dvoustupňovým kompresorem, palivo C3)
Maximální výkon 2 060 kW (2 800 HP) při 3 000 ot./min. na úrovni mořské hladiny
Bojový výkon: 1 420 kW (1 930 HP) při 2 700 ot./min. na úrovni mořské hladiny
  • DB 603S (DB 603A s pokusným turbokompresorem TK-11)
Maximální výkon: ????

Specifikace (DB 603A)

Technické údaje

  • Typ: Kapalinou chlazený, přeplňovaný, pístový, invertní, letadlový dvanáctiválec do V
  • Vrtání: 162 mm
  • Zdvih: 180 mm
  • Objem válců: 44,5 l
  • Délka: 2 610,5 mm
  • Suchá hmotnost: 920 kg

Součásti

  • Rozvod: čtyřventilový (dva sací a dva výfukové ventily na válec), OHC
  • Kompresor: Odstředivý kompresor, poháněný přes ozubená kola
  • Palivová soustava: Přímé vstřikování
  • Chladicí soustava: Chlazení kapalinou s přetlakem

Výkony