Lada Samara

Z Multimediaexpo.cz

Lada Samara
Lada 2109 Samara 1300 S Hanseat Front.JPG
Lada Samara
Základní charakteristika
Výrobce
Koncern
Produkce
Vyrobeno
Místa výroby
Karoserie
Designér
Třída
Technické údaje
Délka
Šířka
Výška
Rozvor 2460
Hmotnost celková 1410
Objem nádrže 43
Motor a převodovka
Motor zážehový čtyřválec
Objem
Počet válců
Výkon
Převodovka 5° manuální

Lada Samara je automobil nižší střední třídy, který od roku 1984 až doposud vyrábí ruská automobilka Lada. Jejím předchůdcem byl VAZ 2107 a nástupcem Lada 2110. Dnešní verze je sice modernizovaná, ale po stránce designu spíše stále zapadá mezi vozy z počátku 90. let 20. století.

Obsah

Popis

Jméno Samara bylo použito pro export, jedná se o jméno ruského města. V Rusku se model jmenoval Sputnik. Samara byla první Lada, která nepoužívala karoserii vycházející z vozu Fiat 124. Design byl modernější, hranatý. Kromě sedanu se vyráběl i tří- nebo od roku 1988 pětidvéřový hatchback. Sedan měl objem zavazadlového prostoru 425l a hatchback 330l. Lada chtěla se Samarou prorazit na západní trh. Vůz měl být spolehlivý, robustní a za nizkou cenu. Kromě Ruska se vyráběla i ve finském Uusikaupunki, v závodě Valmet Automotive plant.

Lada Forma (Samara sedan)

Motory

  • 1,1 – 39 kW
  • 1,3 – 48 kW
  • 1,5 – 55 kW
  • 1,5i – 52 kW
  • 1.6 8V 59,5 kW plnící Euro III

Závodní verze

Vozy Lada Samara se pravidelně účastnily rallye ve skupině A. Tyto specály poháněl motor o objemu 1500 cm3, který dosahoval výkonu 73 kW. Vozy měly pětistupňovou převodovku. U nás tento vůz nasazoval Agroteam Slušovice a v domácím mistrovství s ním startovala posádka Pavel Malý a Pavel Bečka.[1]

Lada Samara Eva

Lada Samara Eva byl rallye speciál určený pro skupinu B. První prototyp byl viděn na Sojuz rallye v roce 1985. První prototyp měl pohon všech kol převzatý z vozu Lada Niva a motor byl umístěn uprostřed. Velitelem projektu byl údajně Stasys Brundza. S původním typem Samara měl shodné jen čelní sklo a boční dveře. Vůz měl pevný pilotní prostor a laminátový odklopný předek, který ukrýval náhradní kolo. Jeden z prototypů byl poháněn motorem Porsche, jinak automobilka vyvíjela šestnáctiventilový motor s rozvodem DOHC o objemu 1860 cm3 přeplňovaný turbodmychadlem, který dosahoval výkonu 300 koní. Vůz nestartoval na žádné mezinárodní soutěži. Zúčastnil se jen Rallye 1000 jezer 1986 a Acropolis rallye 1986 jako předjezdec.

Lada Samara S-Proto

Jednalo se o další evoluci typu Eva. Vůz byl vyvíjen pro závody ve skupině S, která ale nikdy nevznikla.

Lada Samara T3

Tento typ vycházel ze specifikace S-Proto, ale byl připraven pro závody Rallye Dakar. Poháněl ji motor Porsche o objemu 3,6 litru a výkonu 400 koní. Na Rallye Dakar 1990 byl jeden vůz sedmý a na Rallye Dakar 1991 pátý. Vítězství vybojoval na Rallye Faraonů.[2]

Reference

  1. Kaleidoskop. Svět Motorů, červenec 1988, roč. 42, čís. 28, s. 12, 13.
  2. FELT, Marek. LADA Samara EVA „béčko ze Sovětského svazu”. Sport Motor News, leden 2011, roč. 1, čís. 3, s. 9.

Externí odkazy


Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lada Samara
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lada Samara