Humanismus
Z Multimediaexpo.cz
Humanismus nebo také humanizmus (z latinského: humanus, lidský) označuje různé myšlenkové směry a postoje, zaměřené na člověka, lidství a lidstvo. Zhruba je lze rozdělit takto:
- Postoj, který vychází z uznané hodnoty každého lidského života.
- Myšlenkový směr, který zdůrazňuje univerzální lidství, solidaritu všech lidí, a staví se tak proti různým partikularismům, rasovým, jazykovým, národním nebo náboženským.
- Kulturní a duchovní hnutí pozdního středověku a raného novověku, který se od nebeských věcí obrací více k věcem pozemským a lidským, od věčnosti k pozemskému životu.
- Historické období na přechodu středověku a novověku, humanismus a renesance.
Obsah |
Předchůdci
Pojem humanismu vznikl sice až v novověku, zájem o člověka a lidskou společnost charakterizuje už klasické období řeckého myšlení. Jeho vznik, často spojovaný s tzv. Sókratovským obratem od zkoumání prapříčin světa u předsókratiků k člověku a společnosti, souvisí s postupnou individualizací zejména městských lidí: člověk se už nechápe jako především součást rodu, kmene nebo obce, ale jako samostatná bytost, která žije také svým vnitřním životem. Tento obrat se v antice vyjadřuje pojmem duše.
V této souvislosti se často cituje Prótagorův výrok
- "Mírou všech věcí je člověk, jsoucích že jsou, nejsoucích že nejsou."[1]
Prótagoras ale patrně nepřikládá člověku svrchovanou moc určovat hodnotu věcí, nýbrž jen říká, že je na člověku, aby to, co poznává, vyslovoval v soudech; nikdo jiný to totiž dělat nemůže.[2] Také Platón a Aristotelés jsou pevně přesvědčeni, že člověk „patří“ své obci, na níž závisí a za niž je tedy povinen i položit život. Větší příklon k hodnotě jednotlivého života můžeme sledovat u stoiků a epikurejců, kteří více přemýšlejí o povaze lidského štěstí a o tom, co mu překáží.
Podstatnou změnu v chápání a hodnocení člověka přineslo křesťanství, a to hned v několikerém ohledu:
- lidský život má nekonečnou cenu, protože v něm jde o věčnost, o níž každý člověk rozhoduje tím, jak jedná a žije;
- “Jaký prospěch má člověk, který získá celý svět, ale sám sebe ztratí nebo zmaří?“ (L 9,25)
- vztah člověka k Bohu nelze oddělit od jeho jednání vůči druhým lidem;
- “Řekne-li někdo, ´Já miluji Boha´, a přitom nenávidí svého bratra, je lhář.“ (1J 4,20)
- každý člověk je Boží tvor, takže společenské, politické či národnostní rozdíly už nehrají podstatnou roli.
- “Není už rozdíl mezi Židem a Řekem, mezi otrokem a svobodný, mezi mužem a ženou.“ (Ga 3,28).
Vznik humanismu
Společenský vývoj vrcholného a pozdního středověku, zejména rozvoj měst a soukromé zbožnosti, výrazně podpořil jistou emancipaci jednotlivého člověka, která se nejprve projevuje v křesťanském umění. Tváře andělů a světců, dříve vznešené a přísné, jsou od 12. století spíše krásné a někde dokonce i s úsměvem (například sochy v katedrále v Chartres, v Remeši, dóm v Naumburgu). Humanistický program pak pregnantně vyjádřil Dante; když se s ním na konci Očistce loučí jeho pohanský průvodce Vergilius, vybízí ho k plné emancipací člověka takto:
“Slov ani pokynů už ode mne nečekej, tvá vůle je svobodná, je zdravá i pravá; tu poslouchej. A ode mne teď přijmi korunu i mitru, vládu nad sebou.“ [3]
Renesanční humanismus přináší pronikavou změnu v pohledu člověka na sebe a na vlastní postavení na světě:
- život není jen příprava na věčnost, ale má vlastní cenu;
- aby jej mohl odpovědně vést, potřebuje člověk svobodu;
- k ceně života podstatně přispívá krása, kterou lze vidět a slyšet;
- člověk však musí smyslovou skutečnost pečlivě zkoumat;
- krása je také v jazyce, kterým mluvíme, zejména v poezii;
- člověk ji objevuje také v dílech antických básníků a umělců.
Humanismus si vynutil daleko větší míru autonomie, i když jen pro zámožné a svobodné. V bohatých městech se rozvinulo peněžní hospodářství, finance i právo. Humanismus přinesl jiný ideál krásy a umění, rozvinul znalost klasické antiky a zároveň se přičinil o rozvoj národních jazyků: po italském vzoru začali básníci používat lidový jazyk, který se tak stával spisovným. Pozornost věnovaná světu se projevila i v nové orientaci vědy, v počátcích moderní fyziky, astronomie i biologie. Humanistický program emancipace a svobody narazil pochopitelně na odpor, ale vyvolal také prudké spory a násilné konflikty, které vyvrcholily v občanských a náboženských válkách. Ty znamenaly konec renesančního humanismu.
