Převodovka
Z Multimediaexpo.cz
Převodovka je realizace mechanického převodu, tj. technické zařízení, které mění rotační na rotační pohyb s obecně (ne nutně) jinou úhlovou rychlostí a točivým momentem. Obvyklé typy převodovek umožňují nastavit jeden z několika různých takových převodových stupňů. Převodovka je součástí mnoha strojů – nejčastěji se s ní setkáme v motorových vozidlech.
Obsah |
Členění převodovek
Podle kinetiky
- rotační ► rotační
- vstupní energie do převodovky je přenášena rotačním pohybem hřídele, výstupní energie je přenášena rotačním pohybem hřídele ale s jinou charakteristikou, (jiné otáčky / jiný kroutící moment / jiný směr otáčení)
- rotační ► lineární
- vstupní energie do převodovky je přenášena rotačním pohybem hřídele, výstupní energie je přenášena lineárním pohybem (posuvem)
- lineární ► lineární
- vstupní energie do převodovky je přenášena lineárním pohybem (posuvem), výstupní energie je přenášena lineárním pohybem (posuvem)
- rotační ► periodický
- vstup do převodovky vykonává rotační pohyb výstup převodovky vykonává periodický rotační (kývavý) pohyb nebo periodický posuvný pohyb (tam-zpět)
Podle funkce
- lineární
- výstup převodovky je vždy lineárně úměrný poloze vstupu, např. úhlu natočení hřídele
- nelineární
- výstup převodovky vykovává pohyb, který není přímo úměrný vstupu převodovky (spojitý, nelineární) případně může být výstup z převodovky přerušovaný (nespojitý, nelineární).
Podle přenosu energie
- obousměrné
- vstup a výstup převodovky je možno zaměnit (zpravidla u jednoduchého soukolí).
- jednosměrné
- převodovka má určenou vstupní a výstupní stranu pro přenos energie (zpravidla vícestupňové převodovky).
- samosvorné
- konstrukce převodovky principiálně neumožňuje obousměrný přenos výkonu (např. šroubové a šnekové převodovky).
Ukázky převodovek (princip)
Převodový poměr
Požadovanou funkcí převodovky s kinetikou pohybu rotační ► rotační je změna otáček a momentu mezi vstupní a výstupní hřídelí.
Převodovka s konstantním poměrem
Jednostupňová převodovka
Jednostupňová převodovka se skládá z hnací a hnané části (hnací a hnané hřídele), ozubeného převodu a skříně. Skříň se skládá většinou z víka a vany. Převodovka může být řešena jako odlitek nebo svařenec, popřípadě jejich kombinace. Mazání se provádí olejem. Může být tlakové (pomocí zubového čerpadla) a nebo rozstřikem. Jako jednostupňovou převodovku je možno chápat i převodovku, která má více soukolí (vnitřních převodů), což je dáno potřebnou konstrukcí převodů mezi vstupní a výstupní hřídelí, převodový poměr je však konstantní.
Převodovka s proměnným převodovým poměrem
Vícestupňová převodovka umožnuje změnu převodového poměru mezi vstupní a výstupní hřídelí. Změna se provádí změnou vnitřního převovového poměru.
S plynulým převodem
Převodovka s plynulým převodem umožňuje plynulou změnu převodového poměru mezi vstupní a výstupní hřídelí. O tomto typu převodu pojednává článek o variátoru. Tento typ převodovek však neumožňuje přenos velkých výkonů.
Se stupňovitým převodem
Převodovka se stupňovitým převodem umožňuje změnu převodového poměru pouze ve stupních, nebo-li skokově. Výhodou je možnos přenosu vetších výkonů.
Na obrázku je zjednodušený příklad funkce vícestupňové převodovky. Převodovka má možnost řazení tří rychlostních stupňů v jednom směru a možnot zařazení jednoho zpětného chodu. Převody pro řazení tří rychlostních stupňů jsou označeny zeleně, modře a fialově. Animací je znázorněno, jak se dostávají do záběru jednotlivá přenosová kola a tím se mění otáčky (rychlost) a výkon na výstupní hřídeli. Zpětný chod (reverzace) je značen červeně. Vstupní hřídel je značena žlutě, výstupní hřídel mění barvu podle zařazeného převodu. V obrázku jsou doplněny stavy převodu; rychlosti V1, V2, V3; zpětný chod R; neutrál N. Animace pro zjednodušení neřeší potřebnou synchronizaci a mechanizmus přestavění přenosových kol.
Převodovky dle provedení
- s přímými, šikmými nebo šípovými zuby – rovnoběžné vstupní a výstupní hřídele
- s kuželovým soukolím – různoběžné vstupní a výstupní hřídele
- se šnekovým převodem – kolmé vstupní a výstupní hřídele
Více informací o konstrukci ozubených kol naleznete v článku ozubené kolo. Ozubené kolo ja základem pro konstrukci převodovky.
Související články
Aplikace principu převodovky:
- Automatická převodovka
- Automobilová převodovka
- Diferenciál (mechanika)
- Manuální převodovka
- Nápravová převodovka
- Planetová převodovka
- Reduktor
- Rozvodovka
- Synchronizovaná převodovka
- Variátor (převodovka)
- Pevnostní analýza převodového mechanismu - metodou konečných prvků MKP
Součásti převodovky:
Externí odkazy
Náklady na energie a provoz naší encyklopedie prudce vzrostly. Potřebujeme vaši podporu... Kolik ?? To je na Vás. Náš FIO účet — 2500575897 / 2010 |
---|
Informace o článku.
Článek je převzat z Wikipedie, otevřené encyklopedie, do které přispívají dobrovolníci z celého světa. |