Ford Escort

Z Multimediaexpo.cz

Escort Mk5b.jpg

Ford Escort je vozidlo automobilky Ford. Na evropský trh byl uveden v roce 1968 a pod stejným názvem se vyráběl až do roku 2000, v Severní Americe se prodával mezi lety 1981 a 2003. Šlo o vůz nižší střední třídy, který se vyráběl s karoseriemi typu hatchback, kupé, kombi, pickup, sedan a kabriolet. Některé verze sedanu nesly na některých trzích označení Orion. Všechny generace tohoto modelu měly motor umístěn vpředu. V prvních letech výroby měl Escort poháněna kola zadní nápravy, později došlo ke změně a poháněna byla přední náprava jako u většiny konkurentů. Vyráběly se i verze s pohonem všech kol.

S celkově dvaceti miliony vyrobených vozů se Escort stal nejúspěšnějším modelem automobilky a překonal i legendární Model T.

Obsah

Historie

Během života modelu Escort se vyrábělo sedm generací v Evropě označovaných Mark I až Mark VII (někdy také Mk I, Mk VII). Toto značení není zcela jednotné a některé generace bývají v různých regionech značeny rozdílně (např. Mk Vb vs. Mk VI).

Mark I (1968–1975)

1971 Escort Mark I

Na přelomu let 1967 a 1968 nahrazuje Escort předchozí model Anglia. Vůz se zadním náhonem a motorem vpředu. Přenos výkonu přes manuální čtyřrychlostní nebo automatickou třírychlostní převodovku. Výroba probíhá v Anglii a Německu. Brzdy byly bubnové, kotoučové na přední nápravě byly za příplatek.

  • Karoserie: sedan, třídvéřové kombi.
  • Motory: benzínové 950 - 2000 cm³.

Mark II (1975–1980)

1980 Escort Mark II Ghia
  • Karoserie: sedan, třídvéřové kombi.
  • Motory: benzínové 950 - 2000 cm³.

Mark III (1980–1986)

Ford Escort Mark III 1980 - 1986

Na rozdíl od obou přechozích generací měl Escort MK III poháněna kola přední nápravy. To přiblížilo koncepci vozu jednomu z hlavních konkurentů, Volkswagenu Golf. Do výroby byla zavedena pětirychlostní manuální převodovka.

V roce 1981 byl Escort zvolen Evropským vozem roku.

  • Karoserie: třídveřový a pětidveřový hatchback, kombi, sedan, pickup a kabriolet.
  • Motory: benzínové 1100 - 1600 cm³, dieselové 1600 cm³.

Mark IV (1986–1990)

1986 Escort XR3i

Vyráběné verze a motorizace:

  • Popular: 1.1, 1.3 benzín, 1.6 diesel
  • Bonus: 1.1, 1.3 benzín
  • L: 1.3, 1.4, 1.6 benzín, 1.6 a 1.8 diesel
  • LX: 1.4, 1.6 benzín
  • GL: 1.4, 1.6 benzín, 1.6 diesel
  • Ghia: 1.3, 1.4, 1.6 benzín
  • Cabriolet: 1.6 CVH benzín (s karburátorem)
  • XR3i: 1.6 CVH benzín (s elektronickým vstřikováním)
  • RS Turbo: 1.6 CVH (s elektronickým vstřikováním a turbodmychadlem Garrett T3 Turbo)

Na jihoamerickém trhu se nabídka motorů lišila od uvedeného seznamu.

Verze RS Turbo

Představil se v roce 1984 na pařížském autosalonu. Měl přeplňovaný zážehový Motor. V exterieru byly použity přední a zadní spojlery, rozšířené blatníky a prahy. Kola byla opatřena sportovnímy disky z lehké slitiny. Na karoserii byly potisky barevných pruhů. Vůz byl homologován ve skupině sportovních cestovních vozů. Jeho účelem bylo konkurovat vozům VW Golf GTI a Opel Kadett GSi. Motor měl výkon 97 kW a rozvod OHC. Převodovka byla použita pětistupňová. Kola byla zavěšena nezávisle na vzpěrách Mc Pherson. Pérování vinutými pružinami s teleskopickými tlumiči. Maximální rychlost 200 km/h, průměrná spotřeba 11 litrů na 100 km.

