Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!
V tiskové zprávě k 18. narozeninám brzy najdete nové a zásadní informace.
Jerry Uelsmann
Z Multimediaexpo.cz
Jerry Uelsmann (* 11. června 1934, Detroit) je americký fotograf zabývající se fotomontáží. Neuznaný fotograf pop-artu. V současnosti žije a tvoří v Gainsville v Kalifornii.
Vlivy a témata
Uelsmannovy fotografie jsou nezvyklou směsicí témat, motivů a nálad. Na jedné fotomontáži můžete najít prvky expresionismu, pop-artu nebo surrealismu, na druhé prvky komické, romantické, fantastické. Mnohé z prací představují klasickou fotografickou techniku a její výsledky ve fotomontáži jako způsob nahlížení a vlastního poznávání světa nebo jako formalistický či konceptuální experiment. Expresionismus v Uelsmannových fotomontážích ovlivnili „fotografičtí kmotři“ Ralph Hattersley, Minor White nebo Henry Holmes Smith. Žádnému z fotografů, se nepodařilo napodobit Uelsmannův eklektický styl. Jeho vliv se dá vystopovat v práci mnoha autorů (Meridel Rubinstein nebo Robert Cumming.) Jerry Uelsmann někdy bývá označován prvním fotografem pop-artu. Jeho práce nese stejně ironický a posměšný vztah k tradiční fotografické estetice jako například Lichtensteinova práce k estetice tradiční malby. Uelsmannovy práce jsou setkáváním extrémních a často fantastických námětů. Stejně jako Rauschenberg a mnoho dalších umělců pop-artu představuje Uelsmann prototypicky americké a osobitě jižanské náměty, kvintesence Ameriky: cetky, tretky, hlouposti a podivnosti nostalgické minulosti Zalidňuje své fotografie starými figurínami, panenkami, gotickými sochami, plní obrazy omšelými fotkami, symboly Ameriky a všemi druhy starožitností. Tyto americké náměty kombinuje s tou nejokázalejší „opotřebovanou“, romantickou ikonografií – malířskými stojany, květináči, plujícíma očima, ruinami, hroby, zahalenými ženami, mrtvými ptáky nebo západy slunce. Uelsmann tedy efektivně a oslnivě spojuje tradiční mytologii umění s americkou pop-kulturou. Uelsmann byl jednou přirovnán k malíři Magrittovi. Podobnost je však pouze povrchová. Magrittovo vnímání je oproti Uelsmannovi příliš evropské a surreálné. Lépe by se snad dal přirovnat k Josephu Cornellovi, který zvládá kombinovat všední americkou realitu s hlubokou materií vysokého umění. Uelsmann i Cornell tak vytváří tajemné objekty, vizuální hříčky, vytahují na světlo zasuté vzpomínky a budí příjemné pobavení.
Technika
Jerry Uelsmann používá klasické metody tvorby fotografie a své fotomontáže vytváří skládáním negativů a další rozsáhlou prací v temné komoře. Používá až 12 zvětšovacích přístrojů. Oproti tvorbě O. G. Rejlandera komponuje Uelsmann množství negativů. Neusiluje o vyprávění, ale spíše alegoricky a surrealisticky tvoří obrazy nevysvětlitelného. S příchodem digitálních fotoaparátů a Photoshopu začli být fotografové schopni vytvářet obrazy podobné těm Uelsmanovým za méně než den, ale ve své době byly jeho fotografie díky této technice shledávány téměř magickými.
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |