Katalyzátor výfukových plynů

Z Multimediaexpo.cz

Katalyzátor výfukových plynů snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že usnadňuje chemické reakce látek v nich obsažených.

Donedávna se katalyzátor používal pouze u zážehových motorů, ovšem s nástupem platnosti přísnějších emisních norem (Euro 4 a vyšších) našel uplatnění i u vznětových motorů jako součást systému SCR.

Funkce

Katalyzátor se používá u zážehových motorů proto, že je prakticky nemožné nalézt složení směsi, která by měla vysoký výkon, ale při jejím spálení by vznikalo nejméně škodlivin. Na nosiči (jemná struktura s velkým povrchem – plochou) z keramiky nebo oceli je tenká katalytická vrstva (platinaoxidační, rhodium - redukční), která při provozní teplotě (400 – 800°C) umožní oxidaci CO a HC na CO2 a H2O a redukci NOX na N2.

Součástí systému katalyzátoru je i λ (lambda) sonda, která reaguje na složení spalin a upravuje složení směsi vstupující do motoru co nejblíže hodnotě λ=1, a tím dochází k omezení produkce škodlivin. Pro nejrychlejší náběh a udržení provozní teploty se umísťuje co nejblíže k motoru.

Životnost

Katalyzátor je velmi citlivý na vniknutí benzínu (bohatá směs, ‚‚vynechávání‘‘ motoru, delší startování bez ‚‚naskočení‘‘ motoru, roztažení vozidla po nezdařených startech). Hořením nespálené směsi v katalyzátoru stoupne jeho teplota až nad 1000°C a překročením 1400°C dojde ke jeho zničení (vyhoření).

Životnost katalyzátoru se při správné funkci a seřízení odhaduje na 100 000 km.

Související články