Mark V (1990–1992)

1992 Escort Mark V
  • Karoserie: třídveřový a pětidveřový hatchback, sedan, kombi a kabriolet.

Motory:

  • 1.3 (1297 cm³) OHV 37 kW
  • 1.4 CFi (1392 cm³) CVH 52 kW
  • 1.4 EFi (1392 cm³) CVH 55 kW
  • 1.4 G (1392 cm³) CVH 54 kW
  • 1.6 EFi (1597 cm³) CVH 79 kW
  • 1.6 G/H (1597 cm³) CVH 66 kW
  • 1.6 EFi (1598 cm³) Zetec 66 kW
  • 1.8 EFi (1796 cm³) Zetec 77/85/96 kW
  • 1.8 D (1753 cm³) Endura D 44 kW
  • 1.8 TD (1753 cm³) Endura D 66 kW
  • 2.0 EFi (1998 cm³) I4 110 kW (RS2000)
  • 2.0 (1993 cm³) Cosworth YBT 167 kW

Escort RS Cosworth

Byl připraven ve spolupráci s firmou Cosworth, se kterou Ford spolupracoval ve Formuli 1. V letech 19921996 bylo vyrobeno 7 145 vozů. Motor byl přeplňovaný turbodmychadlem a měl výkon 204 koní. byly rozlišovány 3 verze podle barvy hlavy válců. Červená byla pro vysokooktanový benzín, zelená pro bezolovnatý a modrá pro bezolovnatý s katalyzátorem. Jako jediný Escort měl motor uložený podélně. Montování karoserie převzala firma Karmann, která upravila karoserii pro objemější motory a díly pohonu všech kol. Charakteristickým prvkem je dvoupatrové přítlačné křídlo, rozšířené blatníky a chladicí otvory na kapotě. V interieru jsou anatomická sedadla Recaro.

Technická data
  • Pohotovostní hmotnost: 1275 kg
  • Motor: řadový čtyřválec, 1994 cm³, DOHC, turbodmychadlo Garett T3 nebo T25
  • Výkon: 227 PS při 6250 ot/min
  • Točivý moment: 305 Nm při 2750 ot/min
  • Zrychlení 0-100 km/h: 5,8 s
  • Nejvyšší rychlost: 232 km/h
  • Spotřeba: cca 15 l/100 km

Mark VI (1992–1995)

Escort Mark VI

Mark VI bývá v anglických textech často označován jako Mark Vb.

  • Karoserie: třídveřový a pětidveřový hatchback, sedan, kombi a kabriolet.

Motory:

  • 1.3 CFi (1299 cm³) HCS 44 kW
  • 1.4 CFi (1392 cm³) CVH 52 kW
  • 1.4 EFi (1392 cm³) CVH 55 kW
  • 1.4 G (1392 cm³) CVH 54 kW
  • 1.6 EFi (1597 cm³) CVH 79 kW
  • 1.6 G/H (1597 cm³) CVH 66 kW
  • 1.6 EFi (1598 cm³) Zetec 66 kW
  • 1.8 EFi (1796 cm³) Zetec 77/85/96 kW
  • 1.8 D (1753 cm³) Endura D 44 kW
  • 1.8 TD (1753 cm³) Endura D 66 kW
  • 2.0 EFi (1998 cm³) I4 110 kW (RS2000)
  • 2.0 (1993 cm³) Cosworth YBT 167 kW

Mark VII (1995–2000)

Escort Mark VII Ghia

Poslední generace vozu. Následující model již nesl název Focus. Oba modely byly od roku 1998 vyráběny souběžně. V anglicky psaných textech bývá Mark VII většinou označena jako Mark VI a předchozí generace jako Mark Vb.

  • Karoserie: třídveřový a pětidveřový hatchback, sedan, kombi, pickup a kabriolet.

Motory:

  • 1.3 CFi (1299 cm³) HCS 44 kW
  • 1.3 CFi/H (1299 cm³) HCS 44 kW
  • 1.3 EFi (1299 cm³) HCS 37/44 kW
  • 1.4 CFi (1393 cm³) CVH 52 kW
  • 1.4 EFi (1393 cm³) CVH 55 kW
  • 1.6 G (1598 cm³) CVH 66 kW
  • 1.6 EFi (1597 cm³) Zetec 66 kW
  • 1.8 D (1753 cm³) Endura D 44 kW
  • 1.8 TD (1753 cm³) Endura D 51/66 kW
  • 1.8 EFi (1796 cm³) Zetec 85/96 kW
  • 2.0 EFi (1998 cm³) I4 110 kW (RS2000)

Závodní úspěchy

Escort byl velmi úspěšným modelem z hlediska motoristického sportu. Zejména soutěžní modely označené jako Cosworth se staly na dlouhou dobu téměř jakýmsi synonymem závodů rally a po dlouhé roky zde pravidelně sbíraly vavříny.

Zajímavosti

V České republice byl Ford Escort na přelomu tisíciletí několik let nejpočetněji zastoupeným zahraničním vozem.

Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Ford Escort