Gossamer Condor
Z Multimediaexpo.cz
Gossamer Condor byl prvním skutečně použitelným letadlem poháněným pouze lidskou silou. Nyní je vystaven v National Air and Space Museum (Národní letecké a kosmické muzeum) při The Smithsonian Institution ve Washington, D.C., USA.
Obsah |
Historie
V roce 1959 vypsal britský průmyslník Henry Kremer ocenění pro konstruktéra letadla poháněného pouze lidskou silou, které bude schopno odstartovat, ve výšce minimálně 10 stop (3 metry) obletět trasu ve tvaru osmičky okolo dvou pilonů umístěných 0,5 míle (cca 800 metrů) od sebe, a opět přistát. Tuto cenu a odměnu 50 000 £ získal tým společnosti AeroVironment Inc. okolo Paula B. MacCreadyho a Dr. Petera B.S. Lissamana, když dne 23. srpna 1977 absolvoval určenou trasu pilot Bryan Allen s letadlem nazvaným Gossamer Condor (pavučinový kondor). Let se uskutečnil na letišti Sahfter v Kalifornii.
Stavba letadla
Výpočty ukázaly, že při síle pohonu (pilota) asi 400 W je potřeba udržet hmotnost celého stroje i s pilotem pod hranicí 1,3 kg/m² plochy křídla. Oproti dřevěným stavbám letadel konkurenčních týmů se tedy AeroVironment zaměřil na maximální snížení hmotnosti důmyslným použitím duralu, pěnového polystyrénu, papíru, potahové fólie mylar, ocelových strun aj. Gossamer Condor byl podobně jako první motorový letoun (viz Bratři Wrightové) tzv. kachní koncepce, kdy řídící plochy jsou před kabinou pilota a vrtule je naopak vzadu a není tažná, ale tlačná. Oproti letadlu bratří Wrightů se ovšem jednalo pouze o jednoplošník, s křídlem umístěným nahoře. V srpnu 1976 proběhly zkoušky se zmenšeným modelem bez pilota a na základě výsledků testů byl postaven větší stroj, který poprvé (pouze na několik vteřin) vzlétl 3. listopadu 1976. V prosinci téhož roku se již podařil let trvající 40 vteřin. Letadlo bylo ovšem nestabilní a velmi citlivé na vítr, několik nehod při testování naštěstí skončilo pouze drobným poškozením, které bylo vzledem k jednoduchosti konstrukce lehce opravitelné. Tento fakt ovšem vedl k tomu, že bylo rozhodnuto o přesunutí projektu na větrem méně ohrožené letiště Sahfter v Kalifornii.
Získání ceny
Pro oficiální lety byl najat (za 3 dolary za hodinu) 22 letý amatérský cyklista a pilot závěsných kluzáků Bryan Allen, jehož hmotnost byla přijatelných 62 kg. Při prvním oficiálním letu (6. srpna 1977) letoun havaroval. Druhý a třetí let (20. a 22. srpna 1977) byly úspěšnější, požadovanou trasu letoun proletěl, ale nebylo dosaženo dostatečné výšky 10 stop (3 metry). 23. srpna 1977 se nakonec uskutečnil let, při kterém byly splněny všechny podmínky pro získání ceny. Let trval 7 minut a 20 sekund při průměrné rychlosti 17 km/h. Cena byla týmu předána 30. listopadu 1977 v Londýně. Vylepšený letoun s názvem Gossamer Albatross potom získal dne 12. června 1979 následně vypsanou Kremerovu cenu za přelet kanálu La Manche.
Technické údaje
- Rozpětí: 29,25 m
- Plocha křídla: 70,6 m²
- Plocha řídícího křídla: 8,64 m²
- Délka: 9,14 m
- Výška: 5,49 m
- Průměru vrtule: 3,60 m
- Hmotnost (prázdná): 31,75 kg
- Hmotnost (s pilotem): 94 kg
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |