Letecká katastrofa slovenského An-24
Z Multimediaexpo.cz
Letecká katastrofa slovenského An-24 je největší letecké neštěstí v dějinách samostatné Slovenské republiky.
Antonov An-24 Slovenské armády narazil za tmy, za příznivých meteorogických podmínek, do zalesněného kopce při přistávacím manévru 19. ledna 2006 mezi obcemi Hejce a Telkibánya v Maďarsku, pouhé 3 km od hranic se Slovenskem, přibližně 20 km od letiště. Při nárazu letadla zemřelo 41 vojáků a 1 civilní zaměstnanec ministerstva obrany SR, 1 voják přežil. Letoun přivážel zpět slovenské příslušníky sil KFOR z půlroční služby v Kosovu.
Letecká katastrofa
19. ledna 2006 v 17:15 odstartovaly z letiště v kosovské Prištině dva vojenské letouny se slovenskými příslušníky mírových sil KFOR. Přistání bylo plánováno v 19:40 na letišti v Košicích. V 19:30 po zahájení přiblížení na přistání havaroval jeden z letounů nedaleko maďarsko-slovenských hranic. Narazil ještě na maďarském území v zalesněné oblasti mezi obcemi Hejce a Telkibánya (GPS poloha:
). Havarovaným strojem byl letoun sovětské výroby Antonov An-24B, r.v. 1969, registrace 5605, samostatné dopravní letky v Kuchyni.
V 19:46 vyhlásila Letecká pátrací záchranná služba (LPZS) pohotovost prvního stupně a k místu nehody byl vyslán z letiště ve Sliači vrtulník Mi-17, který lokalizoval místo nehody na svahu vrchu Borsó ve 20:30. O půl hodiny později překročily slovesko-maďarskou hranici 4 sanitky a hasiči z Košic. Na místě nehody, v těžko přístupném terénu a v mrazu, našli záchranáři pouze jediného přeživšího - nadporučíka Martina Farkaše (27), který byl transportován na oddělení ARO košické nemocnice.
Trosky letadla An-24 byly později převezeny na leteckou základnu v Prešově a podrobeny důkladnému vyšetřování. Důvody havárie nebyly i přes nalezení funkčních černých skříněk dlouhou dobu úplně jasné, nakonec se však potvrdila původní domněnka, že neštěstí způsobilo selhání lidského faktoru. Posádka se zřejmě dopustila primárně navigační chyby, když přiblížení na VPD01 probíhalo, namísto nížinným údolím Hornádu, východněji, nad kopci Zempléni-hegység. Podle vyšetřovací komise nemělo letadlo správně nastavený radiový výškoměr a posádka špatně odhadla přechod z přístrojového na vizuální přiblížení k letišti v Košicích.
Slovensko drželo po nehodě 24 hodinový státní smutek. Rozloučení s plnými vojenskými poctami se konalo za účasti tísíců lidí v prešovské městské hale Jana Pavla II. Na pohřeb obětí havárie přijel i generální tajemník NATO. Slovenský ministr obrany Juraj Liška podal demisi.
Oběti
Hodnost, jméno a příjmení | Věk | Útvar | Působení v misi | Zastávaná funkce |
---|---|---|---|---|
plk. MARTIN HABER | 57 | VÚ Liptovský Mikuláš | 6 měsíců | Lékař obvaziště |
plk. ŠTEFAN IVAN | MO SR | metodická pomoc | Zástupca vel. CRO ŠbRO GŠ OS SR | |
pplk. ĽUBOŠ BALUCHA | 41 | VÚ Prešov | 6 měsíců | Velitel kontingentu |
pplk. JOSEF BIGAS | 32 | MO SR | 6 měsíců | Náčelník pracoviště MO SR |
pplk. IGOR ANGELOVIČ | 45 | GŠ OS SR | 12 měsíců | Starší důstojník velitelství KFOR |
pplk. ĽUBOŠ BELÁK | MO SR | metodická pomoc | Náčelník oddělení objasňování a dokazování trestné činnosti na velitelství VP MO Trečnín | |
