Lockheed P-80 Shooting Star
Z Multimediaexpo.cz
Lockheed P-80 Shooting Star | ||
Lockheed P-80 Shooting Star | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | stíhací letadlo | |
Výrobce | Lockheed | |
Konstruktér | Clarence L. (Kelly) Johnson | |
První let | 8. ledna 1944 | |
Zařazen | 1945 | |
Vyřazen | ||
Výroba | ||
Vyrobeno | 6 447 ks | |
Varianty | ||
Uživatel | USAF | |
Lockheed P-80 Shooting Star byl prvním americkým bojeschopným proudovým stíhačem a prvním americkým proudovým letounem, který zvítězil ve vzdušném souboji, a také prvním, který získal vítězství v boji mezi proudovými letouny. Jako první letoun tankoval při bojovém letu ve vzduchu.
Obsah |
Vývoj
Vývoj na proudových letadlech v USA začal již počátkem druhé světové války, přičemž Spojené státy úzce spolupracovaly s Velkou Británií. Na vzniku amerických strojů nové generace se podílelo více fierm. První americký proudový letoun Bell P-59 létal již na sklonku roku 1942, ovšem pro bojovou činnost byl kvůli nízkým výkonům nepoužitelný (ostatně prakticky již od počátku se s ním počítalo jen jako s experimentálním). V továrně Lockheed vzlétl 8. ledna 1944 prototyp letounu XP-80. V březnu 1944 následovala objednávka na stavbu třinácti předsériových YP-80A (dostaly sériová čísla 44-83023 až 44-83035), první z nich vzlétl 13. září 1944 (druhý z nich, stroj se sériovým číslem 44-83024, byl dokončen jako prototyp průzkumného XF-14). Výsledky byly tak povzbudivé, že si jich americké letectvo postupně objednalo 5 000 kusů. První stíhačku P-80A obdrželo americké válečné letectvo v únoru 1945. S koncem války byl kontrakt byl seškrtán na 917 strojů (nakonec bylo postaveno 677 strojů P-80A a fotoprůzkumných FP-80A). Výroba se znovu plně rozeběhla až za Korejské války a v dobách studené války, přičemž stroj byl postupně modernizován. Celkem bylo vyrobeno 6 447 kusů, z toho v USA 5691, v Japonsku 210 a v Kanadě 656 kusů.
Bojové užití
Účast P-80 na válčištích 2. světové války se omezila jen na nebojové lety nad Itálií a Velkou Británií. Nebezpečí strojů Messerschmitt Me 262 bylo rychle eliminováno velkým nedostatkem leteckého paliva a také moderními pístovými letadly. Letoun P-80 tak byl bojově využíván v Korejské válce. Sloužil až do roku 1959, a to u více než u třiceti letectev.
Hlavní technické údaje
P-80C (F-80C)
- Osádka: 1 (pilot)
- Rozpětí: 11,811 m
- Délka: 10,490 m
- Výška: 3,429 m
- Nosná plocha: 22,07 m2
- Hmotnost prázdného letounu: 3 819 kg
- Vzletová hmotnost: 5 534 kg
- Max. vzletová hmotnost: 7 646 kg
- Maximální rychlost: 956 km/h na úrovni hladiny moře
- Maximální rychlost: 874 km/h ve výšce 7 620 m
- Dostup: 14 265 m
- Počáteční stoupavost: 2 094 m/min
- Dolet: 1 328 km
- Dolet s přídavnými nádržemi: 2 221 km
Pohonná jednotka
- 1 × proudový motor Allison J33-A-35
- Tah motoru: 2450 kp (24,02 kN)
Výzbroj
- 6 × kulomet ráže 12,7 mm
- 907 kg pum (kupř. dvě pumy po 454 kg či neřízené rakety)
|
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |