Douglas A-26 Invader
Z Multimediaexpo.cz
Douglas A-26 Invader | ||
Douglas A-26 útočí na Siegfriedovu linii. | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | bombardovací a bitevní letoun | |
Výrobce | Douglas Aircraft | |
Konstruktér | ||
První let | 10. července 1942 | |
Zařazen | 1943 | |
Vyřazen | 1972 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 2451 kusů | |
Varianty | ||
Uživatel | USAAF/USAF | |
Armée de l'Air US Navy |
Douglas A-26 Invader (mezi roky 1948 až 1965 značený B-26 Invader) byl americký bombardovací a bitevní letoun, který se účastnil nejen bojů v druhé světové válce, ale byl nasazen i ve válce v Koreji a ve Vietnamu.
Vývoj
Vývoj typu Douglas A-26 Invader byl zahájen koncem ledna 1941, v dubnu byla komisí schválena dřevěná maketa připravovaného stroje a 2. června 1941 byla podepsána objednávka na stavbu dvou prototypů (lehký bombardér XA-26-DE a noční stíhací XA-26A-DE, byla jim přidělena sériová čísla 41-19504 a 41-19505). O tři týdny později byla objednávka rozšířena o stavbu prototypu bitevního XA-26B-DE (s/n 41-19588), nesoucího silnou hlavňovou výzbroj (původně 75mm kanón, sériové stroje ale byly vyzbrojeny pevnými kulomety ráže 12,7 mm).
První prototyp, XA-26-DE s/n 41-19504, poprvé vzlétl 10. července 1942. Za jeho řízením seděl Benjamin „Ben“ Odell Howard. Zalétávání prototypů a letové zkoušky probíhaly vcelku úspěšně, jediné větší problémy byly zaznamenány s chlazením motorů. První sériové letouny byly převzaty až v září 1943.
Vývoj typu pochopitelně pokračoval dále. Do sériové výroby byly přijaty bitevní A-26B a lehké bombardovací A-26C (ty navazovaly na prototyp XA-26-DE, ovšem rozdíly mezi A-26C a A-26B byly pouze v konstrukci přídě; původně se uvažovalo, že obě verze budou produkovány na téže výrobní lince, ale krátce po zahájení výroby došlo ke specializaci – A-26B byly vyráběny v závodě v Long Beach a A-26C dodával závod v Tulse).
Letouny Invader byly u létajícího personálu oblíbeny pro své vysoké výkony a dobré letové vlastnosti, problémy byly zpočátku se složitým přístrojovým vybavením a z toho vyplývající poruchovostí (podobné problémy ovšem lze čekat u každého nového výrobku, než je „vyladěn“ a jsou mu „vychytány mouchy“). Nedostatky byly postupně odstraňovány a stroje si zachovávaly vysokou bojovou hodnotu až do druhé poloviny 60. let 20. století. Celkem bylo vyrobeno 2451 letounů.
Bojové použití
Douglas A-26 Invader se účastnil jak bojů v Tichomoří, tak v Evropě, kde se podporoval postup amerických pozemních jednotek (byly jimi vyzbrojeny jednotky spadající pod 9. (taktickou) leteckou armádu). Jednoznačně se podílel na bombardovací ofenzívě proti Třetí říši v roce 1945. Po ukončení druhé světové války byla jeho výroba ukončena, ale díky své kvalitě se účastnil bojů v Korejské válce a válce ve Vietnamu.
Technické údaje (B-26B-60-DL)
- Osádka: 3 muži
- Typ: bitevní a lehký bombardovací letoun, průzkumný letoun.
- Pohonná jednotka: dva motory Pratt & Whitney R-2800-27, -71 nebo -79 Double Wasp o výkonu po 2000/2350 hp (1491,4/1752,4 kW; platí pro R-2800-79)
- Výzbroj: A-26B: 10 kulometů Browning ráže 12,7 mm - 6x v přídi a 2x2 v dálkově ovládaných střeleckých věžích, až 1820 kg pum v pumovnici (později až 907 kg pum pod křídlem), až 4 kulomety ráže 12,7 mm pod křídlem (později 6 kulometů v křídle). A-26C: v přídi jen dva pevné kulomety ráže 12,7 mm (rovněž nesl obrannou výzbroj dvěma 12,7 mm dvoukulomety ve střeleckých věžích), další výzbrojí byly rakety nebo kanóny 20 mm.
- Rozpětí: 21,336 m
- Délka: 15,443 m
- Výška: 5,638 m
- Nosná plocha: 50,16 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 10 143 kg
- Vzletová hmotnost: 15 876 kg
- Maximální rychlost: 571 km/h ve výšce 4572 m
- Cestovní rychlost: 457 km/h
- Operační dostup: 6 740 m
- Čas výstupu do 3048 m: 8,1 minuty
- Dolet: 2 253 km (max. 5150 km)
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |