North American XB-28 Dragon

Z Multimediaexpo.cz

XB-28
Soubor:060711-F-1234S-012.jpg
Základní charakteristika
Určení výškový bombardér
Výrobce North American
Konstruktér
První let 24. duben 1942
Zařazen
Vyřazen
Výroba
Vyrobeno 2
Varianty XB-28A
Uživatel

North American XB-28 byl letoun navržený společností North American na základě poptávky armádního letectva po středním výškovém bombardéru. Nikdy se nedostal do sériové výroby. Vznikla jen dvojice prototypů.

Obsah

Vývoj a testování

Objednávka na vývoj výkonného výškového bombardéru byla zadána 13. února 1941 a první prototyp XB-28 vzlétl už 24. dubna 1942. Jeho projekt byl založen na konstrukci úspěšného středního bombardéru North American B-25 Mitchell, který byl ale značně přepracován a koncepcí připomínal i konkurenční typ Martin B-26 Marauder. Oproti typu B-25 měl jen jednoduchou ocasní plochu.

Typ XB-28 byl jedním z prvních amerických letounů vybavených přetlakovou kabinou. Letoun měl pětičlennou posádku. Poháněla ho dvojice motorů Pratt & Whitney R-2800 s turbokompresory. Posádka měla pro svou obranu k dispozici šest 12,7mm kulometů ve třech dálkově ovládaných věžích.

Z hlediska svých výkonů byl letoun úspěchem a překonával B-25, ovšem v době jeho vývoje už se letecká taktika odklonila od výškového bombardování a po takových letounech už nebyla poptávka.

Přestože letectvo již nemělo zájem o výškový bombardér, objednalo ještě stavbu druhého prototypu XB-28A, aby prozkoumalo možnosti letounu při průzkumu. I tato varianta ale byla vyrobena jen v jediném kusu.

Hlavní technické údaje

  • Osádka: 5
  • Rozpětí: 22,12 m
  • Délka: 17,20 m
  • Výška: 4,27 m
  • Nosná plocha: 62,8 m²
  • Plošné zatížení: 258,14 kg/m²
  • Hmotnost prázdného letounu: 11 600 kg
  • Vzletová hmotnost: 16 210 kg
  • Max. vzletová hmotnost: 16 874 kg

Pohonná jednotka

Výkony

  • Nejvyšší rychlost: 446 km/h ve výšce 7600 m
  • Cestovní rychlost: 410 km/h
  • Dostup: 10 213 m
  • Stoupavost: 6 m/s
  • Dolet: 3280 km

Výzbroj

  • 6× 12,7mm kulomet M2 Browning v dálkově řízených střeleckých věžích
  • 1800 kg pum