Internetový obchod

Z Multimediaexpo.cz

Internetový obchod (též elektronický obchod nebo anglicky: e-shop) je počítačová aplikace používaná na B2B (business-to-business, česky "obchodník k obchodníkovi") nebo B2C (business-to-consumer, česky "obchodník k zákazníkovi") komerci v prostředí internetu (jedná se o podmnožinu E-commerce, prodávající fyzické zboží, v menší míře služby).

Obsah

Funkce e-shopu

E-shop slouží k nabídce a vyhledání zboží (služeb) s možností si je objednat, příjmu takových objednávek od zákazníků, zprostředkování plateb a poskytování dalších informací o výrobcích či řešení reklamací.

Uživatelům e-shopu je umožněno procházet katalog zboží (ve většině případů organizovaný v kategoriích), nebo zboží vyhledávat podle parametrů či jen podle shody v názvu nebo popisu. Jednotlivé produkty mají většinou detailní stránku s podrobnějším popisem a výčtem specifik a variant

E-shop je v drtivé většině případů realizován jako sada skriptů, který spolupracuje s databází, v níž má detaily o zboží (službách) uloženy – ve své podstatě se snaží ulehčit co nejvíce práci administrátorovi elektronického obchodu v evidenci nabízeného zboží, úpravě cen a skladových zásob a ostatní agendou s tím spojenou.

Sofistikovanější e-shopy dokáží spolupracovat s desktopovým ekonomickým, logistickým, účetnickým či jiným softwarem, který daná firma používá (většinou pomocí datových souborů v dohodnutém formátu). Mezi pokročilé služby patří generování datových souborů pro servery, které je agregují, možnosti platit internetovou kartou, elektronickou peněženkou nebo platebním systémem (PayPal, PaySec, MoneyBookers, …), u těch nejsložitějších e-shopů patří statistika návštěvnosti, nákupní tendence a profily chování zákazníků.

E-shop napsaný s přihlédnutím k SEO dokáže přitahovat pozornost potenciálních zákazníků, hledajících zboží, jež chtějí koupit, přes internetové vyhledávače. Některé (většinou menší) e-shopy provozují výměnu odkazů s jinými tematicky podobnými stránkami, čímž oboustranně zvyšují svoji propagaci. Tak mohou provozovatelé obchodů získávat zákazníky, které by jinak neměli.

Internetové obchodování je proces, kterým prochází zákazník nakupující zboží nebo služby na internetu.

Historie e-shopů

První velké internetové obchody se objevily v USA již kolem roku 1995 (Amazon.com). Bouřlivý rozvoj však zaznamenaly až po roce 2000. V současné době nabízejí široké spektrum zboží i služeb s využitím pokročilých způsobů plateb a stávají se alternativou kamenného obchodu nebo nákupního centra. Nakupování v prostředí internetu je oblíbené především díky své rychlosti a pohodlnosti.

Proč zvolit pro prodej e-shop

V současnosti využívá internet pro svůj nákup čím dál tím více uživatelů. Uživatele vede k nákupu vysoká konkurence srážející ceny, které jsou v kamenných obchodech častokrát až mnohonásobně vyšší. Konkurence na internetu proto vede k výraznějším slevám, které doprovází konkurenční boj prodejců. Uživatel také může nakupovat z pohodlí a má hodně času na rozmyšlení, který produkt či službu, zakoupit. E-shopy také nabizí širší informace, které na kamenných prodejnách mnohdy ani nenajdete. Největším spestřením je dodací lhůta a rychlost dodání produktů logistickými firmami. Nevýohodou e-shopu je však nemožnost vyzkoušení zboží. Kolikrát se může zákazník "napálit" nesprávnými rozměry produktu. V této době však prodejci uvádí co nejvíce informací, kterými se snaží těmto případům zabránit.

Dodavatelé internetových obchodů

Na českém trhu se nachází docela široké spektrum dodavatelů internetových obchodů, přičemž jimi nabízené produkty a služby se samozřejmě v mnoha ohledech liší. Někteří nabízejí tzv. „krabicová řešení“, někteří vysoce sofistikovaná individuální řešení; většinu e-shopů lze jednorázově odkoupit, některé pořídit cestou pronájmu; někteří dodavatelé nabízejí prostě jen internetový obchod, někteří navíc paletu doprovodných služeb (optimalizace SEO, copywriting, webhosting, poimplementační podporu, napojení na velkoobchodní dodavatele, napojení na firemní účetní software či ekonomický systém, atp.).

Vedle komerčních řešení existuje několik projektů open-source e-shopů, vyvíjených dobrovolníky a nabízených jako svobodný software.

Průzkum českého trhu (2007–2008)

Dle průzkumu společnosti Google a agentury TNS Infratest v ČR už 94% uživatelů internetu nakoupilo online. Mezi listopadem 2007 a 2008 Češi na internetu nejčastěji nakupovali spotřební zboží (94%) a IT, audio a video produkty (92%). Podrobnější statistiky uvádějí následující rozložení: oblečení a doplňky (88%), kosmetika a parfémy (78%), osobní péče (56%), periferní počítačová zařízení (55%). Češi častěji než jiné národy nakupovali na internetu zájezdy. Typickým zbožím nakupovaným online byly zájezdy, počítačové programy, letenky a hotelové služby. V tradičních kamenných obchodech bylo více nakupováno oblečení a doplňky, kosmetika, sportovní zboží a mobilní tarify. [1]

88% Čechů před nákupem zkoumalo nabídku na internetu. Pro hledání zboží využívali z 88% vyhledávače, z 53% webové stránky výrobce a z 51% stránky maloobchodů. Vyhledávače využívali uživatelé ze dvou důvodů - umožnily jim dostat se k webovým stránkám, které by jinak vůbec neobjevili (87%) a rychle našly relevantní prodejce zboží (85%). 44% uživatelů použilo k nákupu či vyhledávání informací před koupí internetovou aukci. 75% českých uživatelů důvěřovalo obchodům, které obsahovaly telefonický kontakt, 74% uživatelů se spokojilo s referencí jiných spotřebitelů. Důvěru měly také obchody s českou produktovou řadou.[1]

Související články

Reference

  1. 1,0 1,1 Výzkum Googlu: Co a jak Češi nakupují na internetu?. ComputerWorld.cz [online].  [cit. 2008-11-8]. Dostupné online.