Grand Prix Velké Británie 1951

Z Multimediaexpo.cz


Grand Prix Velké Británie 1951 IV RAC British Grand Prix byla pátým závodem druhého ročníku mistrovství světa Formule 1 a zároveň třináctým závodem vozů F1 v roce 1951. Závod se jel 14. červenec 1951 na okruhu Silverstone.

Obsah

Účastníci

Tovární tým Alfy Romeo nasadil čtyři vozy, k osvědčené dvojici Farina, Fangio, tým povolal italské piloty Consalva Sanesiho a Felice Bonettiho. Konkurenční tým Ferrari připravil tři vozy pro Alberta Ascariho, Luigi Villoresiho a Jose Froilana Gonzaleze. Další Ferrari pilotoval Angličan Peter Whitehead v typické zbarvení British Green Racing týmu G.A. Vandervell. Dalším tovarním týmem byl britský BRM Ltd., který připravil vozy pro jezdce Rega Parnella a Petera Walkera. Vozy Maserati přijely bez tovární podpory jen v soukromých týmech Scuderia Ambrosiana, který nasadil Davida Murraye, dalé soukromé Maserati Johna Jamese a Philipa Fotheringhama-Parkera. Také francouzský Talbot nasadil jen soukromé vozy, tým Ecurie Rosier ve složení Louis Rosier a Louis Chiron, tým Ecurie Belge s Johnny Claesem a Talbot pilota Duncana Hamiltona. Startovní listinu doplnily vozy ERA, Boba Gerarda a Briana Shawe-Taylora a vůz Alta pilotovaná Joe Kellym.

Závod

Dva týdny po Grand Prix Francie se na britském okruhu Silverstone sešli účastníci k dalšímu podniku mistrovství světa vozů formule 1. Již kvalifikace naznačila, že boj o přední příčky svedou dvě italské automobilky Alfa Romeo a Ferrari. A právě tyto dva týmy si rozdělily místa v prvních dvou řadách na startovním roštu. Nejrychlejší byli oba Argentinci, González (Ferrari) a Fangio (Alfa Romeo), následováni pěticí Italů, Farina (Alfa Romeo), Ascari (Ferrari), Villoresi (Ferrari), Sanesi a Bonetto (oba Alfa Romeo). Britská národní hrdost v podání vozů BRM P15, se stále potýkala s menšími problémy a její jezdci, Reg Parnell a Peter Walker, nedokázali zajet jediné kolo s časem. Nakonec byly oba na start připuštěni. Nejlépe odstartoval z druhé řady Felice Bonetto a ujal se vedeni, před Gonzalezem, Farinou a Ascarim, Fangio byl až pátý. Ještě v prvním kole se Gonzalez dostal před Bonetta a Ascari zdolal Farinu. Od čtvrtého kola se Gonzalez musel o svou čelní pozici obávat, protože se na něj dotáhl Fangio a po čtyřiceti kilometrech se dostal dokonce do vedení. O vedení v závodě se přetahovali oba Argentinci až do konce závodu. Ve 48 kole musel Fangio do boxů a tak se do vedení vrátil Gonzalez, který nasadil pekelné tempo a najel si na Fangia náskok minutu a půl. Mezitím ze závodu odstoupil Ascari, Gonzalez, který přijel do boxů tankovat palivo chtěl vůz Ascarimu předat, ale ten jej zastavil a poslal zpět na trať. Zastávka u Ferrari trvala jen 23 sekund zatímco u Alfy tankování trvalo kolem 50 sekund. Fangio se v závěru pokusil ještě o nemožné, ale náskok krajana Gonzaleze nedokázal stáhnout. Gonzalez tak získal první vítězství vozu Ferrari v mistrovství světa.

Výsledky

  • 14. červenec 1951
  • Okruh Silverstone
  • 90 kol x 4,649 km = 418,410 km
  • 12. Grand Prix
  • 1. vítězství pro Jose Froilana Gonzaleze
  • 1. vítězství pro Ferrari
  • 6. vítězství pro Argentinu
  • 1. vítězství pro vůz se startovním číslem 12

Pořadí v cíli

Pozice Jezdec Vůz Čas Body Nej. kolo
1 Flag of Argentina.png Jose Froilan Gonzalez Ferrari 375 2:42'18.2 8
2 Flag of Argentina.png Juan Manuel Fangio Alfa Romeo 159 á 0:51,0 6
3 Flag of Italy.png Luigi Villoresi Ferrari 375 á 2 kola 4
4 Flag of Italy.png Felice Bonetto Alfa Romeo 159 á 3 kola 3
5 Flag of the United Kingdom.png Reg Parnell BRM P15 á 5 kol 2
6 Flag of Italy.png Consalvo Sanesi Alfa Romeo 159 á 6 kol
7 Flag of the United Kingdom.png Peter Walker BRM P15 á 6 kol
8 Flag of the United Kingdom.png Brian Shawe Taylor ERA B á 6 kol
9 Flag of the United Kingdom.png Peter Whitehead Ferrari 375 Thin Wall Special á 7 kol
10 Flag of France.png Louis Rosier Talbot T26C-DA á 7 kol 1'53.6
11 Flag of the United Kingdom.png Bob Gérard ERA B/C á 8 kol 1'53.6
12 Flag of the United Kingdom.png Duncan Hamilton Talbot T26C á 9 kol 1'54.0 (4.)
13 Flag of Belgium (civil).png Johnny Claes Talbot T26C-DA á 9 kol 1'54.8 (5.)
Kolo Odstoupily - Důvod Body Nej. kolo
75 Flag of Italy.png Giuseppe Farina Alfa Romeo 159 Spojka 1 1'44.0
75 Flag of Ireland.png Joe Kelly Alta GP Neklasifikován
56 Flag of Italy.png Alberto Ascari Ferrari 375 Převodovka
46 Flag of the United Kingdom.png Philip Fotheringham-Parker Maserati 4CL Ztráta oleje
45 Flag of the United Kingdom.png David Murray Maserati 4CLT/48 Motor
41 Flag of Monaco.png Louis Chiron Talbot T26C Brzd 1'58.6 (6.)
23 Flag of the United Kingdom.png John James Maserati 4CLT/48 Chladič