Moderní humanismus
Po období občanských a náboženských válek, vyvolaných konflikty mezi vznikajícími národními státy i rozpadem náboženské jednoty, následovalo období absolutismu a pevné konsolidace státní moci. Humanistické myšlenky nicméně žily dál mezi vzdělanci a šlechtici, dostávaly však polemičtější ráz a zejména ve Francii vedly až k výbuchu revoluce. Po pádu revoluce se však začal v Evropě ustavovat jakýsi obecně sdílený nenáboženský nebo i protináboženský humanismus, navazující hlavně na Rousseaua, Goetha a Kanta, a díky Hegelovu objevu dějinnosti se soustředil kolem myšlenky pokroku.
Humanismus 19. století dosáhl velkolepých výsledků v podobě rozvoje lidských svobod, právní a sociální ochrany jednotlivců, pokroků lékařství i dalších věd, byl však také kritizován za jistou průměrnost a mělkost. Těžkou ránu zasadily humanistickým nadějím obě světové války, Šoa a Gulag, které prakticky diskreditovaly optimistické představy o pokroku lidstva. Nicméně společný široký základ humanismu v podobě lidských práv, svobody, lidského univerzalismu, demokracie a snahy o lepší sociální postavení chudých nebo znevýhodněných zůstává myšlenkovým základem současných společností a jejich snah o omezování násilí po celém světě.
Zejména v USA se výraz humanismus často používá v polemickém, protináboženském významu; v Evropě je toto spojení méně obvyklé, i když slovo v tomto smyslu užívali marxisté.[4]
Významní humanisté
Předchůdci
- Protagoras
- Sókratés
- Platón
- Aristotelés
- Epiktétos
- Seneca
- Lucretius Carus
- Cicero
- Marcus Aurelius
Renesanční humanisté
- Dante Alighieri (Itálie)
- Giovanni Boccaccio (Itálie)
- Erasmus Rotterdamský (Nizozemsko)
- Marsilio Ficino (Itálie)
- Bohuslav Hasištejnský z Lobkovic
- Gerardus Mercator (Belgie)
- Mikuláš Kusánský
- Michel de Montaigne (Francie)
- Thomas More (Anglie)
- Francesco Petrarca (Itálie)
- François Rabelais (Francie)
17. století
- René Descartes (Francie)
- John Locke (Anglie)
- Baruch de Spinoza (Nizozemsko)
18. století
- Denis Diderot (Francie)
- Johann Wolfgang von Goethe (Německo)
- Johann Gottfried Herder
- Immanuel Kant (Německo)
- Thomas Paine (Amerika)
- Jean-Jacques Rousseau (Francie)
- Voltaire (Francie)
19. století
- Jeremy Bentham (Anglie)
- Lord Byron (Anglie)
- Samuel Taylor Coleridge (Anglie)
- Ludwig Feuerbach (Německo)
- Georg Wilhelm Friedrich Hegel (Německo)
- Wilhelm von Humboldt
- John Stuart Mill (Anglie)
- Karl Marx (Německo)
- Friedrich Schiller (Německo)
- Percy Bysshe Shelley (Anglie)
20. století
- Isaac Asimov (Amerika)
- Albert Einstein (Amerika)
- Erich Fromm (Amerika)
- Jacques Maritain
- Tomáš Garrigue Masaryk
- Bertrand Russell (Anglie)
- Jean-Paul Sartre (Francie)
- Kurt Vonnegut (Amerika)
- Edvard Beneš (Československo)
Související články
Literatura
- J. Carroll, Humanismus: zánik západní kultury. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury (CDK), 1996 - 199 s. ISBN 80-85959-13-5
- I. Hlobil – E. Petrů, Humanismus a raná renesance na Moravě. Praha: Academia, 1992 - 273 s. ISBN 80-200-0385-1
- M. Kopecký, Český humanismus. Praha: Melantrich 1988
- M. Heidegger, Dopis o humanismu. 1949
- J.-P. Sartre, Existencialismus je humanismus. Praha: Vyšehrad, 2004 - 109 s. ISBN 80-7021-661-1
- R. Seltenreich, Právní humanismus jako výraz evropského právního vývoje. Praha: Univerzita Karlova, 1996 - 270 s. ISBN 80-7184-160-9
Externí odkazy
- Heslo Civic humanism ve Stanford encyclopedia of philosophy
- Heslo Humanism v Catholic encyclopedia
- A secular humanist manifesto, 1990
- Amsterdam declaration, 2002
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |
Chybná citace Nalezena značka
<ref>
bez příslušné značky <references/>
.