McCoy Tyner
Z Multimediaexpo.cz
McCoy Tyner (* 11. prosince 1938, Filadelfie, Pensylvánie) je jazzový pianista, známý nejen jako člen John Coltrane Quartetu, ale i díky své dlouhé sólové dráze.
Obsah |
Životopis
První hudební krůčky
McCoy Tyner se narodil ve Filadelfii jako nejstarší ze tří dětí. Ve hře na piáno ho podporovala jeho matka. Ve třinácti už začal hru na piáno aktivně studovat. Mezi jeho první hudební vzory patřil Bud Powell, také rodák z Filadelfie. Ještě jako mladý chlapec konvertoval k islámu.
Poprvé na sebe upozornil jako prvý pianista v sextetu, který vedli Benny Golson a Art Farmer. Hrál v něm ale pouze v roce 1960, po odchodu z tohoto ansámblu se přidal ke kvartetu Johna Coltrana. Trane poznal Tynera ve Filadelfii, dokonce v roce 1958 nahrál Tynerovu slkadbu The Beliver, která vyšla na stejnojmenném Coltraneově albu. John Coltrane Quartet tehdy tvoříli Coltrane na tenorsaxofon, Tyner, kontrabasista Jimmy Garrison a bubeník Elvin Jones. Mezi léty 1961 a 1965 společně odehráli stovky koncertů a pro label Impulse! nahráli několik dnes už klasických alb. Patří mezi ně Live at the Village Vanguard, Ballads, Live at Birdland, Crescent, A Love Supreme a The John Coltrane Quartet Plays .…
Současně ale Tyner nahrával pro Impulse! pod svým vlastním jménem. Vyšlo tak několik vlivných desek, většinou nahraných ve složení piano, basa a bicí. Tyner se také v šedesátých letech jako sideman účastnil nahrávání několika vysoce ceněných alb pro label Blue Note Records. V souladu s podmínkami smlouvy u Prestige! nebyl ale na těchto albech nikdy uveden.
Jeho účast v John Coltrane Quartetu skončila v roce 1965, kdy se Coltranova hra začala stávat čím dál tím více disharmonickou. Tyner i bubeník Elvin Jones se tedy rozhodli opustit Coltraneův kvartet. V jedné Coltraneově biografii k tomu Tyner říká: „Sám jsem nevěděl, čím bych byl této hudbě přínosný… Já slyšel jenom spoustu hluku. Tuhle hudbu jsem prostě necítil, a když hudbu nedokážu cítit, neumím ji hrát.” Odchod z kvartetu, ale pro Tynera znamenal start jeho vlastní sólové kariéry.
Sólová dráha
Po té, co odešel od Coltrana, začal Tyner nahrávat pro label Blue Note. Mezi léty 1967–1970 pro něj nahrál několik postbopových desek. Patřily mezi ně: The Real McCoy (1967), Tender Moments (1967), Time for Tyner (1968), Expansions (1968) a Extensions (1970). Pak ale podepsal smlouvu s další nahrávací společnotí, tentokráte s Milestone. Pro ní nahrál řadu vlivných alb jako například: Sahara (1972), Enlightenment (1973) a Fly with the Wind (1976), na kterém si zahrál flétnista Hubert Laws, bubeník Billy Cobham a smyčcový orchestr. Jeho nahrávky pro Blue Note a Milestone často obsahují africké a východoasijské hudební vlivy. Například na albu Sahara hraje Tyner kromě piána také na koto, flétnu a perkuse. Tyto jeho alba jsou často uváděna jako příklad vitálního a inovativního jazzu sedmdesátých let, který nepluje na tehdy módních vlnách free jazzu či fusion. Na albu Trident si kromě piána zahrál také na cembalo (které se v jazzu prakticky nepoužívá) a celestu.
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |