MiG-3

Z Multimediaexpo.cz

MiG-3

Stíhací letoun MiG-3 byl přímým pokračovatelem typu MiG-1. Letoun měl špatné vlastnosti při bojích v nižších letových hladinách, ale byl vynikající ve velkých výškách. Proto bylo využíván k taktickému vzdušnému průzkumu a jako výškový stíhací letoun u protivzdušné obrany

Obsah

Vývoj

Oproti letounu MiG-1 došlo u nového typu k několika změnám. Do strany se otevírající kryt kabiny byl nahrazen dozadu odsouvatelným krytem, zvýšil se objem nádrží paliva, došlo k úpravám nosné plochy, letadlo bylo osazeno novým typem vrtule a většími pneumatikami. Zanedbalo se ale prodloužení zadní části trupu s ocasními plochami ležícími příliš blízko ke křídlům, což nezajišťovalo dostatečnou podélnou stabilitu.

Bojové užití

Problémy s uvedením do bojové činnosti byly u letounu MiG-3 stejné, jako u jeho předchůdce MiG-1. Piloti nebyli řádně vycvičeni k jeho ovládání, letadlo se nehodilo k bojům v nižších letových hladinách, které na východní frontě dominovaly. Proto byly tyto letouny převeleny k jednotkám protivzdušné obrany a k leteckému průzkumu. A právě ve výškách si sovětští piloti velice cenili rychlosti MiG-3. Výroba pokračovala do roku 1942, vyrobeno bylo 3322 kusů. Stroje létaly u protivzdušné obrany až do konce války.

Specifikace (MIG-3)

Technické údaje

  • Posádka: 1 (pilot)
  • Délka: 8,25 m
  • Rozpětí: 10,30 m
  • Plocha křídel: 17,44 m²
  • Prázdná hmotnost: 2 595 kg
  • Vzletová hmotnost : 3 350 kg
  • Pohonná jednotka: motor Mikulin AM-35A
  • Výkon pohonné jednotky: 1 007 kW

Výkony

  • Maximální rychlost: 640 km/h
  • Dolet: 1195 km
  • Dostup: 12 000 m

Výzbroj

  • 1x kulomet ráže 12,7 mm
  • 2x kulomet ráže 7,62 mm
  • 6x neřízené rakety RS-82 nebo až 500 kg bomb

Reference

  • Zbyněk Válka – Stíhací letadla 1939/45
  • Olaf Groehler – Letecká válka 1939 - 1945