Miroslav Vojtěchovský

Z Multimediaexpo.cz


Prof. Mgr. Miroslav Vojtěchovský (nar. 29. 7. 1947 ve Velimi) je významným českým vysokoškolským pedagogem, publicistou, kurátorem a fotografem skla. V roce 2007 byl prohlášen Osobností české fotografie za dlouhodobý přínos tomuto oboru.[1]

Obsah

Mládí a školy

Vojtěchovský vyrůstal v rodině evangelického faráře, která se po odstěhování z Velimi usadila v Humpolci. Z politických důvodů nebyl přijatý na výtvarnou školu v Brně, vystudoval proto tříleté odborné učiliště se sídlem v Českých Budějovicích a Děčíně. Poté absolvoval Střední průmyslovou školu grafickou v Praze a filmovou a televizní fakultu Akademie múzických umění (FAMU).

Výuka a funkce na vysokých školách

Miroslav Vojtěchovský se studenty Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.

Mezi roky 1978 a 1989 externě vyučoval na FAMU. V roce 1990 se stal vedoucím katedry fotografie na FAMU, v roce 1993 byl zvolen prorektorem AMU pro otázky studijního rozvoje. V této pozici mj. prosadil plnohodnotný anglický studijní program v oboru fotografie a založil Nakladatelství AMU. V roce 1993 byl habilitován docentem za práci na téma Průnik umělecké akademie a univerzity, o čtyři roky později byl jmenován profesorem na základě přednášky K etice fotografie. Po neúspěšné kandidatuře na místo rektora AMU čtyři roky vyučoval na American University ve Washingtonu.[2] Po návratu z USA podruhé zkusil štěstí ve volbách rektora AMU, ve kterých byl poražen o jediný hlas Ivo Mathém. Od roku 2003 postupně začal vyučovat na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a na stejné fakultě Univerzity Karlovy, přednáší na soukromé škole umění a reklamy Orange Factory a vede vlastní ateliér na Fakultě užitého umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem.

Fotografická tvorba

Miroslav Vojtěchovský patří k nejvýznamnějším českým fotografům skla. Mezi roky 1969–1970 pracoval v reklamní agentuře Merkur, později byl volným fotografem, který spolupracoval s podniky BVV, Skloexport, Jablonex, Koospol, Motokov, Pragoexport, Pragounion nebo Rapid. Až do svého odchodu do USA se podílel na tvorbě vizuálního stylu firem Moser, Crystalex, Skloexport, Preciosa a Princ. Byl spoluautorem scénáře vizuálního řešení pavilonu automobilky Škoda ve Wolfsburgu vybudovaného u příležitosti výstavy Expo 2000 v Hannoveru. Mezi roky 1997 a 2007 spolupracoval se Škoda Auto muzeem v Mladé Boleslavi.

Reference

Externí odkazy


Chybná citace Nalezena značka <ref> bez příslušné značky <references/>.