V sobotu 2. listopadu proběhla mohutná oslava naší plnoletosti !!
Multimediaexpo.cz je již 18 let na českém internetu !!

Lavočkin La-5

Z Multimediaexpo.cz

Lavočkin La 5 FN (HDR, červenec 2010)

Lavočkin La-5 (rusky: Лавочкин Ла-5) bylo sovětské stíhací letadlo masově vyráběné a nasazené během druhé světové války. Tento typ byl následníkem vývojové řady letadel LaGG-3 a byl jedním z nejlepších sovětských stíhacích strojů konfliktu.

Obsah

Vývoj

La-5 se oproti svému předchůdci LaGG-3 lišil hvězdicovým motorem AŠ-82. Rovněž se změnil typ překrytu kabiny, což mělo za následek zlepšení výhledu dozadu, snížení hmotnosti a doletu (od verze La-5F). Pro kostru bylo použito obyčejné jedlové dřevo, které sice přispělo k nárůstu hmotnosti, ale práce s ním byla jednoduchá. V roce 1943 přišla inovovaná verze La-5FN, která se stala nejrozšířenější. Od předešlé verze se lišila motorem AŠ-82FN, který měl nový kompresor a přímé vstřikování paliva do válců. Jeho výkon činil až 1 850 k. Taktéž byl odlehčen podvozek a zlepšena tepelná izolace kabiny. Cvičná verze nesla označení La-5UTI.

Služba

Lavočkin La-5
Stroje Lavočkin La-5FN na zemi

Stroje La-5FN byly poprvé nasazeny v bitvě v Kurském oblouku a sloužily až do konce války. Brzy si získaly velkou oblibu. Byly to typické frontové stroje sovětského letectva. La-5FN byl v malých výškách, pro které byl dimenzovaný, rovnocenným soupeřem německých Bf 109G a Fw 190A. Zaostával za nimi však v o něco nižší palebné síle. La-5FN také úspešně zasáhly do bojů SNP v rámci 1. československého stíhacího leteckého pluku. Logickým pokračováním stroje La-5FN se stal Lavočkin La-7.

Celkem bylo vyrobeno 9 920 kusů La-5.

Popis konstrukce

Lavočkin La-5FN byl jednomístný, jednomotorový samonosný dolnoplošník. Dřevěná kostra křídel a pevných ocasních ploch byla potažená překližkou, kovová kostra pohyblivých ocasních ploch a klapek plátnem. Trup tvořila překližková poloskořepina. Krycí plechy motoru byly duralové. Hvězdicový motor poháněl kovovou trojlistou vrtuli s nastavitelným úhlem náběhu listů. Podvozek záďového typu byl plně zatahovací. Hlavní podvozkové nohy se zatahovaly směrem k trupu, ostruhové kolo vzad do trupu. Výzbroj tvořily dva pevné kanóny ŠVAK ráže 20 mm střílející okruhem vrtule. Pro každý bylo standardně k dispozici 200 nábojů. Letoun mohl nést i 8 neřízených raket RS-82, bomby do hmotnosti 500 kg nebo přídavné nádrže s palivem.

Specifikace (La-5FN)

Technické údaje

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Délka: 8,67 m
  • Rozpětí: 9,80 m
  • Výška: 2,54 m
  • Plocha křídel: 17,5 m2
  • Prázdná hmotnost: 2 605 kg
  • Vzletová hmotnost : 3 265 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 3 402 kg
  • Pohonná jednotka: 1x vzduchem chlazený, 14-válcový dvouhvězdicový motor Švecov AŠ-82FN
  • Výkon pohonné jednotky: 1 361 kW (1 850 k)

Výkony

  • Maximální rychlost: 648 km/h
  • Dolet: 765 km
  • Dostup: 11 000 m
  • Stoupavost: 16,7 m/s
  • Plošné zatížení: 186 kg/m²
  • Poměr výkon/hmotnost: 420 W/kg

Výzbroj

  • 2x kanón ŠVAK ráže 20 mm, každý s 200 náboji
  • 8x neřízené rakety RS-82 nebo až 500 kg bomb

Reference

Externí odkazy

Flickr.com nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lavočkin La-5
Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Lavočkin La-5