Nejrychlejší kolo

  • Flag of Italy.png Giuseppe Farina 1'44"0 Alfa Romeo
  • 4. nejrychlejší kolo pro Giuseppe Farinu
  • 10. nejrychlejší kolo pro Alfu Romeo
  • 4. nejrychlejší kolo pro Itálii
  • 2. nejrychlejší kolo pro vůz se startovním číslem 1

Vedení v závodě

Kola km Jezdec  %
1. kolo 4,649 Km Felice Bonetto 1,5%
2.- 9. kolo 37,192 Km Jose Froilan Gonzalez 9%
10. - 38. kolo 134,821 Km Juan Manuel Fangio 32,5%
39.- 47. kolo 41,841 Km Jose Froilan Gonzalez 10%
48. kolo 4,649 Km Juan Manuel Fangio 1,5%
49.- 90. kolo 190.609 Km Jose Froilan Gonzalez 45,5%
B
Gonzalez
Fangio
Gonzalez

Gonzalez

Postavení na startu

  • José Froilan González 1'43.4 Ferrari
  • 1. Pole position pro José Froilan Gonzáleze
  • 1. Pole position pro Ferrari
  • 8. Pole position pro Argentinu
  • 1. Pole position pro vůz se startovním číslem 12



_______4_______

Alberto Ascari
Ferrari
1'45.4


_______3_______

Giuseppe Farina
Alfa Romeo
1'45.0

_______2_______

Juan Manuel Fangio
Alfa Romeo
1'44.4
_______1_______

José Froilan González
Ferrari
1'43.4


_______7_______

Felice Bonetto
Alfa Romeo
1'52.0

_______6_______

Consalvo Sanesi
Alfa Romeo
1'50.2
_______5_______

Luigi Villoresi
Ferrari
1'45.8



_______11_______

Duncan Hamilton
Talbot-Lago
1'57.2


_______10_______

Bob Gérard
ERA
1'57.0

_______9_______

Louis Rosier
Talbot-Lago
1'56.0
_______8_______

Peter Whitehead
Ferrari
1'54.6


_______14_______

Johnny Claes
Talbot-Lago
2'05.8

_______13_______

Louis Chiron
Talbot-Lago
2'00.2
_______12_______

Brian Shawe-Taylor
ERA
1'58.2



_______18_______

Joe Kelly
Alta
2'18.4


_______17_______

John James
Maserati
2'17.0

_______16_______

Philip Fotheringham-Parker
Maserati
2'13.2
_______15_______

David Murray
Maserati
2'06.0

_______20_______

Reg Parnell
BRM
- ---
_______19_______

Peter Walker
BRM
- ---

Zajímavosti

  • V závodě debutovali Duncan Hamilton, John James a Philip Fotheringham-Parker.
  • Poprvé se představila stáj BRM s vozem BRM P15.
  • 10 GP pro Alberta Ascariho, Giuseppe Farinu a Johnny Claese.
Pole position Vítězství Nej. kolo
Flag of Italy.png
José Froilan González José Froilan González Giuseppe Farina
Ferrari 375 Ferrari 375 Alfa Romeo 159
1'43.4 2:42'18.2 1'44.0
161.861 km/h 154.677 km/h 160.927 km/h

Stav MS

  • GP - body získané v této Grand Prix
* Jezdec Body GP * Vůz Body GP * Stát Body GP
1 Juan Manuel Fangio 21 6 1 Alfa Romeo 48 10 1 Itálie 53 8
2 Flag of Italy.png Giuseppe Farina 15 1 2 Ferrari 41 12 2 Argentina 32 14
3 Flag of Italy.png Luigi Villoresi 12 4 3 Kurtis Kraft 19 3 USA 24
4 José Froilan González 11 8 4 Talbot 5 4 Velká Británie 5 2
5 Lee Wallard 9 5 Sherman (F1) 3 5 Francie 5
6 Alberto Ascari 9 6 Schroeder 2 6 Švýcarsko 2
7 Mike Nazaruk 6 7 BRM 2 2
8 Piero Taruffi 6
9 Luigi Fagioli 5
10 Reg Parnell 5 2
11 Louis Rosier 3
12 Consalvo Sanesi 3
13 Andy Linden 3
14 Felice Bonetto 3 3
15 Jack McGrath 2
16 Manny Ayulo 2
17 Emmanuel de Graffenried 2
18 Yves Giraud-Cabantous 2
19 Bobby Ball 2