Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Grumman E-1 Tracer
Z Multimediaexpo.cz
E-1 Tracer | ||
E-1 Tracer v malém leteckém muzeu (2018) | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | letoun včasné výstrahy | |
Výrobce | Grumman | |
Konstruktér | ||
První let | 17. prosince 1956 | |
Zařazen | 1958 | |
Vyřazen | 1977 | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 88 | |
Varianty | Grumman C-1 Trader, Grumman S-2 Tracker | |
Uživatel | US Navy | |
Grumman E-1 Tracer byl americký jednoúčelový letoun včasné výstrahy a řízení letového provozu, který používalo americké námořnictvo od konce 50. let 20. století.
Letoun byl odvozený od palubního transportního letounu Grumman S-2 Tracker vznikl jako náhrada typů Grumman AF Guardian a Douglas A-1 Skyraider.
Počátkem 70. let byl ve službě sám nahrazen typem Grumman E-2 Hawkeye.
Obsah |
Vývoj a konstrukce
E-1 Tracer byl odvozený od transportního typu Grumman C-1 Trader. Dalším příbuzným letounem, který měl stejnou koncepci, byl protiponorkový typ Grumman S-2 Tracker. Konstrukcí se jednalo o C-1, u který na vzpěrách nad trupem nesl radar Hazeltine AN/APS-82, krytý pod velkým radomem. Radar sloužil především pro sledování vzdušných cílů. Novinkou byl indikátor pohyblivých vzdušných cílů (Airborne Moving Target Indicator - AMTI), který umožňoval sledování nízko leticích cílů, které by dříve bylo obtížné odlišit od mořské hladiny.
Pro zachování stability byla původní jednoduchá ocasní plocha letounu nahrazena rozměrnější dvojitou. K prvnímu letu stroje došlo 17. prosinec 1956 v továrně Grummanu v Peconic river na Long Islandu.[1] Letouny E-1 byly ve službě v letech 1958–1977. Dodnes se dochovalo pět kusů, které jsou všechny v amerických muzeích.[2]
Přezdívka letounu
Grumman E-1 Tracer byl podle starého označovacího systému námořnictva pojmenován Grumman WF a proto byla jeho původní přezdívka "Willy Fudd". Příbuzný typ S-2 Tracker byl dle starého systému označován S2F a přezdíván "Stoof". E-1, který vypadal jako S-1 s velkým radarem nad trupem se proto přezdívalo "Stoof with a Roof".
Varianty
- XWF-1 - studie přestavby typu Grumman S2F-1 Tracker na letoun včasné výstrahy. Nerealizováno.
- WF-2 - Sériová varianta. V roce 1962 přeznačena na E-1B. 88 kusů.
Hlavní technické údaje
- Posádka: 4 (2× pilot, 2× operátor radaru)
- Rozpětí: 21,2 m
- Délka: 12,9 m
- Výška: 4,9 m
- Nosná plocha: 46,35 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 8504 kg
- Vzletová hmotnost: 12 065 kg
- Max. vzletová hmotnost: 13 222 kg
- Nejvyšší rychlost: 462 km/h
- Dostup: 4 800 m
- Stoupavost: 340 m/min
- Dolet: 2 092 km
Pohonná jednotka
- 2× hvězdicový vzduchem chlazený motor Wright R-1820-82WA Cyclone
- Výkon motoru: 1525 hp (1137 kW)
Výzbroj
- Žádná
Reference
- ↑ GlobalSecurity.org: [http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/e-1.htm WF-2 / E-1 Tracer "Willie Fudd" or "Stoof with a Roof"], 13. 04. 2008
- ↑ David D Jackson: Surviving Grumman S2F Tracker Information Repository, 13. 04. 2008
Externí odkazy
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |