Vážení zákazníci a čtenáři – od 28. prosince do 2. ledna máme zavřeno.
Přejeme Vám krásné svátky a 52 týdnů pohody a štěstí v roce 2025 !

Dassault Mystère

Z Multimediaexpo.cz

Mystère
Dassault Mystere II.jpg
Základní charakteristika
Určení stíhací letoun
Výrobce Avions Marcel Dassault
Konstruktér
První let 23. února 1951
Zařazen 1954
Vyřazen 1963
Výroba 19511957
Vyrobeno 166
Varianty
Uživatel Francouzské letectvo

Dassault MD.452 Mystère byl francouzský stíhací letoun vyvinutý v 50. letech firmou Avions Marcel Dassault jako modifikace a náhrada typu Dassault Ouragan. V době svého vzniku na počátku 50. let, se jednalo o moderní letoun, ale zdržení ve vývoji vedlo k tomu, že byl u stíhacích jednotek používán jen několik let a poté byl převeden k výcviku.

Letoun neměl zahraniční uživatele a nikdy nebyl operačně nasazen.

Obsah

Vývoj

Po úspěchu typu M.D.450 Ouragan začal konstruktér Marcel Dassault pracoval na modernějším typu, označeném MD.452 Mystère I. První prototypu letounu Mystère byl de facto Ouragan vybavený křídlem o šípu 30° a upravenými ocasními plochami. Poté byly postaveny další dva prototypy, vybavené motorem Rolls-Royce Tay 250 (motor koncepcí obdobný s typem Rolls-Royce Nene, tj. s radiálním kompresorem, ovšem výrazně výkonnější; stejně jako Nene se ani Tay v Británii nedočkal většího rozšíření, či vůbec použití v žádném letounu, sériově vyráběném pro RAF) o tahu 28 kN.

Po těchto třech prototypech byly postaveny dva prototypy Mystère IIA s motorem Rolls-Royce Tay a výzbrojí čtyř 20 mm kanónů Hispano a další čtyři prototypy verze Mystère IIB, u kterých byly použity dva 30 mm revolverové kanóny DEFA. Prototyp Mystère IIA byl první francouzský letoun, který dosáhl rychlosti 1 Machu. Stalo se tak 28. října 1951 ve střemhlavém letu.

Další variantou bylo 11 předsériových letounů verze Mystère IIC, u kterých bylo hlavní změnou použití nového motoru SNECMA Atar 101C o tahu 24,5 kN. U dvou kusů byla pokusně instalována verze SNECMA Atar 101F s přídavným spalováním (37,3 kN).

Operační služba

Francouzské letectvo objednalo 150 kusů verze Mystère IIC, přičemž první z nich vzlétl v červnu 1954 a dodán byl v říjnu 1954. Sériový letoun měl dva 30 mm kanóny DEFA, motor SNECMA Atar 101D o tahu 29,4 kN, zvětšenou šípovitost ocasní plochy a upravené vstupy vzduchu a palivové nádrže.

V době dodání posledního kusu v roce 1957, už byly letouny Mystère přesouvány k pokročilému výcviku. Typ byl moderní v době svého vzniku na počátku 50. let, ale díky zdržení vývoje se stalo to, že v době jeho vstupu do služby už létal jeho výkonnější nástupce Dassault Mystère IVA. Ve výcviku typ zůstal až do roku 1963, kdy byl vyřazen.

Letoun neměl zahraniční uživatele a nikdy se nedostal do boje. Izrael měl zájem o 24 kusů, ale kvůli zdržení jeho vývoje zakoupil přímo modernější typ Dassault Mystère IV a do jeho dodání používal letouny Ouragan.[1]

Hlavní technické údaje (Mystère IIC)

Informace čerpány z [2]

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Rozpětí: 13,1 m
  • Délka: 11,7 m
  • Výška: 4,26 m
  • Nosná plocha: 30,3 m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 5225 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 7475 kg
  • Nejvyšší rychlost: 1060 km/h
  • Dostup: 15 250 m
  • Stoupavost: 23 m/s
  • Dolet: 885 km

Pohonná jednotka

  • 1 × proudový motor SNECMA Atar 101D
  • Výkon motoru: 29,4 kN

Výzbroj

  • 2 × 30 mm kanón DEFA, 150 nábojů na hlaveň

Reference

  1. PETZ, Daniel. Francouzské stíhací letouny v Izraely. HPM, 1993, roč. III, čís. 3, s. 17–20. ISSN 1210-1427.
  2. The Dassault Ouragan, Mystere, & Super Mystere (anglicky)

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Dassault Mystère
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Dassault Mystère