pplk. MIROSLAV NOVÁK | VÚ Malacky | posádka letadla | Druhý pilot - velitel SDL Malacky | |
pplk. MICHAL ŠTANG | 45 | ÚVD MO SR | metodická pomoc | Generální vikář OS SR |
mjr. VLADIMÍR SOPÚCH | SLPS Hlohovec | metodická pomoc | Náčelník logistiky | |
mjr. RÓBERT TULIPÁN | 25 | MO SR | 6 měsíců | VSD pracoviště MO SR |
mjr. ĽUBOŠ MARTINČEK | 37 | MO SR | 6 měsíců | VSD pracoviště MO SR |
kpt. IGOR SCIGEĽ | 33 | VÚ Liptovský Mikuláš | 6 měsíců | Náčelník směny skupiny vojenské policie |
kpt. TOMÁŠ ŽIPAJ | VÚ Malacky | posádka letadla | Palubní inženýr | |
kpt. NORBERT KUMANČÍK | VÚ Malacky | posádka letadla | Kapitán letadla | |
kpt. MARIÁN FÁBRY | 31 | VÚ Trebišov | metodická pomoc | Náčelník logistiky mechaniz. praporu |
kpt. MICHAL AGNET | MO SR | metodická pomoc | VSD OddROMZ CRO ŠbRO | |
kpt. RÓBERT SOĽAVA | VÚ Malacky | posádka letadla | Navigátor | |
kpt. DOMINIK OCELKA | 30 | MO SR | 14 měsíců | Náčelník pracoviště MO SR |
npor. JÁN BALOG | 30 | VÚ Trebišov | 6 měsíců | Velitel mechanizované roty |
npor. MARIÁN ILLÉŠ | 29 | VÚ Trebišov | 12 měsíců | Zástupce velitele roty |
npor. JANA PEŠTOVÁ | 27 | VÚ Zvolen | 6 měsíců | Zástupce náčelníka skupiny PeM |
npor. PETER ORLOVSKÝ | 26 | VÚ Prešov | 6 měsíců | Zástupce náčelníka skupiny log.podpory |
npor. ADRIANA JOPPOVÁ | 35 | VÚ Prešov | 12 měsíců | Zástupce náčelníka skupiny vel. a spojení |
npor. Alexander GAÁL | VÚ Martin | 12 měsíců | Starší důstojník skupiny logistiky | |
npor. JÁN HEJDUK | VÚ Malacky | posádka letadla | Ve výcviku na palubního technika | |
práp. ONDREJ KESZI | VÚ Malacky | posádka letadla | Radista | |
práp. VLASTIMIL ČEPIČAN | 33 | Vojenská policie | 10 měsíců | Inspektor skupiny vojenské policie |
npráp. RÓBERT LETKO | 35 | VÚ Prešov | 12 měsíců | Starší inspektor skupiny voj. policie |
por. ĽUDOVÍT ORLICKÝ | 26 | VÚ Prešov | 6 měsíců | Důstojník skupiny podpory velení |
por. DUŠAN PAĽUCH | 27 | VÚ Prešov | 12 měsíců | Důstojník skupiny podpory velení |
nrtm. KAROL MALATIN | posádka letadla | Technik elektro-speciálního vybavení letadel | ||
nrtm. DANIEL GUMENICKÝ | 31 | VÚ Trebišov | 6 měsíců | Velitel mechanizovaného družstva |
rtm. PETER KRIŠTAN | 27 | VÚ Trebišov | 12 měsíců | Velitel mechanizovaného družstva |
rtn. MAREK KIČINKO | 32 | VÚ Trebišov | 6 měsíců | Technik roty |
rtn. PETER KOMORA | 22 | VÚ Trebišov | 12 měsíců | Velitel mechanizovaného družstva |
čat. BRONISLAVA GREGOROVIČOVÁ | 22 | VÚ Malacky | posádka letadla | Palubní průvodčí |
voj. TOMÁŠ KARDOŠ | 23 | VÚ Michalovce | 6 měsíců | Řidič družstva podpory a velení |
slob. PETER COGAN | 28 | VÚ Trebišov | 12 měsíců | Řidič průzkumník |
des. JURAJ ŽUBOR | 31 | VÚ Nitra | 6 měsíců | Řidič průzkumník |
des. PAVOL ČIGÁŠ | 35 | VÚ Trebišov | 12 měsíců | Řidič průzkumník |
des. RASTISLAV NOVÁK | 26 | VÚ Trebišov | 12 měsíců | Řidič průzkumník |
Mgr. PETER KOTVAN | MO SR | metodická pomoc | IMO SR |
Externí odkazy
- Web Ministerstva obrany SR - články z 19. 1. 2006 - v kalendáři vedle seznamu článků je možné vybrat následující dny
- Web Ministerstva obrany SR - Seznam obětí s fotografiemi
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |