Grand Prix Velké Británie 1951
Z Multimediaexpo.cz
Grand Prix Velké Británie 1951 IV RAC British Grand Prix byla pátým závodem druhého ročníku mistrovství světa Formule 1 a zároveň třináctým závodem vozů F1 v roce 1951. Závod se jel 14. červenec 1951 na okruhu Silverstone.
Obsah |
Účastníci
Tovární tým Alfy Romeo nasadil čtyři vozy, k osvědčené dvojici Farina, Fangio, tým povolal italské piloty Consalva Sanesiho a Felice Bonettiho. Konkurenční tým Ferrari připravil tři vozy pro Alberta Ascariho, Luigi Villoresiho a Jose Froilana Gonzaleze. Další Ferrari pilotoval Angličan Peter Whitehead v typické zbarvení British Green Racing týmu G.A. Vandervell. Dalším tovarním týmem byl britský BRM Ltd., který připravil vozy pro jezdce Rega Parnella a Petera Walkera. Vozy Maserati přijely bez tovární podpory jen v soukromých týmech Scuderia Ambrosiana, který nasadil Davida Murraye, dalé soukromé Maserati Johna Jamese a Philipa Fotheringhama-Parkera. Také francouzský Talbot nasadil jen soukromé vozy, tým Ecurie Rosier ve složení Louis Rosier a Louis Chiron, tým Ecurie Belge s Johnny Claesem a Talbot pilota Duncana Hamiltona. Startovní listinu doplnily vozy ERA, Boba Gerarda a Briana Shawe-Taylora a vůz Alta pilotovaná Joe Kellym.
Závod
Dva týdny po Grand Prix Francie se na britském okruhu Silverstone sešli účastníci k dalšímu podniku mistrovství světa vozů formule 1. Již kvalifikace naznačila, že boj o přední příčky svedou dvě italské automobilky Alfa Romeo a Ferrari. A právě tyto dva týmy si rozdělily místa v prvních dvou řadách na startovním roštu. Nejrychlejší byli oba Argentinci, González (Ferrari) a Fangio (Alfa Romeo), následováni pěticí Italů, Farina (Alfa Romeo), Ascari (Ferrari), Villoresi (Ferrari), Sanesi a Bonetto (oba Alfa Romeo). Britská národní hrdost v podání vozů BRM P15, se stále potýkala s menšími problémy a její jezdci, Reg Parnell a Peter Walker, nedokázali zajet jediné kolo s časem. Nakonec byly oba na start připuštěni. Nejlépe odstartoval z druhé řady Felice Bonetto a ujal se vedeni, před Gonzalezem, Farinou a Ascarim, Fangio byl až pátý. Ještě v prvním kole se Gonzalez dostal před Bonetta a Ascari zdolal Farinu. Od čtvrtého kola se Gonzalez musel o svou čelní pozici obávat, protože se na něj dotáhl Fangio a po čtyřiceti kilometrech se dostal dokonce do vedení. O vedení v závodě se přetahovali oba Argentinci až do konce závodu. Ve 48 kole musel Fangio do boxů a tak se do vedení vrátil Gonzalez, který nasadil pekelné tempo a najel si na Fangia náskok minutu a půl. Mezitím ze závodu odstoupil Ascari, Gonzalez, který přijel do boxů tankovat palivo chtěl vůz Ascarimu předat, ale ten jej zastavil a poslal zpět na trať. Zastávka u Ferrari trvala jen 23 sekund zatímco u Alfy tankování trvalo kolem 50 sekund. Fangio se v závěru pokusil ještě o nemožné, ale náskok krajana Gonzaleze nedokázal stáhnout. Gonzalez tak získal první vítězství vozu Ferrari v mistrovství světa.
Výsledky
- 14. červenec 1951
- Okruh Silverstone
- 90 kol x 4,649 km = 418,410 km
- 12. Grand Prix
- 1. vítězství pro Jose Froilana Gonzaleze
- 1. vítězství pro Ferrari
- 6. vítězství pro Argentinu
- 1. vítězství pro vůz se startovním číslem 12
Pořadí v cíli
Pozice | Jezdec | Vůz | Čas | Body | Nej. kolo |
---|---|---|---|---|---|
1 | Jose Froilan Gonzalez | Ferrari 375 | 2:42'18.2 | 8 | |
2 | Juan Manuel Fangio | Alfa Romeo 159 | á 0:51,0 | 6 | |
3 | Luigi Villoresi | Ferrari 375 | á 2 kola | 4 | |
4 | Felice Bonetto | Alfa Romeo 159 | á 3 kola | 3 | |
5 | Reg Parnell | BRM P15 | á 5 kol | 2 | |
6 | Consalvo Sanesi | Alfa Romeo 159 | á 6 kol | ||
7 | Peter Walker | BRM P15 | á 6 kol | ||
8 | Brian Shawe Taylor | ERA B | á 6 kol | ||
9 | Peter Whitehead | Ferrari 375 Thin Wall Special | á 7 kol | ||
10 | Louis Rosier | Talbot T26C-DA | á 7 kol | 1'53.6 | |
11 | Bob Gérard | ERA B/C | á 8 kol | 1'53.6 | |
12 | Duncan Hamilton | Talbot T26C | á 9 kol | 1'54.0 (4.) | |
13 | Johnny Claes | Talbot T26C-DA | á 9 kol | 1'54.8 (5.) | |
