Z Multimediaexpo.cz
Iljušin Il-76
|
|
Iljušin Il-76TD - 90VD (2011)
|
Základní charakteristika
|
Určení
| víceúčelový dopravní a průzkumný letoun
|
Výrobce
| OKB Iljušin
|
Konstruktér
|
|
První let
| 25. března 1971
|
Zařazen
|
|
Vyřazen
|
|
Výroba
|
|
Vyrobeno
| 960 kusů
|
Varianty
|
|
Uživatel
| Rusko
|
|
|
Iljušin Il-76 (kód NAT Candid) je sovětský, resp. ruský transportní letoun z počátku 70. let 20. století, který byl vyvinutý jako náhrada za turbovrtulové Antonovy An-12. První prototyp stroje vzlétl 25. března 1971 a ještě téhož roku byl předveden na aerosalonu v Paříži, kde vzbudil velký ohlas. Sovětské letectvo obdrželo první sériové kusy v roce 1974. O dva roky později byla zalétána civilní verze pro Aeroflot, postupně vznikaly různé obměny. Výroba modernizovaného letounu pokračuje i v současnosti.
Verze letounu
- Il-76 – základní verze o nosnosti 30 000 kg.
- Il-76M – verze se zvýšeným maximálním zatížením na 47 000 kg.
- Il-76MD – verze s prodlouženým doletem.
- Galaraj – indické označení Il-76MD.
- Il-76MF – prodloužená verze Il-76MD o 6,6 m s novými motory PS-90A-76, nosnost 52000 kg.
- Il-76MF-100 – Il-76 s motory CFM56-5C2.
- Il-76P/TP/DMP – protipožární verze s nádrží na 42 000 kg vody a vypouštěcím zařízením. Nejmodernější verze je schopna nést až 50 000 kg hasicí směsi.
- Il-76K/MDK/MDK-2 – stroje upravené pro simulaci nulové gravitace.
- Il-76PP – letouny určené k elektronickému boji vybavené ECM a rušícím zařízením, slouží jako doprovod A-50.
- Il-76MT – dvě letadla sloužící jako létající nemocnice s operačním sálem a pooperačním pokojem.
- Il-76VPK/Il-82 – dvojice přestavěných letadel Aeroflotu na létající velitelské stanoviště.
- Il-76PS/PSD/Il-84 – navrhovaná verze pro úkoly SAR, vyroben pouze jeden stroj.
- Il-76LL/MA - testovací letadla.
- Il-76SK - létající velitelské stanoviště určené pro vyhodnocování letových testů.
- Il-76T/TD/TD-90/TF - civilní nákladní verze.
- Il-78 - tankovací verze z první poloviny 80. let, celkem vyrobeno 45 kusů
- Il-78M - modernizovaná tankovací verze.
- Il-78MK - tankovací verze určená pro export.
- Il-78V - verze s upravenými tankovacími podvěsy.
- A-50 - verze, na níž spolupracovala konstrukční kancelář G. M. Berieva. Letoun má prodloužený trup, zařízení pro tankování za letu, satelitní anténu a přehledový radiolokátor. Radar je schopný sledovat současně až 60 cílů na vzdálenost do 250 km. Celkem bylo vyrobeno asi 40 kusů.
- A-50M - upravené letouny s výkonnějším radiolokátorem a palubními počítači.
- A-50U - modernizované stroje s novým výkonnějším radiolokátorem a prodlouženou vytrvalostí.
- Adnan - irácké stroje Il-76MD přestavěné na AEW a vybavené otočným krytem o průměru 9 m s radiolokátorem.
Hlavní technické údaje
Il-76MF
- Osádka: 7
- Rozpětí: 50,50 m
- Délka: 46,59 m
- Výška: 14,76 m
- Hmotnost: 75 tun
- Vzletová hmotnost: 210 tun
- Max. objem: 180 m3
- Motory: 4× PS-90A-76
- Maximální rychlost: 850 km/h
- Cestovní rychlost: 750 km/h
- Dostup: 12 000 m
- Max. dolet: 7 000 km
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010
|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. Tento text je dostupný za podmínek Creative Commons 3.0 Unported – creativecommons.org.
|