Jakovlev Jak-40

Z Multimediaexpo.cz

Jakovlev Jak-40
Samara Airlines Yakovlev Yak-40 Faeberg.jpg
Jakovlev Jak-40
Základní charakteristika
Určení dopravní letoun
Výrobce Jakovlev
Konstruktér
První let 21. října 1966
Zařazen 1968
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 1 011 ks
Varianty
Uživatel SSSR
Jak-40 Polského letectva

Jakovlev Jak-40 je sovětský, resp. ruský dopravní letoun z poloviny 60. let 20. století. Letoun měl být náhradou za stroj Iljušin Il-12 a Iljušin Il-14. První prototyp vzlétl 21. října 1966. V roce 1968 začaly Jaky-40 létat na pravidelných linkách, používaly se k přepravě i pro vojenské účely (ale též i jako výsadkové). Celkem bylo vyrobeno 1011 letounů, z toho 125 kusů bylo exportováno do 18 zemí světa.

Letouny Jak-40 užívaly i Československé státní aerolinie, ČSLA a dva stroje létaly v čs. vládní letce. V současné době dva stroje slouží v letectvu Armády České republiky na základně Kbely a jsou vysoce ceněny pro svoji spolehlivost a nízké celkové náklady na provoz.

Varianty

  • Yak-40
  • Yak-40-25
  • Yak-40EC
  • Yak-40K
  • Yak-40L
  • Yak-40 Liros
  • Yak-40M
  • Yak-40 M-602
  • Yak-40 Meteo
  • Yak-40P
  • Yak-40REO
  • Yak-40 Shtorm
  • Yak-40TL
  • Yak-40V

Technické údaje

  • Kapacita: 27–32 cestujících
  • Rozpětí: 25,09 m
  • Délka: 20,36 m
  • Výška: 6,50 m
  • Nosná plocha: 70 m²
  • Vlastní hmotnost: 9 400 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 16 100 kg
  • Maximální hmotnost paliva: 3 128 kg
  • Dolet: 2 000 km
  • Dostup: 12 300 m
  • Cestovní rychlost: 470 km/hod.
  • Maximální rychlost: 550 km/hod.
  • Pohon: 3x dvouproudový motor Ivčenko AI-25 (14,7 kN každý)


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Jakovlev Jak-40
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Jakovlev Jak-40