Kolo | Odstoupily | - | Důvod | Body | Nej. kolo |
75 | Giuseppe Farina | Alfa Romeo 159 | Spojka | 1 | 1'44.0 |
75 | Joe Kelly | Alta GP | Neklasifikován | ||
56 | Alberto Ascari | Ferrari 375 | Převodovka | ||
46 | Philip Fotheringham-Parker | Maserati 4CL | Ztráta oleje | ||
45 | David Murray | Maserati 4CLT/48 | Motor | ||
41 | Louis Chiron | Talbot T26C | Brzd | 1'58.6 (6.) | |
23 | John James | Maserati 4CLT/48 | Chladič |
Nejrychlejší kolo
- Giuseppe Farina 1'44"0 Alfa Romeo
- 4. nejrychlejší kolo pro Giuseppe Farinu
- 10. nejrychlejší kolo pro Alfu Romeo
- 4. nejrychlejší kolo pro Itálii
- 2. nejrychlejší kolo pro vůz se startovním číslem 1
Vedení v závodě
Kola | km | Jezdec | % |
---|---|---|---|
1. kolo | 4,649 Km | Felice Bonetto | 1,5% |
2.- 9. kolo | 37,192 Km | Jose Froilan Gonzalez | 9% |
10. - 38. kolo | 134,821 Km | Juan Manuel Fangio | 32,5% |
39.- 47. kolo | 41,841 Km | Jose Froilan Gonzalez | 10% |
48. kolo | 4,649 Km | Juan Manuel Fangio | 1,5% |
49.- 90. kolo | 190.609 Km | Jose Froilan Gonzalez | 45,5% |
B | Gonzalez | Fangio | Gonzalez | | Gonzalez |
---|
Postavení na startu
- José Froilan González 1'43.4 Ferrari
- 1. Pole position pro José Froilan Gonzáleze
- 1. Pole position pro Ferrari
- 8. Pole position pro Argentinu
- 1. Pole position pro vůz se startovním číslem 12
_______4_______ Alberto Ascari Ferrari 1'45.4 | _______3_______ Giuseppe Farina Alfa Romeo 1'45.0 | _______2_______ Juan Manuel Fangio Alfa Romeo 1'44.4 | _______1_______ José Froilan González Ferrari 1'43.4 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
_______7_______ Felice Bonetto Alfa Romeo 1'52.0 | _______6_______ Consalvo Sanesi Alfa Romeo 1'50.2 | _______5_______ Luigi Villoresi Ferrari 1'45.8 | ||||
_______11_______ Duncan Hamilton Talbot-Lago 1'57.2 | _______10_______ Bob Gérard ERA 1'57.0 | _______9_______ Louis Rosier Talbot-Lago 1'56.0 | _______8_______ Peter Whitehead Ferrari 1'54.6 | |||
_______14_______ Johnny Claes Talbot-Lago 2'05.8 | _______13_______ Louis Chiron Talbot-Lago 2'00.2 | _______12_______ Brian Shawe-Taylor ERA 1'58.2 | ||||
_______18_______ Joe Kelly Alta 2'18.4 | _______17_______ John James Maserati 2'17.0 | _______16_______ Philip Fotheringham-Parker Maserati 2'13.2 | _______15_______ David Murray Maserati 2'06.0 | |||
_______20_______ Reg Parnell BRM - --- | _______19_______ Peter Walker BRM - --- |
Zajímavosti
- V závodě debutovali Duncan Hamilton, John James a Philip Fotheringham-Parker.
- Poprvé se představila stáj BRM s vozem BRM P15.
- 10 GP pro Alberta Ascariho, Giuseppe Farinu a Johnny Claese.
Pole position | Vítězství | Nej. kolo |
---|---|---|
José Froilan González | José Froilan González | Giuseppe Farina |
Ferrari 375 | Ferrari 375 | Alfa Romeo 159 |
1'43.4 | 2:42'18.2 | 1'44.0 |
161.861 km/h | 154.677 km/h | 160.927 km/h |
Stav MS
- GP - body získané v této Grand Prix
* | Jezdec | Body | GP | * | Vůz | Body | GP | * | Stát | Body | GP |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Juan Manuel Fangio | 21 | 6 | 1 | Alfa Romeo | 48 | 10 | 1 | Itálie | 53 | 8 |
2 | Giuseppe Farina | 15 | 1 | 2 | Ferrari | 41 | 12 | 2 | Argentina | 32 | 14 |
3 | Luigi Villoresi | 12 | 4 | 3 | Kurtis Kraft | 19 | 3 | USA | 24 | ||
4 | José Froilan González | 11 | 8 | 4 | Talbot | 5 | 4 | Velká Británie | 5 | 2 | |
5 | Lee Wallard | 9 | 5 | Sherman (F1) | 3 | 5 | Francie | 5 | |||
6 | Alberto Ascari | 9 | 6 | Schroeder | 2 | 6 | Švýcarsko | 2 | |||
7 | Mike Nazaruk | 6 | 7 | BRM | 2 | 2 | |||||
8 | Piero Taruffi | 6 | |||||||||
9 | Luigi Fagioli | 5 | |||||||||
10 | Reg Parnell | 5 | 2 | ||||||||
11 | Louis Rosier | 3 | |||||||||
12 | Consalvo Sanesi | 3 | |||||||||
13 | Andy Linden | 3 | |||||||||
14 | Felice Bonetto | 3 | 3 | ||||||||
15 | Jack McGrath | 2 | |||||||||
16 | Manny Ayulo | 2 | |||||||||
17 | Emmanuel de Graffenried | 2 | |||||||||
18 | Yves Giraud-Cabantous | 2 | |||||||||
19 | Bobby Ball | 2 |
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |