Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Fieseler Fi 167
Z Multimediaexpo.cz
Fieseler Fi 167 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | palubní torpédový bombardér | |
Výrobce | Fieseler | |
Konstruktér | ||
První let | léto 1938 | |
Zařazen | léto 1940 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 2 prototypy + 12 Fi 167A-0 | |
Varianty | ||
Uživatel | Luftwaffe | |
Chorvatsko |
Fieseler Fi 167 byl německý dvouplošný palubní letoun z období druhé světové války, sloužící jako torpédový bombardér a průzkumné letadlo. Byl vyvíjen pro službu na německých letadlových lodích, které nakonec nebyly nikdy dokončeny.
Obsah |
Vývoj
S počátkem stavby první německé letadlové lodi Graf Zeppelin v roce 1937, byly firmy Arado a Fieseler vyzvány, aby vyvinuly nový palubní torpédový bombardér. Poněkud neortodoxně vyhlížející stroj firmy Arado vyvinul tým Reinholda Mewese.[1] V létě 1938 se ukázalo, že konstrukce firmy Fieseler je lepší než konkurenční projekt, rovněž dvouplošné Arado 195.[1]
Vznikl dvouplošný letoun, čistých aerodynamických tvarů, s proskleným překrytem kabiny. Poháněl do řadový dvanáctiválec Daimler-Benz DB 601B, který roztáčel třílistou kovovou stavitelnou vrtuli. Trup měl celokovovou kostru a duralový potah. Křídlo mělo plátěný potah. Pevný podvozek byl kapotovaný, stejně jako ostruha.
V dvoumístné kabině byl instalován kulomet MG 15 pro obranu zadní polosféry. Pro střelbu dopředu měl pilot k dispozici pevný kulomet MG 17. Pod trupem bylo možné zavěsit pumu o hmotnosti 100 kg, kombinaci pumy o hmotnosti 250 kg a čtyř o hmotnosti 50 kg, anebo torpédo LT F5b o hmotnosti 760 kg.
Po dvou prototypech Fi 167 V1 a V2, byla postavena nultá série 12 kusů jen mírně modifikovaných Fi 167A-0. Především šlo o instalaci gumového nafukovacího záchranného člunu a větší pneumatiky. Letoun úspěšně splnil zadání, včetně výtečné manévrovatelnosti. Stejně jako u jiného typu této firmy, Fieseler Fi 156, svými vlastnostmi obzvláště vynikal při malých rychlostech a de facto byl schopen na plující loď přistát téměř kolmo.[1]
Pro případ nouzového přistání na mořské hladině mohl Fi 167 odhodit svůj pevný podvozek a také v jeho spodním křídle byla řada vodotěsných oddělení, která měly umožnit, aby se déle udržel na hladině a posádka mohla uniknout z kokpitu.
Operační služba
Když se ukázalo, že Graf Zeppelin nebude dokončen dříve než v roce 1940, měla stavba Fi 167 nízkou prioritu. Ovšem v roce 1940 byla stavba lodi Graf Zeppelin dokonce zastavena a tak se nepokračovalo ani ve stavbě nových kusů tohoto typu a existující letouny byly zařazeny do zkušební letky Luftwaffe „Erprobungsstaffel 167“, kde byly testovány možnosti jejich operačního nasazení.[1] Později bylo rozhodnuto, že letadlová loď bude přeci jen dokončena, v roli torpédových bombardéru však byl typ vytlačen mezitím vyvinutou modifikací typu Junkers Ju 87C se sklopnými křídly a Fi 167 už nebylo potřeba.
Nějaký čas sloužilo devět strojů v pobřežní ochraně v Nizozemsku, než byly v roce 1943 prodány do Chorvatska. Tři stroje dosloužily při testech a vývoji přistávacích zařízení v Německém výzkumném leteckém středisku (Fahrwerkserprobungsstelle) v Českých Budějovicích.[1] Dodnes se nedochoval žádný.
Hlavní technické údaje
Informace čerpány z [1]
Fi 167
- Osádka: 2 (pilot, pozorovatel)
- Rozpětí: 15,5 m
- Délka: 11,4 m
- Výška: 4,7 m
- Nosná plocha: 45,5 m²
- Plošné zatížení: 107 kg/m²
- Hmotnost prázdného letounu: 2 800 kg
- Vzletová hmotnost: 4 850 kg
- Max. vzletová hmotnost: 4 850 kg
- Maximální rychlost: 327 km/h
- Cestovní rychlost: 249 km/h
- Dostup: 8200 m
- Dolet: 1500 km
Pohonná jednotka
- 1× kapalinou chlazený dvanáctiválec do V Daimler-Benz DB 601B
- Výkon motoru: 1100 k (809 kW)
Výzbroj
Varianty hlavní výzbroje:
- 1× 1000 kg puma
- 1× 250 puma + 4 × 50 kg puma
- 1× 765 kg torpédo
Reference
- ↑ 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 PEJČOCH, Ivo. Fieseler Fi 167. HPM, 1993, roč. III, čís. 8, s. 24–26. ISSN 1210-1427
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |