North American F-86 Sabre
Z Multimediaexpo.cz
F-86 Sabre | ||
Základní charakteristika | ||
---|---|---|
Určení | Stíhací letoun | |
Výrobce | North American | |
Konstruktér | Edgar Schmued | |
První let | 1. říjen 1947 | |
Zařazen | 1949 (USAF) | |
Vyřazen | 1980 (Portugalsko) | |
Výroba | ||
Vyrobeno | 9860 | |
Varianty | Canadair Sabre | |
Uživatel | United States Air Force | |
Royal Air Force Pakistan Air Force FAP (Força Aérea Portuguesa) |
North American Aviation F-86 Sabre byl americký proudový stíhací letoun, vyvíjený od poloviny 40. let XX. století.
Stal se jedním z nejrozšířenějších západních proudových letounů v prvním období studené války. Varianty F-86 vyráběla ve velkých sériích kanadská firma Canadair pod označením Canadair Sabre. U těchto variant byl většinou instalován výkonnější motor Orenda. Kanadské F-86 používala také řada států NATO. Americká varianta F-86 byla licenčně vyráběna také v Itálii a Japonsku. Výrazně upravenou verzi F-86 vyráběla australská továrna CAC pod označením CAC CA-27 Sabre.
Obsah |
Varianty
- XF-86 – tři prototypy, původně označené jako XP-86 či North American model NA-140.
- YF-86A – První prototyp s motorem General Electric J47.
- F-86A – Model NA-151 a NA-161. Postaveno 554 kusů.
- DF-86A – Několik F-86A, přestavěných na bezpilotní cíle.
- RF-86A – Přestavba F-86A na průzkumnou variantu. 11 kusů.
- F-86B – Model NA-152. Objednáno 188 kusů jako vylepšení F-86A s prostornějším trupem a silnějšími brzdamy. Nakonec dodány jako F-86A-5.
- F-86C – NA-157. Původně objednáno 118 kusů, ale postavenz nakonec jen 2.
- YF-86D – NA-164. Prototyp varianty určené pro boj za každého počasí. Původně označen YF-95A.
- F-86D – Varianta pro boj za každého počasí s radarem na přídi. Původně označená F-95A. Postaveno 2 506 kusů. Modely NA-165, NA-177, NA-173, NA-190 a NA-201. S ostatními variantami F-86 se shodovalo jen 25% jejich dílů. Měly širší trup pro umístění radaru s většího motoru s přídavným spalováním. Výybroj tvořilo 24 neřízených střel FFAR ráže 2.75 palce "Mighty Mouse".
- F-86E – Vylepšený systém řízení, plovoucí výškovka. Model NA-170 a NA-172. Postaveno 456 kusů. 60 z nich postavil pro USAF Canadair.
- F-86E(M) – Označení původně britských F-86, předaných dalším státům NATO.
- QF-86E – Modifikace Kanadských Sabrů, upravených na cvičné cíle.
- F-86F – Výkonnější motor a nové křídlo. Postaveno 2 239 kusů (300 z nich bylo dokončeno v Japonsku). F-86F měl značně lepší vlastnosti ve vysokých rychlostech a vyšší přistávací rychlost. Podvarianta F-40 měla za cenu mírně nižší rychlosti zlepšené letové vlastnosti ve vysokých a nízkých rychlostech a lepší vlastnosti při přistání. Hodně starších F-86F bylo později upraveno na standard F-86F-40.
- QF-86F – 50 původně Japonských F-86F, přestavěných pro US Navy na cvičné cíle.
- RF-86F – Několik F-86F upravených na průzkumné. Takto bylo upraveno i 18 Japonských F-86F.
- TF-86F – 2 kusy F-86F, upravené na dvousedadlové cvičné letouny s prodlouženým trupem. Označeny jako model NA-204.
- F-86G – Plánované označení F-86D s vylepšeným motorem a dalšímy změnamy. Všech 406 postavených kusů ale bylo označeno jako F-86D.
- YF-86H – Výrazně upravený stíhací bombardér s hlubším trupem, jiným motorem a větším rozpětím. Postaveny dva kusy jako model NA-187.
- F-86H – Sériová verze YF-86H. Stíhací bombardér schopný nést jaderné zbraně. Postaveno 473 kusů jako model NA-187 a NA-203.
- QF-86H – 29 kusů F-86H, upravených na cvičné cíle.
- F-86J – Jeden kus F-86A s motorem Orenda, označený jako NA-167. Uvažovaná varianta s výkonnějšími kanadskými motory. Nerealizováno.
- YF-86K – F-86D upravená pro export. Místo raket měla 4 kańony ráže 20 mm, zjednodušený systém řízení palby. 2 Kusy.
- F-86K – Varianta F-86D vyvinutá pro letectva NATO. Postaveno 120 kusů v USA a dalších 221 postavil Italský FIAT. Místo raket nesl 4 kanóny ráže 20 mm po 132 nábojích.
- F-86L – Upravené F-86D s novou elektronikou, upraveným kokpitem. 981 přestavěných kusů.
- Canadair Sabre Mk 1
- Canadair Sabre Mk 2
- Canadair Sabre Mk 3
- Canadair Sabre Mk 4
- Canadair Sabre Mk 5
- Canadair Sabre Mk 6
Operační nasazení
F-86 byl přijat do služby v americkém letectvu roku 1949. Známým se stal zejména pro své nasazení v Korejské válce. Výkony sovětského typu MiG-15 byly pro síly OSN nepříjemným překvapením a donutily USAAF k nasazení nových F-86 v Koreji. Oblast častých střetů s MiGy se dnes označuje jako „alej MiGů“. Pákistánské F-86 také bojovaly v Indicko-pákistánské válce v roce 1965.
Produkce celkem
- North American Aviation – 6297 F-86 (a 1115 North American FJ Fury)
- Canadair – 1815 kusů
- CAC – 112 kusů
- FIAT – 221 kusů
- Micubiši – 300 kusů
- Celkem: 9 860 kusů
Hlavní technické údaje
F-86F Sabre
- Osádka: 1
- Rozpětí: 11,3 m
- Délka: 11,4 m
- Výška: 4,5 m
- Nosná plocha: 29,11 m²
- Hmotnost prázdného letounu: 5 046 kg
- Vzletová hmotnost: 6 893 kg
- Max. vzletová hmotnost: 8 233 kg
Pohonná jednotka
- 1× proudový motor General Electric J47-GE-27 turbojet, palivo JP-4
- Tah motoru: 26,29 kN
Výkony
- Nejvyšší rychlost: 1 105 km/h ve výšce 6446 m
- Dostup: 15 118 m
- Stoupavost: 41,15 m/s u hlaviny moře
- Dolet: 2 454 km
- Vzletová rychlost: 199,64 km/h
- Dojezd při přistání: 710,18 m
Výzbroj
- 6× 12,7mm kulomet (1 602 nábojů)
- až 900 kg pum, napalmu, neřízených střel. Letoun měl 4 závěsníky. Dva z nich byly určené pro přídavné nádrže či taktické jaderné pumy.
Galerie
Externí odkazy
|
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |