Littorio (1934)

Z Multimediaexpo.cz

Littorio

Littorio

Základní údaje Littorio
Typ: bitevní loď
Třída: třída Vittorio Veneto
Číslo trupu:
Jméno podle:
Objednána:
Zahájení stavby: 1934
Spuštěna na vodu: 22. srpna 1938
Uvedena do služby: 6. května 1940
Osud: vyřazena 1948
Poloha vraku:
Cena:
Předchůdce:
Následovník:
Poznámka:
Takticko-technická data
Výtlak: 41 167 tun (standardní)
45 752 tun (plný)
Délka: 237,76 m
Šířka: 32,92 m
Ponor: {{{ponor}}}
Pohon: 8 kotlů Yarrow
4 turbínová soustrojí Bellezo
4 šrouby
139 561 hp
Palivo:
Rychlost: 30 uzlů
Dosah: 1 770 nám. mil při 30 uzlech
Posádka: 1830
Pancíř: boky až 350 mm
čela věží 350 mm
boky věží 200 mm
můstek 260 mm
muniční sklady 162 mm
pohon 110 mm
Výzbroj: 9× 381 mm (3×3)
12× 152 mm (4×3)
12× 90 mm
20× 37 mm
16× 20 mm
Elektronika:
Letadla: 3
Ostatní:

Littorio (později Italia) byla bitevní loď, kterou používala Regia Marina za druhé světové války. Loď patřila do první dvojice bitevních lodí třídy Vittorio Veneto. Byla postavena v Janově. Jednalo se o elegantní, dobře pancéřovanou a silně vyzbrojenou loď. Littorio také byla první italská válečná loď vybavená radarem. Během války byla protiletadlová výzbroj lodi posílena o dalších 12 kusů 20mm kanónů.

Loď byla dokončena v roce 1940 a mohla se tak brzy zapojit do válečných operací. Littorio byl těžce poškozen 11. listopadu 1940 při náletu na Tarent. Tehdy ho zasáhla tři letecká torpéda ráže 457 mm a loď byla opravována až do dubna 1941. V prosinci 1941 loď bojovala v První bitvě u Syrty a v březnu 1942 také v Druhé bitvě u Syrty. O tři měsíce později Littorio pronásledoval spojenecké síly, kryjící konvojovou Operaci Vigorous. Po italské kapitulaci loď dostala jméno Italia. Když loď společně se sesterskými plavidly Vittorio VenetoRoma pluly na Maltu k internaci, těžce ji poškodila německá kluzáková puma Fritz X (Romu zasáhly a potopily pumy dvě). Loď přečkala válku a v roce 1947 byla předána USA. V 50. letech byla sešrotována.

Prameny


Commons nabízí fotografie, obrázky a videa k tématu
Littorio (1934)