Jakovlev Jak-40
Z Multimediaexpo.cz
Jakovlev Jak-40 | ||
Jakovlev Jak-40 | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | dopravní letoun | |
Výrobce | Jakovlev | |
Konstruktér | ||
První let | 21. října 1966 | |
Zařazen | 1968 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 1 011 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | SSSR | |
Jakovlev Jak-40 je sovětský, resp. ruský dopravní letoun z poloviny 60. let 20. století. Letoun měl být náhradou za stroj Iljušin Il-12 a Iljušin Il-14. První prototyp vzlétl 21. října 1966. V roce 1968 začaly Jaky-40 létat na pravidelných linkách, používaly se k přepravě i pro vojenské účely (ale též i jako výsadkové). Celkem bylo vyrobeno 1011 letounů, z toho 125 kusů bylo exportováno do 18 zemí světa.
Letouny Jak-40 užívaly i Československé státní aerolinie, ČSLA a dva stroje létaly v čs. vládní letce. V současné době dva stroje slouží v letectvu Armády České republiky na základně Kbely a jsou vysoce ceněny pro svoji spolehlivost a nízké celkové náklady na provoz.
Varianty
- Yak-40 –
- Yak-40-25 –
- Yak-40EC –
- Yak-40K –
- Yak-40L –
- Yak-40 Liros –
- Yak-40M –
- Yak-40 M-602 –
- Yak-40 Meteo –
- Yak-40P –
- Yak-40REO –
- Yak-40 Shtorm –
- Yak-40TL –
- Yak-40V –
Technické údaje
- Kapacita: 27–32 cestujících
- Rozpětí: 25,09 m
- Délka: 20,36 m
- Výška: 6,50 m
- Nosná plocha: 70 m²
- Vlastní hmotnost: 9 400 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 16 100 kg
- Maximální hmotnost paliva: 3 128 kg
- Dolet: 2 000 km
- Dostup: 12 300 m
- Cestovní rychlost: 470 km/hod.
- Maximální rychlost: 550 km/hod.
- Pohon: 3x dvouproudový motor Ivčenko AI-25 (14,7 kN každý)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |