Gnome Monosoupape

Z Multimediaexpo.cz

Gnôme 9N

Gnome Monosoupape je francouzský vzduchem chlazený devítiválcový rotační motor z éry první světové války o výkonu cca 100 - 160 koní. Motor vyvinul Laurent Seguin (bratři Sequinové), podílející se v předchozích pěti letech i na vývoji předchozích motorů Gnome. Byl představen v roce 1913. Ve srovnání se svými předchůdci se konstrukce motoru Monosoupape značně lišila v jednom ohledu. Používala důmyslné uspořádání vnitřních kanálů, které nahrazovalo velké množství pohyblivých součástí, používaných v běžných motorech. Stačil tak jen jeden ventil (výfukový) pro každý válec. Roli sacího ventilu hrál samotný píst válce. Motory Monosoupape patřily k nejspolehlivějším motorům své doby.

Britský letecký konstruktér Thomas Sopwith charakterizuje charakterizuje Monosoupape jako jeden z největších dílčích pokroků v letectví.

Jednou z mála nevýhod motorů Monosoupape byla nemožnost řídit otáčky motorů a občasné problémy s utrháváním válců.

Obsah

Použití v letadlech 1.SV

Motor Gnome Monosoupape byl instalován v mnoha slavných spojeneckých letadlech raného období první světové války, - sedmiválcový motor 80 hp v letadlech : Sopwith Tabloid - motor 100 hp 9B-2 v letadlech : Airco D.H.2, některé z letadel Bristol Scout, R.A.F. F.E.8, Sopwith Pup, Sopwith Tabloid, Vickers F.B.5, Vickers F.B.12 - motor 160 hp 9N v letadlech : nebo Nieuport 27, Nieuport 28, Morane-Saulnier A.1 (9N). - motor 180 hp v letadlech : některé z letadel Sopwith Camel

Parametry motoru Gnome Monosoupape 9B-2

Řez válcem
  • Vrtání válce: 110 mm
  • Zdvih pístu: 150 mm
  • Zdvihový objem motoru: cca 12 829 cm³
  • Kompresní poměr: 4,85
  • Průměr motoru: 950 mm
  • Délka motoru: 1075 mm
  • Hmotnost suchého motoru: cca 137,5 kg (Podle jiných pramenů byla hmotnost motoru 136 kg)
  • Výkon motoru: 100 hp (74,5 kW) při 1200 ot/min., maximální 115 hp (cca 85,75 kW) při 1300 ot/min.

Parametry motoru Gnome Monosoupape 9N

Výkon motoru: 160 hp (podle jiných pramenů 150 hp)

Externí odkazy